Anonym bruker Skrevet 15. juli 2010 #1 Skrevet 15. juli 2010 Du har så peiling på alt dette flaskestyret! :-) Ang de nye retningslinjene til WHO om at vannet skal være 70 grader: Vet du om det som står på pakkene til nan og hipp er ok? (40 og 50 grader). For WHO skriver jo generelt at mmme skal blandes i 70 grader. Og blir ikke næringsstoffer ødelagt av for høy temperatur? Har du fått vite noe om dette? Takk for at du deler så mange nyttige tips og råd og erfaringer :-)
blomstre Skrevet 15. juli 2010 #2 Skrevet 15. juli 2010 Hei Jeg har kontaktet mattilsynet ang dette. De mener at det er trygt å blande ved den temperaturen som står annvist på pakken så lenge måltidet tilberedes ferskt hver gang. De mener at det er kun dersom man tilbereder et måltid på forhånd at det er viktig å tillage ved 70 grader for å sikre seg at bakteriene drepes. Dette høre jo forsåvidt logisk ut. Når man tillager et ferskt måltid så rekker jo ikke bakterien å formere seg, men dersom melken lagres så er det fare på ferde. Ang hvorvidt næringstoffer ødelegges så sier de forskjellige produsenten litt forskjellig. Men hver enkelt går gode for at deres produkt tåler den temperaturen de har annvist å bruke. Det er strenge krav til produktene, så her tror jeg nok vi kan stole på at de holder mål. Dvs at f.eks småfolk tåler å blandes ved 70 grader, mens nan ikke gjør det.
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2010 #3 Skrevet 15. juli 2010 Tusen takk for svar :-) Var en lettelse å finne dette forumet!
n74 Skrevet 15. juli 2010 #4 Skrevet 15. juli 2010 Jeg leste et sted at forskning viser at næringsstoffene i morsmelk tåler opp til 70 grader (tidligere trodde man at de ble ødelagt ved temperaturer over 40 grader). Nå handlet den artikkelen om morsmelk, men vil tro at WHO baserer sine anbefalninger ang mme på samme eller tilsvarende studier. Hvis de ikke hadde vært opptatt av at næringsinnholdet skulle holde seg, ville de nok anbefalt blanding og oppvarming på 100 grader da det er det sikreste, men de fleste bakterier dør ved 70 grader.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå