Gå til innhold

Hva gjør far etter fødsel siden NAV ikke vil gi disse 5-7 ukene før mor har fullført sine første 6 uker alene?

vipz82

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjelder dette kun om jeg tar ut 80 % ? Leste linken dere har lagt ved, og slik jeg forstår har far mulighet til å ta ut permisjon allerede rett etter fødsel, om jeg tar 80 %.

Vi har tenkt at jeg tar 100% og ønsker allikevel at far tar ut pappaperm eller ekstrapermisjon på 5 uker. Er dette helt umulig tro?

Tvillingukene (5 uker med 100 % dekningsgrad og 7 uker med 80 % dekningsgrad) kan taes parallelt med at mor har sin permisjon. Far kan ikke ta fedrepermisjonen, men de ekstra tvillingukene parallelt.

Annonse

Var nedom NAV i dag som ikke kunne gi oss dette svaret, så håper vi bare møtte på feil person. Høres topp ut at vi kan ta ut 5 (7) tvillinguker parallelt. Tenker meg det kan komme godt med i starten - å få bli kjent med dem, både mor og far, og å få inn rutinene så fort som mulig.

Har du hegeno erfart dette selv slik at du vet det er 100 % sikkert? Håper slik at det stemmer. Da blir det far som får tvillingukene-permen uten tvil:)

NAV-konsulenten jeg snakket med var i hvert fall helt enig i at det fungerte sånn. Vi fikk også informasjon om dette på tvillingforberedende kurs. Tvillingukene kan taes parallelt og det spiller sånn sett ingen rolle om man velger 80 eller 100 % dekningsgrad:)

Om du fortsatt er usikker kan du jo sende en epost til tvillingforeldreforeningen :)

Hei hegeno..

Kan jeg bare spørre deg hvordan dere gikk frem?

Mener da med jobben til far. Gav dere noen papirer evt? For å dokkumentere for at man faktisk har rett på de ukene da..

Arb.giveren til samboeren går ut fra det som står på Nav sine sider, og det står det jo lite, men tydelig at de ukene skal tas i fellesperioden..

Selv om vi viser papirer fra tvilling.no, så mener han at det ikke er nok dokumentert, siden det er Nav som utbetaler!!!

Så vet liksom ikke helt hvordan vi må gå frem.. Men nå skal jeg kontakte Nav i morgen, så håper på en like oppegående konsulent som du fikk!!

Hei Cmilla80

Håper dere møter en bedre konsulent! På min jobb har det ikke vært noe problem da far og jeg jobber på samme sted og det er jeg som normalt har ansvaret for personalarbeid av denne typen ;) Så jeg har bare informert om hvordan det er.

Det er jo uansett NAV som skal godkjenne hvordan dere benytter dere av permisjonen deres og ikke arbeidsgiver. Har du fylt ut søknadspapirene for foreldrepenger ennå?

Der er det ett felt hvor dere skal skrive når far tar fedrepermisjon (de 10 ukene forbeholdt far). Så var det et annet sted hvor vi skrev inn de ekstra tvillingukene, når vi ville benytte dem og hvem som skulle ta dem. Viste frem dette til konsulenten og han sa det var riktig måte å gjøre det på.

Vi har ikke fått svar på søknaden vår ennå, men etter å ha hengt her inne og på 'dobbel glede' en stund er jeg 100 % sikker på at det er sånn at tvillingukene kan taes parallelt. Det er mange som har gjort det tidligere.

Lykke til! Det her ordner seg:D

• 3 uker senere...

Vi har igjen vært på NAV og får beskjed om at de 5 eller 7 ukene ikke kan tas parallelt med mors 6-ukers permisjon etter fødsel. Om far tar de 5-7 ukene, må mor være i aktivitet. NAV mener det foreldrepermisjon kan sees på som forlenget pappaperm om det er far som tar ukene?! Blir mer og mer forvirret for hvert NAV-møte/ henvendelse for å få riktige opplysninger. Er det noen som vet hvor det står skrevet at far har lov til å ta disse ekstra "tvillingpermukene" parallellt med mor???

§ 14-9 Fjerde ledd - Flerbarnsfødsler/adopsjon

[Endret 10/07]

Etter denne bestemmelsen utvides stønadsperioden ved flerbarnsfødsler eller dersom flere barn blir adoptert samtidig.

Dette gjelder selv om ett eller flere av barna er dødfødt.

Det finnes tilfredsstillende regler for når adopsjon regnes som samtidig. I de fleste tilfeller av samtidig adopsjon vil barna komme samlet til Norge. Man må likevel akseptere at barnas ankomst til Norge kan variere. Hensikten er at adopsjon av flere barn på en gang skal utløse rett til utvidet stønadsperiode.

Foreldrene kan velge ett samtidig uttak av foreldrepenger på opptil 200 %, se § 14‑10 sjette ledd. Mulighet for samtidig uttak er imidlertid begrenset til den ekstra stønadsperioden som disse foreldrene er berettiget til. Samtidig uttak må ikke tas ut sammenhengende, men kan deles opp i perioder.

Denne utvidelsen kan også inngå som en del av et gradert uttak.

Henvisningen til § 14‑10 første ledd åpner også for at far ved flerbarnsfødsler eller flerbarnsadopsjon kan ta ut foreldrepenger samtidig med moren i de første seks ukene etter fødselen eller omsorgsovertakelsen fedrekvoten inkludert.

Tilsvarende gjelder dersom bare far fyller vilkårene for rett til foreldrepenger (mor mottatt engangsstønad). Far kan da velge å ta ut den utvidede stønadsperioden fra fødsels- eller adopsjonstidspunktet.

Dersom det er faren som helt eller delvis skal ta ut utvidelsen, gjelder ikke vilkårene

Her står det svart på hvitt, sakset fra www.nav.no, bare til å printe ut og ta med og slå i bordet med...

Annonse

§ 14-10 Sjette ledd - Samtidig uttak av foreldrepenger

Som hovedregel kan ikke foreldrene motta mer enn 100 prosent foreldrepenger til sammen når de tar ut foreldrepenger samtidig.

Dette gjelder imidlertid ikke utvidelsen ved flerbarnsfødsler eller adopsjon av flere barn samtidig, se kommentarene til § 14-9 fjerde ledd. Fra denne hovedregelen gjelder det også unntak ved avvikling av fedrekvote samtidig med at moren mottar graderte foreldrepenger med opptil 50 prosent, se kommentarene til § 14-12 andre ledd.

Her er også litt til å printe ut og ta med...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...