Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ut å fly og i den forbindelse lurer jeg på om noen har erfaring med sikkerhetskontrollen og mme. Jeg vet jeg helt fint kan ta med ferdigblandede pakker, men jeg synes det er litt stress å være avhengig av andre for oppvarming. Ønsker derfor å ha med pulver og kokt vann på termos + kokt kaldt vann på flaske. Men kommer jeg gjennom sikkerhetskontrollen med det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei.

min mann jobber som sikkerhetskontrollør og han sier du kan ikke ta med gjennom kontrollen dette som du spor om. men vist flyplassen din har kiosk/resturang etter kontrollen, kan du kjøpe med deg vann på flaske der og termosen kan du ha med tom å få med kokt vann på den etter kontrollen.

Gjest Kira06
Skrevet

Som hun andre sier, så kommer du ikke gjennom sikkerhetskontrollen med alt du skriver. Her er reglene fra Avinor sin nettside:

"Hovedregelen er at det ikke er tillatt å ta med væske ombord. Men du har likevel lov til å ta med mat og drikke til barnet ditt for bruk på reisen. Barnematbeholdere kan inneholde mer enn 100 ml, og trenger heller ikke pakkes i gjennomsiktige, forseglbare plastposer - slik reglene er for annen væske.

Du må være forberedt på å måtte smake på innholdet i sikkerhetskontrollen (for å bevise at det faktisk er barnemat). Vi anbefaler deg å ha barnemat lett tilgjengelig i håndbagasjen, og vise den uoppfordret når du går gjennom sikkerhetskontrollen."

Dvs at du kan ta med kokt kaldt vann på en tåteflaske og pulver, men det varme vannet er det verre med. På stort sett alle fly er de veldig behjelpelig med å varme opp vann, men dette kan ta litt tid, og det anbefales jo at barnet drikker ved take-off og landing pga ørene. Så hadde kanskje fått tak i noe varmt vann på en av kafeene før dere går ombord, slik at du kan ha drikken klar når dere skal ta av.

Skrevet

Hei!

Jeg har reise MYE med barn og MME. Har aldri hatt noen problemer i sikkerhetskontrollen, en gang blitt spurt om å smake på vannet. Fikk då blande det kalde og varme vannet for å slippe å brenne meg ;-) Bare ta det med, bare stress i å være avhenging av andre, hadde jeg aldri stolt på hehe. Så vil man jo vite hvor vannet kommer fra i tillegg:-)

Skrevet

Jeg har ikke hatt noen problemer med å ta med pulver og vann på termos gjennom sikkerhetskontrollen.

Ble bedt om å smake på både vann og pulver da... Som hun over her så måtte jeg også be om få blande det med kaldt vann sånn at jeg ikke skulle brenne meg på tunga.

Skrevet

Jeg har også reist med termos og kaldt vann, og det var ikke noe problem.

Jeg måtte også smake på alt på veien hjem, inkludert restene av en flaske som gutten vår nettop hadde fått. Tenkte jeg var glad for at det ikke var brystmelk:)

Skrevet

Takk for svar alle sammen:-) Da prøver jeg, også tar jeg bare med ferdigblandet i tilfelle det ikke går:-)

Skrevet

Vi har akkurat kommet hjem fra Italia og fikk ALT gjennom sikkerhetskontrollen både på Gardermoen og i Milano. Hadde med 4 pk ferdig mme, en thermos med kokt vann, flasker med kaldt vann, fruktpureer og glass med grønsakspure. De kikket såvidt på det og lot oss passere uten problemer.

100ml regelen gjelder dessuten ikke på barnemat, ei heller 1-l posen så du kan godt ha denne ved siden av til deg selv.

Lykke til, det går helt sikkert fint.

Skrevet

Nettopp vært å reist jeg også, og flere ganger siden gutten min ble født. Har aldri vært noe problem å ha med thermos med varmt vann. Hadde da allerede kaldt vann i tåteflaskene!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...