Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er 11.5mnd og tenkte at jeg skulle begynne å gi henne litt vanlig melk snart - men er det H-melk eller lettmelk de skal ha, eller har det ingenting å si?

Gjest Sharazi
Skrevet

Barn skal ha fett, men ikke så mye mettet fett! Så gi heller lettmelk, enn H-melk.

Skrevet

Personlig vil jeg vente lengst mulig med å gi barnet mitt melk - fordi jeg ikke har troen på at det er så veldig bra. Mange tåler kumelk fårlig - og den legger seg som en hinne over tarmtottene.

Men skal jeg gi det så vil jeg helt klart gi H-melk. Har hørt at for at kroppen skal kunne ta opp vitaminene i melken, så trengs også fettstoffene.

Så gi heller mindre melk, men "ordentlig" og naturlig melk, som jo er H-melk, når de skal ha det.

Skrevet

er h-melk man skal begynne med. barna trenger fettstoffene.

Gjest JuniGull2010
Skrevet

Kanskje greit å snakke med helsesøster? Det avhenger også av hvor mye mettet fett ungen har i kosten fra før og vekst.

Skrevet

Hør på helsestasjonen du:) Er visst veldig forskjellig hva folk mener og anbefaler, som ved alt annet....

Jeg fikk anbefalt lettmelk til mi, H-melk er unødvendig sa hun. I barnehagen gir de kun ekstra lett-melk til ungene...

Skrevet

takker for svar!!

Da sjekker jeg med helsestasjonen og hører hva de sier :)

Skrevet

Her anbefalte hs ekstra lett. Den er jo i tillegg nøkkelhullsmerket :)

Skrevet

Helsesøster anbefalte ekstra lett til oss, den grønne med d-vit.

Jeg hadde inntil da gitt storebror h-melk, for han var så tynn. Men ifølge henne var det ikke riktig fett i h-melka, så da ble det grønn melk hos oss.

Men, vi bruker h-melk i matlaging vi da.... Synder litt, men maten blir jo bedre...

Skrevet

Nei, melkefett er jo ikke sunt, så det er jo ikke nødvendig å gi ungene h-melk. Om de er tynne er det vel bedre å blande inn en teskje rapsolje i middagsmat o.l. Da får de nå i det minste sunt fett. Her på HS blir man anbefalt lett eller ekstra lett melk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...