Gå til innhold

1.kontroll, ikke som jeg hadde forventet!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i dag 12 uker på vei, og hadde min første svangerskapskontroll hos legen. Blodprøver ble tatt, og det var greit nok. Men er det ikke normalt at man skal ha en gyn.undersøkelse?? Dette er mitt første svangerskap, og jeg føler ikke helt at jeg fikk noe svar på noe som helst i dag. Føler tvert imot at jeg gikk ut fra legen mindre vitende enn det jeg var da jeg gikk inn! Fikk ingen ny time, bare beskjed om at jeg ville få et brev i posten med prøvesvarene og innkalling til første ultralyd, og at jeg måtte skaffe meg en jordmor... Hva gjør jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første kontroll er stort sett bare samtale, utfylling av helsekort og blodprøver. Jeg satt igjen med samme følelse som deg. Turnuslege, snakket minimalt. Så er det UL i uke 18 ca, så ny kontroll rundt 24. Det skjer veldig lite så lenge det er et normalt svangerskap.

Når har du termin? Jeg har termin 5 feb, 11+0 i dag. Gleder meg til 12. Fikk innkalling til UL 3 september i dag. Ble litt mer virkelig med en gang!

Skrevet

Har lest om mange ulike opplevelser he inne, betyr at det er veldig ulik praksis der ute i verden.

Men om du føler uro eller at noe er galt, eller bare vil ha en UL undersøkelse for å få ting bekreftet, ville jeg ha kostet på meg en privat time hos en gynekolog:)

Lykke til videre i svangerskapet:)

Skrevet

Kan du ikke bestille time hos en gynekolog, da? Jeg går til min faste gynekolog, og når jeg er gravid betaler jeg ingenting, ikke for ultralyd eller noe annet. Det er sikkert annerledes på Volvat etc, men i hvert fall, den gynekologen som min fastlege en gang henviste meg til, tar ikke betalt (akkurat slik man ikke betaler hos fastlegen heller når man er gravid)...

Skrevet

Høres ut som legen min det der jo,hehe ;) Dette er mitt fjerde svangerskap og jeg gikk ut fra legen og følte jeg ikke viste noen ting. Min lege tok heller ikke gyn. undersøkelse, og det har jeg gjort de andre gangene, tenkte ja,ja da gjør dem vel ikke det lenger da vel. Men leste jo senere at det pleier dem jo. Legen min tar heller ikke blod prøver, og de to stedene her jeg bor er stengt i sommer (smart) så da på jeg til Oslo for å få tatt dem, helt utrolig teit,hehe ;)

Skrevet

Heisann, på besøk fra 3.trimester her, 4 dager igjen til termin.

Jeg har ikke hatt en eneste GU gjennom hele svangerskapet. Jordmor og fastlege sier at det har de gått bort fra.

Har forøvrig byttet fastlege underveis i svangerskapet, og min nye fastlege sa at hun ville nok ha undersøkt meg på den første kontrollen dersom jeg hadde startet hos henne, men at det ikke lenger er vanlig hos de fleste.

Jeg kontaktet selv Helsestasjonen i bydelen her jeg bor (i Oslo) og fikk time hos jordmor i uke 9. Hos henne fikk jeg vite at jeg gjerne kunne gå annen hver gang til henne og legen, noe som har fungert utmerket!

Vil absolutt anbefale å være innom jordmor på kontroll i løpet av svangerskapet, de har en litt annen tilnærming til deg og svangerskapet enn fastlegen.

De første 12 ukene er uansett litt sånn "flytende". Det er jo ikke så mye de kan gi deg svar på rett og slett. Man må være tålmodige å vente på at magen vokser og at du selv etter hvert vil kjenne livmora og babyen inni der.

Hvis du er veldig usikker kan du jo bestille en privat UL. Det fungerte bra for oss, for jeg var symptomfri i månedsvis.

Forresten, om du bor i Oslo så må du følge opp at det har blitt søkt om fødeplass der du ønsker! Jeg var kjempetidlig ute i utgangspunktet, men den tidligere fastlegen min rotet med søknaden, og da jeg etter hvert oppdaget dette over en måned senere var det for sent og jeg ble sendt til Asker og Bærum.... Så der har jeg lært noe til neste svangerskap.

Skrevet

Jeg tror ikke det er vanlig med GU lenger. Jeg hadde heller ingen GU i forrige svangerskap, og ikke nå heller. Du får ikke så mange "svar" på en kontroll helt tidlig i svangerskapet, for det er ikke så mye å sjekke eller gjøre, egentlig. Det er mest informasjon, evt spørsmål, utfylling av papirer og blodprøvetaking.

Fastlegen sender henvisning til UL, den er vanligvis rundt uke 17-20. Da blir termin satt.

For å ordne jordmortime: Her hvor jeg bor, kan man gå til jordmødre på fødestua. De fleste steder går man ikke på sykehuset, tror jeg, men de har jordmødre på helsestasjonen. Ta kontakt med helsestasjonen i din by/bydel, og spør hvordan det fungerer der du bor. Du velger selv om du vil gå til kun lege, kun jordmor, eller begge deler. Noen steder er det jordmormangel, og da blir det vanskelig å velge oppfølging av kun jordmor, men det kommer an på hvordan det er der du bor.

Skrevet

Før tok de gyn. undersøkelse ved første kontroll. Det gjorde de med meg med eldste mann og datter som er 13 år og 10 år nå. Men de gjør det ikke lengre og det er bare såvidt de kjenner inni deg rett før fødsel også. De vil ungå infeksjoner så de gjør ikke det mer.

Her jeg bor får vi første UL i uke 20. De har utsatt det før var det i uke 18 og før det i uke 16. Så det er kjedelig for oss som må vente.

Men men nye regler og måter de gjør ting på hele tiden. Jeg venter nå barn nr 5 og det er 3 år siden sist gang så¨det er vel noe nytt nå også ;)

Men ang. jordmor så ringer du bare til ei og avtaler time. Her jeg bor har vi bare ei jordmor da så det er litt anderledes kanskje :)

Skrevet

Eg hadde GU på min første (tredjegangs gravid) kontroll også i dette svangerskapet. Årsaka var at det var usikkert kor langt eg var på veg.

Skrevet

Legen min sa at de ikke ønsket å gjøre GU om man ikke har noen problemer, og man har tatt celleprøve i det siste.

Skrevet

det er ikke vanlig med GU nei... føler at det ikke er bra at en vanlig lege skal oppi der. jeg blødde i første svangerskap og da tok legen en gu, men jeg mistet to dager etterpå... så de gjør det bare hvis noe er unormalt...

Skrevet

Jeg var inne og der leverte jeg urinprøve - som jeg fikk beskjed om var negativ og at det var bra, men ikke hva de hadde testet den for, jeg tok blodprøver og legen fylte ut helsekortet.. Jeg fikk ikke beskjed om hva som skulle skje med blodprøvene - altså når jeg kan forvente svar, og jeg vet heller ikke hva som skal skje videre.. Jeg fikk bare beskjed om å finne meg en jordmor i min hjemkommune - har fastlege i nabokommunen da det er der jeg har vokst opp. Jeg vet ikke noe om neste kontroll - hvor og når - og ingen ting om UL..

Skrevet

På besøk fra 2.tri. Finn deg en hyggelig jordmor. har alltid opplevd det som positivt og et sted der jeg kan spørre og grave og hvor de er intr. og tar seg god tid. Jeg venter nr 6 nå og har aldri vært hos fastlege knyttet til svangerskap. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...