Gå til innhold

En liten obs til dere som lærer babyene å sitte før de setter seg opp selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tilbrakt deler av ferien med en 'rompeaker'. Jenta er snart 10 mnd, kan ikke krabbe, men aker seg fremover på rompa. Foreldrene visste ikke at man ikke skulle lære babyen å sitte på gulvet uten støtte før de satte seg opp selv. Så de pleide å sette jenta på gulvet, og det var hun blitt kjempeflink til, satt stødig uten støtte, men kunne fortsatt ikke sette seg opp selv. Som et resultat av dette nekter jenta nå å ligge på magen på gulvet, og vil nok mest sannsynlig ikke lære seg å krabbe. Hun har jo dessuten ikke motivasjon for å lære seg å krabbe, hun aker på rompa. Å lære seg å krabbe er viktig for den motoriske utviklingen og utviklingen i hjernen (i følge bøkene i hvert fall:-)).

Må forresten legge til at sitte på fanget med støtte, vippestol etc ikke gjør noe i denne sammenheng.

Trodde dette var noe man fikk opplyst på helsestasjonen, men skjønner nå at det er veldig varierende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg visste heller ikke dette, så jeg har latt min sønn på 8 måneder sitte. han kan sitte selv, men kan like gjerne ligge på magen også:) Han har de siste dagen knekt koden på å klare å åle seg fremover. Kanskje han etterhvert også lærer seg å krabbe.

Denne informasjonen hadde det vært innmari fint å få på 6 månederskontrollen!

Skrevet

Fint å vite altså - men ikke la folk få panikk om ikke ungen lærer å krabbe, selv om de helst skal det. Jeg vet om unger som aldri lærte det og så langt jeg kan se så klarer de seg helt fint motorisk. (Og det var ikke fordi de lærte å sitte først)

Skrevet

Det handler vel ikke bare om at de kan risikere å ikke lære å krabbe, men at det ikke er helt bra for ryggen deres å bli "trenet" til å sitte uten at de kan sette seg opp. Uansett er vel den den viktigste grunnen til plager senere i livet at man blir mindre aktiv jo eldre man blir, ikke at man satt på rompa på feil tidpunkt som baby.

Skrevet

Det som skjer når man lærer dem å sitte, er at de finner det trygt å sitte der. Men ikke bevege seg fra den trygge plassen.

Det som skjer er at de hopper over krabbefasen, og er som regel seinere med å gå. Men det er ikke noe større skader som er påvist.

Dette er det jeg fikk vite av hs etter å ha tatt det opp med henne

Skrevet

Dette må være veldig individuelt. Jeg lot gutten min sitte før han satte seg opp selv, og han både ålet og krabbet tidlig - og gikk da han var 10,5 mnd.

Skrevet

Jeg lot sønnen min sitte litt før han klarte å sette seg opp selv. Var fullstendig klar over alle de negative sidene med det, men etter 6 mnd med hylskriking natt og dag tar man enkelte "snarveier" for å få ungen blid og ikke minst STILLE... Nå er han 7,5 mnd og koser seg mer på gulvet enn noen gang (både på mage, rygg og rompe). Og, mot alle odds (i hvert fall hs sine), han har begynt å åle seg framover :-) Satser på krabbing også etter hvert.

Gjest Kira06
Skrevet

Jeg har den siste mnd begynt å la datteren min sitte på gulvet, selv om hun ikke kan krabbe enda (er 10 mnd på søndag). Men har har i flere mnd ålt seg bortover på gulvet i full fart, og synes faktisk det er mer stas enn å sitte. Så når jeg setter henne opp, så er hun nede på magen igjen i løpet av noen få minutter.

Vi fikk beskjed på HS at de ikke skulle sitte uten støtte før de satte seg opp selv, men grunnen vi fikk oppgitt var pga ryggen. Så derfor har vi ikke gjort det før nå.... men regner med at det ikke er lenge før hun setter seg helt opp selv heller!

Skrevet

Snuppa vår har alltid ligget på gulvet når hun leker. Har en gym-matte som vi har brukt veldig mye.

En dag spurte noen meg om hun var flink til å sitte? Sitte? tenkte jeg, det har egentlig aldri falt meg inn at hun skulle trene på å sitte.

Dagen etter satt jeg henne ned på gym-matta, snuppa satt der 5min helt til hun ble sliten å mistet balansen.

Fortsatte å øve litt på dette, men satt henne ikke opp igjen da hun mistet balansen, fordi tenkte at da var hun sliten å hadde godt av å ligge litt på magen. 3-4dager senere satt hun seg opp for første gang selv, midt på gulvet. Å da hadde hun plutselig kontroll over hvordan hun skulle komme seg ned til mageleie igjen.

3-4dager etter dette igjen begynte hun å reise seg etter lekekassen, datt ned på rumpa, å ble sittende.

Hun prøver på å krabbe, men det går litt for tregt, så hun legger magen ned igjen og åler seg.

Nå 2uker etter at hun fikk sitte for første gang, så reiser hun seg opp over alt, å gir tydelige tegn på at hun vil gå, men har ikke balansen helt enda.

Prøver å gå rundt bordet, langs sofaen og tv-benken.

Har aldri hørt at man ikke skal trene unger til å sitte. Men her har det iallefall bare hatt positivt virkning på utviklingen. Men så kunne jo snuppa komme seg opp i krabbestilling før hun begynte å trene på sittingen :D

Hun er forresten 8mnd :D

Skrevet

Her sa de det på barseltreff på Helsestasjonen, så vi har ikke trent på å sitte. Hun åler og drar seg fram på hendene, og det er nok ikke lenge før hun er oppe på knærne. men sitte kan hun ikke :)

Skrevet

Helsesøster på vår helsestasjon med lege sa at det var ingenting i veien at de lærte å sitte før de kunne sitte selv, men at i starten når de satt ustødig skulle de bare sitte i noen få minutter av gangen.

Etterhvert som balansen ble bedre kunne de få sitte lenger av gangen, for de ble sterkere i hoftene og ryggen etterhvert som balansen ble bedret seg.

Jenta vår liker også å ligge på mage og hun åler seg fremover. Hun har også lært seg å legge seg ned på magen fra sittende stilling, så jeg tviler på at hun blir rompeaker.

I spedbarnsboka sto det at noen barn krabbet ikke, og at tidligere var man bekymret for at dette vil være uheldig for videre utvikling, men dette er noe de ser bort ifra nå.

Men jeg ser jo den at når de først har lært å sitte oppreist, så blir det mer uinteressant å ligge på mage igjen. Men vi prøver å være veldig bevisst på la henne ligge mest mulig på mage, slik at hun også etterhvert lærer seg å sette seg opp selv.

Skrevet

Det er nok ulike teorier på dette. Mannen min er fysioterapaut og mener at hvis babyen sitter strak i ryggen så gjør det ingenting om de sitter av og til før de klarer å sette seg selv.

Kan like godt være en tilfeldig sammenheng at "rompeakeren" heller aker seg på rompa enn krabber. Men det er klart at hvis de kun satt henne på rompa.....og det e ringen tvil om at krabbing er viktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...