Gå til innhold

Utenlandsopphold, jobb, og foreldrepenger

Anbefalte innlegg

Overskriften får kanskje de fleste til å grøsse, men vi sliter veldig med å finne ut av dette. Kanskje litt komplisert, men håper noen kjenner systemet og tar utfordringen:

Min kone og sønn besøkte familie i utlandet fra oktober 2009 til januar 2010. Fra januar 2010 har vi vært i Sveits, og kommer til å være her ett år. Jeg jobbet i Sveits for norsk arbeidsgiver fra januar 2010 til mai 2010, og etter dette har jeg jobbet for ett Sveitsisk firma. Min kone jobber for norsk arbeidsgiver med hjemmekontor i Sveits (skatter til Norge og arbeidsgiver betaler arbeidsgiveravgift).

Vi venter barn nummer to i begynnelsen av januar 2011, men kommer til å føde i Sveits da jeg må jobbe her og det er lite gunstig å reise hjem de siste månedene før fødselen. Vi planlegger hjemreise i februar/mars 2011.

1) Er det noe som tilsier at min kone ikke opparbeider rett til foreldrepenger siden hun er i Sveits? Spiller det noe rolle om hun har hjemmekontor i Sveits eller i Norge?

2) Om vi blir utenfor Norge ett år (barn nummer to vil jo bli født i Sveits like før vi har vært her i ett år), vil hun miste rett til foreldrepenger? Vil tiden hun var i utlandet for å besøke familie (før vi kom til Sveits) bli medregnet?

3) Etter det jeg har lest meg til vil min rett til foreldrepenger utgå, med mindre min siste jobb er for norsk arbeidsgiver. Det skal jo la seg gjøre, ved at jeg begynner å jobbe for norsk arbeidsgiver igjen før jeg tar ut foreldrepenger (gitt at man får godkjent arbeid innen EOS som en del av de siste 6 måneders arbeid)?

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...