Gå til innhold

Hva slags grøt gir dere til babyene deres på 8-9 mnd? ut

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt mulig! Hjemmelaget havregrøt, Holle speltgrøt, Nestlégrøt og Hipp. Det går mest i hjemmelaget havregrøt og Holle da, fordi det er det jeg tenker er det "reneste" alternativet. Han blir 8 måneder om ei uke...

Skrevet

Jeg gir quinuagrøt og havregrynsgrøt som jeg koker på små havregryn.

Begge er kokegrøter. Ser at ikke så veldig mange andre her inne på forumet bruker kokegrøt, men jeg synes det er like lettvint og foretrekker å ha kontroll på hva han får i seg.

Gjest Kira06
Skrevet

Her er det kun en grøt som duger for tiden, har nemlig en frøken som er møkk lei av grøt. Så hun vil kun spise 6 mnd havregrøt med banan og aprikos for tiden.

Men nå ærlig si at jeg aldri har lagd hjemmelaget grøt til henne, noe jeg absolutt burde. Er det noen som har en (eller flere!) gode oppskrifter på "spennende" grøt, så er jeg dere evig takknemlige:)

Skrevet

Snuppa her spiser 8mnd fullkornsgrøten fra nestlè både den med frukt og den som er naturell :D

Gjest eelis+kian
Skrevet

8 mnd grøt fra Nestle, med frukt, eple, og den med banan og pære. Butikken jeg bruker å handle på har ikke så veldig godt utvalg, hehe.

Skrevet

Går det an å gi vanlig havregrøt? Bjørns lettkokte? Jeg gav avkok av det da Vesla hadde diare i ei uke, hs som anbefalte det. Men grøten i sin helhet er kanskje for grov?

Norske helsemyndigheter anbefaler jo ferdigtypene i fht jernet, men mange grøter inneholder jo så mye dritt...:/ Vanskelig! Kjøper dere disse andre grøtene i dagligvaren eller hur?

Skrevet

Vi gir nestle havregrøt med pære og banan :)

Vet at bestemoren laget noe havregrynsgreier til henne en gang....jeg tror det var det, fordi det ble tomt for grøt..eller hun ville ikke spise vanlig grøt fordi hun var grøtlei. Og da var hun kanskje 7 mnd. Gikk helt fint det. Vet ikke om det er slik at de ikke skal spise det.... men hvis de kan spise brødskive så.... ??? :)

Skrevet

Det går fin-fint å gi vanlig havregrøt. Havre er en av de beste kornsortene å gi. Inneholder mer jern og sunt fett en de fleste andre kornslag.

Siden jeg bor i Oslo kjøper jeg maten hans på Helios. Kjempebra utvalg i grøtmel!

Skrevet

Ok, oppdatering:

Det nye nå er at jeg har bestemt meg for å lage babymaten - og grøten selv!:D I går lagde jeg masse mat, porsjonerte og frøs ned. Kokt sei, blomkål- og brokkolimos, potet-, gulrot-, og kålrabbimos og smoothie. Også har jeg laget grøt av Bjørns havregryn og grov sammalt hvete (hver for seg da). Har også planer om å bake egne brød uten salt og e-stoffer, og lage andre grøttyper, feks risgrøt.

Et godt tips jeg leste et sted er å lage smoothie og fryse ned på isbitbrett, og putte en slik trening oppi grøten. Da får grøten perfekt temperatur omtrent med en gang, og vi får c-vitaminene som trengs for at kroppen skal ta opp jernet:)

Jeg har i lengre tid ikke følt meg komfortabel med å gi all denne ferdigmaten, som til og med i barnemat ikke er bra, og det å lage selv var ikke så høy terskel som jeg trodde. Anbefales!

Kom over Fedon Lindbergs ord om barnegrøt da jeg surfet: han kalte det kakedeig! Det er jo faktisk det det er. Melk, sukker og mel, kan fint stekes og bli til kake. For de reklamerer med at grøtene er sukkerfrie, men hvorfor i alle dager er de så søte da?

Og dette med jern: hadde alle jernmangel før Nestle begynte å lage grøt da eller? Av og til lurer jeg på om norske helsemyndigheter er kjøpt og betalt med tanke på ulike anbefalinger de gir. Som Fedon sier; mel og sukker er noe av det billigste å produsere!

Hva annet burde vi gi for å sikre nok inntak av jern? Prim, brunost, brokkoli - annet? Det er sukker i Prim og brunost da, og salt i mye annet pålegg, men noe må vi jo ha på brødskiva også.

Gjest Kira06
Skrevet

Oj, så flink du er:)

Jeg har nå også begynt å lage mer av maten hennes selv, dvs hun spiser mer og mer av den maten vi spiser (hun er 10 mnd). Men dropper saltet selvfølgelig, slik at vi heller salter når hun har fått sin porsjon.

Er ikke kommet så langt som til grøten enda, fordi jeg fortsatt er litt usikker. Så et lite spørsmål til deg; når du lager havregrøt av Bjørns havregryn, bruker du da kun vann? Datteren min nekter nemlig å drikke mme (og pupp er ikke interessant lengre), så innbilder meg at hun får i seg litt "melk" når hun spiser grøt. Forresten, jeg har ofte brukt kanel på grøten hennes for å gi den mer smak. Vet ikke om du har forsøkt det, men frøkna her liker det veldig godt.

Skrevet

Imponerende Tigerpote:) Jeg skjønner at jeg må bli flinkere. Jeg skulle jo begynne å lage maten selv her for en stund siden, men da jeg ble gravid var det såvidt jeg orket å blande vanlig grøt som var kjøpt i butikken, så den matlagingen ble lagt på hylla. Nå tror jeg at jeg skal komme i gang med det som var tenkt. Men nå skal vi jo reise bort i 2 mnd. Vet ikke engang om det er fryser der vi skal bo? håper det da:)

Hvordan lager du grøten forresten? Jeg fikk lyst til å prøve selv:)

Ja, det lukter veldig søtt av den grøten, spesielt den grøten (Naturell) fra Nestle for 4 mnd. Den luktet bare sukker og jeg ble litt skeptisk.

Samtidig tenker jeg at vi levde på nestle barnegrøt når vi var små og jeg TROR det har gått bra med oss. hehe :) Men det er klart, jeg vet jo selv hvor oppblåst og uvel jeg føler meg når jeg spiser brød, spesielt brød kjøpt i butikk. Og uansett, så er hjemmelaget det beste :)

Skrevet

Et lite tips for mer jern: Jeg gir faktisk Knerten lever. Kjøper frossen kyllinglever som jeg koker og maler med stavmikser. Serverer det til lunsj eller middag med grønnsaker. Og selvom jeg var veldig skeptisk på forhånd, så liker han det faktisk veldig godt! Tror lever, eller innmat generelt, er noe av det mest jernrike man kan servere.

Skrevet

Må forresten legge til en link som sier noe om sukkerinnholdet i kjøpegrøten (se Faktaboks på høyre side):

http://www.aftenposten.no/helse/article903230.ece

"Her er noen matvarer listet opp etter synkende sukkerinnhold. Med "sukkerinnhold" menes her tilsatt sukker og lettopptagelige karbohydrater, regnet som andel av varenes totale energiinnhold.

90- 100 prosent: Pakninger med farin, sukkerbiter og lignende. Brus og saft, inkl. fruktsaft/juice. Kompotter og syltetøy, mange frokostblandinger og de fleste barnegrøter og annen barnemat. Syltede grønnsaker som agurk og rødbete. En rekke friske og tørkede frukter.

80-90 prosent: ..."

Skrevet

Her er det veldig stor forskjell fra grøttype til grøttype da! Noen er sikkert proppfulle av sukker, men mange av naturell-variantene er usukrede og derfor bedre enn frukt-variantene som ofte er søtere. Vi ga som regel Nestles naturellgrøter, pga høy andel fullkorn, lite tilsatt sukker og innhold av riktig jerntype.

Foreldre og Barn sin store test av kjøpegrøter kåret Nestle til vinneren,

fordi det er den eneste av grøtene som inneholder det «gode» jernet, jernfumarat (som barnet faktisk klarer å ta opp og dermed nyttiggjøre seg):

http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/article416541.ece

Fram til de er 2 år har barn spesielt høy risiko for å få jernmangel, og det rammer én av ti. Grunnsteinen i norsk ernæringspolitikk er å jernberike spedbarnsgrøt. Dersom man velger å gi barnet grøt som ikke er jernberiket, er det viktig å forsikre seg om at barnet likevel får i seg nok jern, sier professor Ola Didrik Saugstad ved Rikshospitalet.

les mer her,

http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/helse/trim/article416758.ece

Skrevet

Jo, jeg har lest om grøttestene og årsaken til hvorfor man helst skal gi industriprodusert grøt, men jeg lurer på om ikke myndighetene er kjøpt og betalt? De sier jo ingenting om at de tilsetter kreftfremkallende stoffer i grøtene sine, Nesle visstnok en versting der.

Jeg lager grøtene slik det står i Mat for spedbarn, som vi fikk på sykehuset. Jeg har prøvd Bjørns lettkokte havgregryn, da tar jeg 2-3 ss og blander i 1 dl vann, som jeg lar stå i minst en time, natten over i kjøleskap om jeg skal bruke den om morgenen. Den skal varmes opp nder omrøring og kokes i 3 minutter. Da tilsetter jeg en terning smoothie, og når den smelter har grøten perfekt temperatur, også tilsetter jeg en skvett morsmelk.

Jeg har også brukt sammalt grov hvete, samme prinsipp her; 2 ss per 1 dl vann, denne skal kokes i 5 min. Så tilsetter jeg smoothie og mm etterpå. Det skal gies c-vit ved siden av.

I dag fikk Vesla sei med potet-kålrot og gulrotmos- og brakk seg bare! Så det var ingen suksess hehe...;) Skal prøve igjen altså, men skal finmose den tror jeg, hun taklet ikke grovmosinga mi;)

Og hn som glatt spiser 1 helt middagsglass av økologisk spaghetti! Rare jenta. Da går det ikke fort nok, jeg må gi og gi, ellers sier hun mm, mm! på en irritert måte før jeg gir henne hehe..

Skrevet

I dag gav jeg kanel på grøten, det gikk ned det og;) Men for at hun skal spise, må hun få noe å holde på med; en brødskorpe, sleiv, en kopp osv. Hvis ikke vil hun ikke gape til nesten noe;)

Angående lever synes jeg det høres helt for j***** ut, men jeg har vel lest at det er bra også, med tanke på jernet .... Vi får se.

Skrevet

Flinke Tigerpote! Tror jammen jeg skal prøve å lage grøt selv jeg også. Lager middagen selv ettersom poden nekter å spise kjøpeglassene (tror jeg har prøvd alle typene snart). Et lite obs når det gjelder kanel: Virker bindende på magen, så bør ikke brukes dersom babyen sliter med hard mage (noe min gjør).

Skriv gjerne flere oppskrifter, damer :-)

Skrevet

Takk for info, Tigerlise, det var jeg faktisk ikke klar over. Men spesielt etter at jeg begynte med hjemmelaget grøt, bæsjer hun minst en gang om dagen, kanskje 2;) Grove greier det a mor gir skjønner du! Gir ikke malt eller sviskepure lengre heller.

I går fikk hun blomkål- og brokkolipure med moset laks, det spiste hun godt av! Den var helt finmoset da, kanskje det var derfor:) Hun har fått prøve laks før også ,men da brakk hun seg bare. Det er vel bare å prøve på nytt og på nytt med det meste:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...