Gå til innhold

Tips til hjemmelagd grøt

Anbefalte innlegg

Gjest Kira06
Skrevet

Er det noen her som har tips til meg om hvordan jeg kan lage hjemmelagd grøt. Frøkna (10 mnd gammel) er utrolig lei av grøt for tiden, og ønsker derfor å gi henne noe annet enn "ferdig-grøt". Jeg har aldri lagd det selv, og er usikker på hva jeg kan lage ettersom det skal være jern og andre vitaminer i grøten.

Gode tips (uansett hvor enkle eller mindre enkle) mottas med stor takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt er 11 mnd, og han får vanlig havregrøt:

ca 0,5 dl havregryn, 0,5 dl melk (vanlig lett eller ekstra lett melk) og 0,5 dl vann. Koker den i et par min til den blir "grøtete". Så moser jeg f.eks en halv banan og en halv kiwi (c-vit sammen m havre er bra for jernopptaket), og har oppi, eller jeg hiver oppi noe annen fruktmos jeg har får hånden, enten hjemmelaget eller kjøpt.

Så vidt jeg vet, er jernet i havre ganske lett tilgjengelig, særlig sammen med c-vitaminer fra juice eller annen frukt.

Denne hjemmesida er ganske ok:

barnemat.com

Skrevet

Et alternativ er å kjøpe grøt på helsekost, der er utvalget ok, og så ev. supplere med most/raspa frukt i grøten for å få bedre smak.

Skrevet

Hvis man bløtlegger havremel eller gryn ei stund før man koker den så får man visst nyttegjort mer jernet i havren. C-vitamin øker visst også jernopptaket, så det er lurt å tilsette litt frukt i grøten eller servere frukt ved siden av.

Skrevet

Jeg lager havregrynsgrøt av små havregryn som jeg koker med vann i passe mengde. Veldig lettvint, det kan du jo også godt spise selv hvis du vil.

For å søte den litt bruker jeg hjemmelaget eple/pæremos. Det har jeg fryst ned i terninger i isbitbrett, hiver en terning oppi grøten så er den ferdig avkjølt. Bruker også kanel.

Skrevet

Om man vil gjøre det enda enklere kan man også bare mose en halv banan oppi havregrøten, eller skrape litt myk pære med en skje. Her går den ned! Han bryr seg ikke om at grøten blir litt kornete.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...