Gå til innhold

Hvordan får jeg min 3 mnd. gamle baby til å sovne av seg selv om kvelden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har latt henne ligge så mye hun vil til puppen om kvelden fordi hun skrek så mye de første ukene. Hun spiser litt, dupper litt, våkner, prater og gråter og snakker med de andre i familien.

Jeg kan ikke legge henne i senga si om kvelden hvis hun er våken. Hun må sove før jeg legger henne. Dette er så slitsomt. I disse tider sovner hun ikke før midnatt og gjerne i 0100-tiden.

Hvordan lærer man barnet å sovne av seg selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter,jeg sliter å litt så håper på noen gode råd/svar...vår gutt er brått 4mnd...

Skrevet

Slik jeg har forstått det,er de vel enda litt for små til at babyene skal finne roen selv før innsovning..?

Jenta mi er også 3 mnd nå..Noen kvelder må jeg bysse henne i søvn, mens andre kvelder hjelper uroen jeg har hengende over senga. Dette er uro med musikk. I tillegg har hun blitt veldig glad i "suttekluten" sin med mammalukt på ;)

Dette fungerer iaf for tulla mi :)

Ellers så er et varmt kveldsbad en hit her i gården..men det er vel ikke anbefalt å bade de små hver kveld.

Lykke til :)

Skrevet

Her er også det ett problem.. Han sovner bare til pupp eller vugging! Utrolig slitsomt. Så kunne trengt noen gode råd selv.

Skrevet

Jeg har en gutt på fire år, og husker tiden fra han var baby. Jeg syntes det var litt tidlig å begynne å få ham til å sovne av seg selv i 3 måneders alderen, så jeg ventet til han var 5 måneder. Da tok vi 3 intensive uker, der vi prøvde ut "5 minutter teknikken". Den første kvelden stelte vi ham, leste for ham og sang og la ham i sengen, og gikk ut. Han lå og gråt i 3 minutter, så gikk en av oss inn og gav ham smokken og gikk ut igjen. Deretter ventet vi 5 minutter før vi gikk inn igjen og gav ham smokken og gikk ut igjen. Vi fortsatte slik hele den første kvelden helt til han hadde sovnet.

Neste kveld startet vi igjen med 3 minutter, deretter 5 minutter og så syv minutter, og fortsatte med 7 minutter ut kvelden. Deretter økte vi med noen minutter hver kveld.... Det var intensiv gråting hver kveld denne perioden, og det var hjerteskjærende og veldig fristende å gå inn og trøste ham og bysse ham i søvn, men vi gav ikke etter, og etter ca 2 eller 3 uker begynte han å falle til ro etter kveldsstell, lesing og synging, og lå i ro når vi hadde lagt ham. Han kunne da ligge litt våken i sengen før han sovnet, men vi trengte ikke lenger komme inn og bysse ham i søvn.

Disse ukene var en kjempe investering, for leggerutinene etter det har gått som en drøm hele veien frem til nå. Vi har fortsatt samme rutiner med stell, lesing og syngning og deretter i seng. Det var noen tilbakefall da han var baby, men da tok vi bare en runde på 2-3 dager, så falt han til ro igjen.

Dette ble et langt innlegg, men håper det kan være til hjelp :)

Skrevet

Pass på at hun ikke sover etter ca kl 17 på ettermiddag. Gjenta så de samme rutiner dag etter dag, med bad, på med pysj, pupp og nattasang. Til slutt vil hun lære seg at det er slik det virker og falle til ro om kvelden;)

Skrevet

Det burde heller ikke gå for lenge fra siste lur til h*n legges for kvelden.

Jeg steller og eventuelt bader (annenhver) dag så ammer jeg på soverommet i min seng. Mini sovner da som regel til puppen. Jeg tar henne opp, lar henne rape og da våkner hun. Så legger jeg henne i sengen.

Noen ganger gråter hun fordi hun vil ha mer mat, da får hun en runde til.

Noen ganger legger hun seg bare til og sovner snart.

Noen få ganger tar hun smokk og sovner med den.

Noen ganger gråter hun litt (noen få minutter) og sovner, akkurat som hun bare demonstrerer litt.

Noen ganger gråter hun fordi hun må rape mer, da tar jeg henne opp.

Jeg lar henne ikke gråte for lenge men jeg tar henne aldri ut fra soverommet.

Dette er kanskje ikke helt etter boka men det funker for oss :)

Skrevet

Mini på 3,5mnd kan sove hele dagen omtrent, men likevel ikke noe problem å få han til å sove på kvelden.

Er ikke alle babyer det stemmer med, at de ikke skal sove for nærme kvelden.

Mini blir kjempe vanskelig å ha med å gjøre om han ikke får sove når han vil. Da slår han seg helt vrang ved leggetid.

Men som regel er det veldig greit med de rutinene vi har.

Han stelles kl 1930 ca og spiser etter det. så er det i seng:) Koser litt, legger han og han skjønner at nå er det natta. Så sovner han av seg selv.

Vi har jo vært heldig med den da:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...