Gå til innhold

Gravid og Ny jobb

<3 Baby 11+12

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp blitt butikksjef hos et stort firma, har ønsket meg denne jobben leeenge :)

Men, jeg er gravid 6+2 i dag, og begynner på mandag.

På kontrakten har jeg 6 måneders prøvetid.

Jeg har lest at man må si fra til jobben 3 mnd før svangerskapspermisjon.

Men da er jeg jo midt i prøvetiden? Kan de sparke meg, eller "velge å ikke ansette" meg pga dette?

Og hvordan bør jeg gå rem med å fortelle ledelsen dette?

Huff håper noen kan svare meg på dette!

Blir kjempeglad for svar!:D

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Arbeidsgiver har ikke lov til å sparke deg fra jobben selv om du er gravid og går i prøveperioden.

Jeg har selv jobbet i samme firma som vikar i 1,5 år. Jeg ble fast ansatt i januar i år og hadde da 6 mnd prøvetid. Jeg ble gravid før prøvetid gikk ut og ga beskjed til arbeidsgiver med engang slik at de var klar over dette! De syntes det var bare hyggelig=)

Hadde jeg vært deg så hadde jeg gitt beskjed så tidlig som mulig! Vær åpen og si det sånn som det er! De blir sikkert glade for at du gir beskjed tidlig slik at de har mulighet til å forberede seg til å skaffe vikar. Det kan jo hende at det også skjer noe som gjør at du trenger vikar i jobben din før permisjonstiden starter.

Lykke til=)

De må ha en sabla god grunn for å sparke deg etter prøvetiden! Da må de dokumentere at du har misligholdt jobben din. La oss håpe at du jobber med normale folk som ønsker ditt beste og setter pris på den du er, slik at de skaffer en vikar når du er i permisjon og at du kan komme tilbake etterpå. hvis de prøver seg med noe annet hadde jeg ikke latt de slippe unna! Grattis med jobben og sbvangerskapet:)

De tre siste gangene jeg har byttet jobb har jeg samtlige ganger vært nygravid som deg. Alle har vært vikariater eller arbeid med prøvetid som deg. Har sagt i fra når jeg rundet 2 trimester, aldri vært noe problem.

Hvis de har ansatt deg i jobben må det være fordi de ønsker seg deg der også på lang sikt. Da bør en permisjon spille liten rolle. Og stillingsvernet for gravide er større enn for ikke-gravide.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...