Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller har alle her pcos? :)

Lurer litt på hva Pergo gjør om du har pco og eggløsning, men ikke blir gravid. Hjelper den på eggene?

Og hva gjør Metformin med eggene? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har PCO.

Fikk pergotime første gang jeg ble gravid. etter første forsøk.

Pergo time setter hormonene i gang som øker eggløsningen.

Man blir ekstrem hormonell når man går på pergo. Jeg følte meg gal nesten og satte i gang jordskjelv rundt meg.....

Husker ikke helt hva metformin gjør med kroppen, men det er jo egentlig en medisin for de med diabetes.

Gikk ikke på metformin noe lenge, mulig en uke. Fikk pergotime og premolutt av spesialist.

Men dere får hoppe i køyen godt når du er begynt på pergo timene. Du har ikke lyst å gå på pergo så mange ganger. (det ville ikke jeg)

Kan og si at jeg tok et brett til med pergo for 8 mnd siden, vet ikke om det har hjulpet men er iallefall gravid igjen med nr 2 nå. er ca 15 uker på vei.

Lykke til!!

Skrevet

Så bra at det har funket for deg da :)

Jeg skal ikke begynne på pergo, har hatt prøverørsforsøk som ikke resulterte i noe så nå vurderer jeg om jeg vil kreve å få prøve pergo! De har ikke funnet noe annet enn pco, å mannens små er i orden ;)

Skrevet

Jeg må si at det hørtes rart ut, at du får prøverør først.

Pergo er veldig effektiv, men en sjanse for å få flere barn.

Har lest at noen tar doble kurer.

jeg tok enkel kur, 5 tabletter på 5 dager. Taes den 3 mensdag (om jeg husker riktig) men vi hoppet i køyen hver 2 dag etter denne kuren. Ingen bønn, skulle i kaste bort den sjansen :-)

Skrevet

Ja,jeg spurte om Pergo før vi ble henvist..Men gyn mente det ikke var vits i å å prøve det..

Skrevet

Hei. Jeg har også PCOS. Er normal vektig osv. Har litt bivirkninger av sykdommen. Men mange cyster på eggstokkene. Når jeg var til gyn i vår for å si at vi ønsker å prøve å få barn, tok hun en innvendig UL. Jeg hadde så mange cyster at pergotime ikke var noe poeng i å ta... Jeg begynte på runder provera og tok noen tester i mellomtiden. Så skulle jeg evt. blir henvist til lap. Jeg hadde ikke hatt el. Men på runde 2 med provera fikk jeg TR på besøk onsdag i stedet for lørdag. (dag 29) og jeg var ikke ferdig med provera tabl. gyn ringte meg tidligere i sommer og sa at prøveresultatene mine var ganske gode. Men jeg hadde ikke el. Hun sa også at jeg kan få begynne på pergo. Og jeg fikk respet i posten.. Men nå er det jo ikke pergotime å oppdrive i dette landet :o

Jeg har begynt på en ganske snill lavkarbo diett. Det gjorde jeg rett etter jeg var hos gyn i vår. + at jeg går til akunpunktur og fotsoneterapi,

Men lavkarbo skal visst være veldig effektivt med PCOS. Det er mange historier og erfaringer å hente fra lavkarbo.no. Og den nye boka til Hexeberg. Så får vi håpe dette virker :) Men man må jo gjøre det som føles best for en selv. Men vektnedgang skal visst også være bra :)

Skrevet

Har du kanskje mange cyster?

Jeg var en gang til spesialist å sjekket dette, og fikk resept med en gang på pergo.

Det er tydeligvis forskjellige grader av pco og pcos.

jeg vet egentlig lite om det.

Skulle gjerne sett at det var leger som kunne forske litt mer på dette.

hvorfor får vi PCO og PCOS?

Skrevet

Årsaken til at man får PCO/S er mange, og forskere er foreløpig uenig. MEN en ting er klart at den ene delen av befolkningen får pco/S grunnet livstilen sin. Litt på samme måte som med diabetes type 2.

Jeg skal ikke starte en debatt her, og det er mange som ikke skjønner hvorfor de har fått det da de lever meget sunt, men det bunner stort sett ut i en hormonuballanse i kroppen.. HAr skrevet litt om det på bloggen min i kveld så titt gjerne innom for litt mer om dette kjedelig kvinnesyndromet. http://aktivmamma.blogspot.com/

Skrevet

Eg har PCO. Ingen synlege symptom, men har svært sjeldan eggløysing og mens. Ikkje overvektig.

Eg har forsøkt pergotime. Enkel, dobbel og trippel kur i fjor - men ingen av dei resulterte i eggløysing for meg. Men ser jo at det hjelper for andre. Er i gong med IVF, har hatt eitt ferskforsøk og eitt fryseforsøk. Ventar no på 2. fryseforsøk som eg håpar vert tidleg på hausten.

Metformin har eg ikkje forsøkt, det har ikkje vore omtalt for min del. Er det vanleg at normalvektige PCO'arar brukar det?

Håpar du lukkast med å bli gravid!

• 3 uker senere...
Skrevet

Metformin blir vel stort sett gitt til overvektige med PCO/S da dette er en medisin som øker opptak av insulin naturlig i kroppen. Jeg fikk heller ikke tilbud/forslag om Pergo da jeg fikk påvist min PCO.. Rart egentlig, siden grunnen til sjekken var ufrivillig barnløshet.. Tror mye av grunnen er at legen min ikke skjønner norsk så bra, og er vanskelig å snakke med. Skal bytte fastlege nå og ta opp igjen ballen da. Både med tanke på pergo og IVF.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...