Gå til innhold

Treg mage og laktulose...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått beskjed fra jordmor om å begynne å ta jern igjen fram til fødsel (er i uke 36 nå), og selvfølgelig trøbler magen med en gang:( Fikk anbefalt Laktulose fra jordmoren og kjøpte det i dag. Noen som vet hvor raskt det virker?? Greit å være hjemme i ro og fred når alt forhåpentligvis løsner..

Skrevet

Datteren min hadde forstoppelse da du var mindre og da ga jeg henne lactulose. Begynte å virke etter ca 12-24 timer på henne, men var litt mer enn "hard i magen" da...

Forøvrig måtte jeg også begynne med jerntabletter og ble det samme. Men løsa og vel så det med et glass biola om dagen, samt vannmelon :)

Bare et lite tips, som ihvertfall jeg synes smaker bedre enn lactulose...

Skrevet

hei.

har selv prøvd laktulose for treg mage, og begynte å kjenne virkning av det innen noen timer, ikke i den grad at jeg måtte springe på do, men fikk lettere ut luft. tok det da på kvelden, og neste dag merket jeg at det var litt lettere å gå på do, men var egentlig ikke til noen kjempestor hjelp på meg, men er jo verdt å prøve for det:) trenger jo ikke være likt for deg. anbefaler å blande det med appelsinjuice eller annen juice, for konsistensen er til å brekke seg av, i alle fall for meg! når jeg blandet det smakte jeg ingenting til laktulosen:) så jeg syntes det var best å ta det litt på kvelden eller når jeg viste jeg skulle være hjemme, i tilfelle rottefelle;)

Skrevet

Jeg har funnet ut at ferske sitroner blandet med vann setter i gang magen. Tenkte det var tilfeldig men nå har det funket så mange ganger at det må være noe i det. Jeg tar ca en halv sitron i en halvliter med vann.Slipper og bli kvalm som jeg ble av lakulosen og av svisker.

Lykke til:)

Skrevet

Det kommer jo helt an på om du er forstoppet eller bare har litt treg mage, og hvor mye lactulose du tar. Det er nemlig foskjell på dose for å "holde ved like" og å få løsnet opp ved forstoppelse. Prøv deg frem du, ingen problem å dra ut. Er ikke en type avføringsmiddel hvor alt løsner iallefall. Jeg brukte det en periode hvor magen va litt hard. Men merket ikke noen kjempeeffekt da...

Skrevet

er det samme som dupalac dere snakker om her???

Skrevet

Jeg har tatt jern hvor jeg ble veldig plaget med hard mage. Forsøkte da og bytte til en annen type jerntabeletter. Jeg prøvde først hemojern - de gav ingen effekt så måtte prøve noe annet (selvsagt etter en tid). Gikk over til Duroferon men de var håpløs for magen, gikk så over til Niferex som var supre. Men disse er ganske sterke og tok de ikke i forbindelse med graviditet så ville nok forhørt meg litt med lege eller jordmor dersom de andre rådene ikke fungerer og du prøver å bytte tabelettype. Det er iallefall en mulighet for å få bukt med trøblete mage....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...