Gå til innhold

"Ikke kumelk det første året"... Hvorfor er det skummetmelkpulver i (nesten) alle grøtene da?! Hva har jeg misforstått?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I all informasjon står det jo at man skal unngå melk det første året (evt. begynne forsiktig ved 10 mnd). Men så er det jo sånn melkepulver i nesten alle grøtene (unntatt mais feks). Hvorfor lager de ikke grøter uten melk når rådene er så klare? Eller er det forskjell på melkepulver og "vanlig" melk? Skjønner ikke...

Har en sønn på 5 mnd som skal begynne med grøt. Vil være forsiktig fordi begge vi foreldre er allergikere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner godt at du er forvirret... det ble jeg og. GAnske skremmende å lese innholdsfortegnelsen på en del av grøtene, er jo lange som et vondt år. Vi begynte med en sånn grøt til gutten vår og han reagerte på den ganske raskt.Morsmelkerstatning er også basert på kumelk.

VI bruker holle grøt fra helsekostforretning som vi blander med pumpemelk.

Gjest Kira06
Skrevet

Jeg var faktisk ikke klar over det før etter at jeg hadde introdusert grøt. Vi fikk nemlig litt problemer når hun begynte å spise grøt, så HS anbefalte oss å finne en annen grøt og kanskje heller gi litt grønnsaker. Så vi stoppet opp med grøt en ukes tid, og gikk over til grønnsaksmos (noe hun tålte veldig bra, fordi grønnsaker er lettere for fordøyelsen). Da magen stabiliserte seg igjen gikk vi over til Sinlac-grøten, som er uten laktose og gluten. Eneste som er dumt med denne, er at det er sukker i den. I tillegg ga vi også grøt fra Holle. Etter noen uker med dette prøvde vi den "vanlige" grøten igjen, og da gikk det greit.

Jeg har selv også problemer med melkeprodukter, men ser ut som om det går veldig fint med datteren vår nå.

Skrevet

Ja, helt håpløst at det er melk i så mange produkter. Men det beste er jo å lage selv fra bunnen - så vet du hva som kommer i.

Jeg har hørt at hirsegrøt er veldig bra; glutenfritt og næringsrikt. Jeg kommer til å lage på morsmelk eller vann.

Skal holde melk unna kostholdet så lenge som mulig ;-)

Man må jo ikke gi grøt heller da - kan jo mose grønnsaker og frukt.

Skrevet

Det er vel ikke det at det er så farlig at de får litt melk, det er jo heller det at i det er med større mengder at det hindrer opptaket av næringstoffer. Så de små mengdene det finnes i disse grøtene er ikke noe problem.

Skrevet

Det er ikke melken som er "farlig" for de smæ men enkelte melkeproteiner, disse proteinene er fjernet fra melkepulveret som er i grøt og MME. Etter det jeg har fått vite så er det samme melkepulver i grøten som i MME.

Skrevet

Svar fra NRKs nettmøte om barn og allergi- klinisk ernæringsfysiolog Vibeke Landaas ved Rikshospitalet svarer

Spørsmål:

Mener du at man kan gi melkeprodukter fra 4 mnd? Trodde anbefalingene var å unngå kumelk til 10-12 mnd pga at proteinene går gjennom tarmveggen.

Svar:

Man skal ikke gi melk som drikke, eller på andre måter bruke melkeprodukter i større mengder så tidlig. Ikke før 10 mnd alder som du sier. Dette av hensyn til risiko for jernmangel dersom kumelk tar for stor plass av kostholdet. Man kan imidlertid godt introdusere melkeprotein, i babygrøt eller som komponent i sauser og fruktpureer, allerede fra barnet begynner å spise, altså normalt ved 5-6 mnd alder.

http://www20.nrk.no/meldinger/webmelding.aspx?prosjektid=1562&type=les

Skrevet

dette lurer jeg på også.. for de som flasker barna sine og bruker collett så er jo det også basert på ku melk :P bakvendt

Skrevet

Da er vel konklusjonen at for de aller fleste er det ikke noe problem at det er melk i grøtpulveret, men at vi som har allergiske småttiser må være nøye med å lese innholdsfortegnelser. Også er det noe å tenke på dersom man opplever at babyen reagerer på grøt eller andre produkter som inneholder melk eller morsmelkerstatning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...