førstegang...1 Skrevet 15. juli 2010 #1 Skrevet 15. juli 2010 Hvilken stilling har dere planer om å føde i?
*rottiemama*endeligmamma Skrevet 15. juli 2010 #2 Skrevet 15. juli 2010 Oi, så langt har ikke jeg tenkt engang, (er "bare" 40+4) hehe... Men går det ikke an å prøve ut litt forskjellig etterhvert da? Hørt om mange som føder ganske greit stående, kanskje det er verdt å prøve det...
nr 2 har nå gutt og jente !! Skrevet 15. juli 2010 #3 Skrevet 15. juli 2010 sist satt/lå jeg i i en fødestol.... Kommer ann på hvor vondt jeg har, hva jeg klarer... Blir nok uansett ikke sånn som en planlegger uansett... Stående virker jo litt bra da.. med tyngdekraften, liksom.. :-)
Gjest Skrevet 15. juli 2010 #4 Skrevet 15. juli 2010 Badekar er planen her, men stilling får vi se på... stående virker bra.. men karnsje ikke i badekar? hehe... vi får se... blir vel som sist, vrir meg hit å dit =)
A.S Skrevet 15. juli 2010 #5 Skrevet 15. juli 2010 Hei. Har funnet dette om fødestillinger, noe som virker fornuftig:: Det er ikke sikkert jordmor spør deg hvilken stilling du ønsker å føde i, men at det bare ”blir slik” at du ligger på rygg i sengen med hevet rygg. Det er muligens den enkleste arbeidsstillingen for jordmor, men ikke den beste stillingen om du vil bruke tyngdekraften og åpne bekkenet optimalt. Livmoren må jobbe ca fire ganger så hardt om du ligger på rygg og føder, som om du sitter på huk. "Vet du at når kvinner føder huksittende er hennes bekkenåpning 28% større en om hun ligger å føder!"
Corneliuss Skrevet 15. juli 2010 #6 Skrevet 15. juli 2010 Det kommer nok ann på intensiteten på riene. Men må si at for min del så hadde jeg ikke klart å stå uansett hva jeg hadde gjort, men mine rier var veldig intense og harde. Derfor gikk fødselen også ganske fort. ca 6-8 timer - hadde jeg stått så tror jeg at jeg hadde raknet bare mer, men som sagt tror "det ideelle" er varierende fra person til person. Hvis riene ikke er så sterke som man ønsker så er det jo tipptopp å stå (event sitte på knærne eller ligge med bekkenet lavere enn hode)ettersom man hjelper riene. Om riene blir for kraftige og man vil stoppe de litt opp så er det best å legge seg på alle fine med rompa opp i været - da stopper man riene litt mer opp ettersom tyngekraften virker motsatt. Uff, har litt hetta her. Bare 18 dager til termin og jeg føler på meg at hun kommer før. Og jeg er ikke klar ennå så håper for guds skyld ikke hun kommer så raskt! Hjelp...
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 15. juli 2010 #7 Skrevet 15. juli 2010 Under åpningsfasen sist stod jeg mye over prekestolen og hang, det planlegger jeg å gjøre denne gangen også, siden det er det som anbefales m tanke på tyngdekraft og slikt. Da jeg pressa var det stående på kne, mens jeg holdt meg fast i sengeryggen bak, også det skulle visst være bra for å drive babyen lettere ned og ut. Helt på slutten, de siste 3-4 pressene var det over på rygg, også det etter anbefaling fra jordmor. Tok det egentlig bare som det kom, og fulgte jordmorens råd, blir nok det samme denne gangen også, siden man ikke på forhånd kan vite hvordan fødselen blir=)
Bolla med 2 små <3 Skrevet 15. juli 2010 #8 Skrevet 15. juli 2010 Jeg har tenkt ganske mye på fødestillinger faktisk... Jeg har lyst å prøve stående eller på knærne med tanke på at babyen kommer lettere ut i disse stillingene (har jeg lest). Men er jo ikke noe man kan planlegge, er jo førstegangsfødene så vet overhode ikke hva jeg går til. Badekar syns jeg også høres behagelig ut, der kan man jo stå på knærne også, men spørs jo om det er ledig da:)
nieIDA *med nr 4 e FØDEKLAR* Skrevet 15. juli 2010 #9 Skrevet 15. juli 2010 Har alltid endt på rygg i den berømte fødesenga jeg da selv om det absolutt ikke var det som var planen, men har så kjappe fødsler at jeg rekker i grunn ikke annet. Etter registrering og sånn har jeg stått så lenge jeg klarte ved senga og når pressriene har startet var det bare å få lagt seg ned.
alvefrøken Skrevet 15. juli 2010 #10 Skrevet 15. juli 2010 sånt er vanskelig å planlegge.... En må bare ta det som det kommer. Begge gangene ble jeg liggende, pga av overvåkning av fosterlyd og andre gangen fordi beina dovna bort av epiduralen... Ikke planlegg for mye
Hanna30 Skrevet 16. juli 2010 #11 Skrevet 16. juli 2010 Tror også det er best å ta det som det kommer. Jeg fødte for tre uker siden, tenkte jeg skulle stå eller ligge over saccosekk og sånt. Men da jeg fødte hadde jeg ikke sjans til å stå eller tenke på sånt i det hele tatt. Det gikk fort og riene var intense, så umulig for meg å komme meg opp av senga eller skifte stilling til noe som helst. Fødte halvt sittende (jordmor og kjæresten heiset meg opp litt innimellom, for jeg ség ned). Det bare ble sånn, under fødselen slo ikke tanken på fødestilling meg i det hele tatt, jeg hadde nok med å konsentrere meg om å komme gjennom riene, og supe inn så mye lystgass som mulig:) Sikkert noe annet om man har lengre fødsel og riene ikke er like intense, men da greier man sikkert å tenke på hva man har lyst til der og da! Jeg synes det var veldig greit med en rask fødsel, selv om det ble annerledes enn jeg hadde forestilt meg. Lurt å ikke bestemme seg for noe iallefall, slik at man blir skuffet om det ikke blir som man har tenkt.. Lykke til!
Pixie Power Skrevet 16. juli 2010 #12 Skrevet 16. juli 2010 Jeg har født nå, men planla ikke annet enn i vann. Med førstemann skulle jeg IHVERTFALL ikke ligge på ryggen, men endte opp på rygg i sengen likevel....var det eneste jeg kunne tenke meg der og da. Det var en veldig standard, gj.snittlig førstegangsfødsel som tok noen timer. For to uker siden fødte jeg på under to timer fra vi kom inn på føderommet. Det var veldig intenst, så jeg kom meg fort i knestående i badekaret, hang på kanten og holdt mannen min. Men det var en veldig behagelig (hvis man kan bruke det ordet når man snakker om fødsel, hehe), og anbefales :-) Som det sies, så hjelper tyngdekraften til når man står på knærne/står. Føltes mye mer naturlig. Min erfaring er at det er greit å ha gjort seg opp noen tanker på forhånd, men det er ikke sikkert det blir helt slik som man har tenkt :-)
...venter... Skrevet 16. juli 2010 #13 Skrevet 16. juli 2010 Har selv hatt to fødsler liggende på rygg, etter mange forskjellige stillinger timene forrut for fødselen. For meg var badekar grusomt. Hadde utrolig vonde rier, og følte nesten det ble forverret i vannet... Lå mye på siden i senga før fødselen. Har ingen formening om hvordan jeg vil føde nå. Stoler fullt og helt på at det ordner seg av selg selv, med råd fra jordmor!!
M@msen Skrevet 16. juli 2010 #14 Skrevet 16. juli 2010 jeg har hengt over prekestolen frem til jeg fikk pressrier begge gangene, da ville de han meg i senga, da hang jeg over ryggen på senga... Ser for meg at det blir noe likt denne gangen også, men time will show. Jeg skal i allefall ikke ligge på ryggen da jeg jeg har kjempe vonde rier i ryggen og press på korsryggen gjør alt 1000 ganger værre...
Bolla med 2 små <3 Skrevet 16. juli 2010 #15 Skrevet 16. juli 2010 Har ogå hørt at selv om man er bestemt på å føde i stående stilling, så sier ofte jordmor at man skal legge seg på rygg forde.. Noen som har erfart dette??
mammaen til 2+1 Skrevet 16. juli 2010 #16 Skrevet 16. juli 2010 Vet ikke om dette er gjeldene regler enda, men da jeg fødte på sus for et år siden hadde de nettopp inført en regel om at barnet skal tas imot med mor på rygg i senga.. "finskemetoden" eller noe sånt kalte de det. Vet ikke om det gjelder på begge fødeavdeleingene der, men dette var innført pga av det det minsker rifter hos mor under fødsel. Så her måtte jeg opp i senga rett før småen skulle ut. Ellers brukte jeg hele fødselen sist på knærne foran senga. Var vist en optimal stilling for passering i fødsels kanalen... det funka som bare juling det.. Blir nok å bruke tyndgekraften mest mulig denne gangen også!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 17. juli 2010 #17 Skrevet 17. juli 2010 Tror dette er ganske standard prosedyre på norske sykehus for tiden; jeg fødte ihvertfall på Riksen for snart 2 år siden, og ble da anbefalt å flytte meg over til ryggleie helt på slutten av pressfasen (hadde stått på knærne fram til da). Pressfasen min varte i ca tre kvarter, og jeg lå på rygg kun i de 5-10 siste minuttene eller så, akkurat når babyen skulle presses ut. Ikke noe problem i det hele tatt, er veldig glad for alle tiltak som kan motvirke revning gitt;)
maria isabell Skrevet 17. juli 2010 #18 Skrevet 17. juli 2010 alt anna enn på ryggen! føder en på ryggen låser en 2 av 3 pukter i bekkenet og all belastningen kommer framme på bekkenet...har prøvd på ryggen en gang og det tok uker før eg klarte å gå....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå