Gå til innhold

"Modne" gravide er IKKE er nytt fenomen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått en muligens litt snål "hobby", og det er å lese gamle sletstkrøniker. Det var faktisk supervanlig at kvinner fødte langt oppi førtiårene. Riktignok hadde mange av dem født ca annet hvert år siden begynnelsen av tjueårene, jeg er usikker på om det har noe å si. Men de drev og fikk unger til de var bortimot femti, og da snakker vi 1700-1800-tallet. Barnedødeligheten og barseldød var nok vanligere, men det sier vel noe om at det faktisk er mulig! Nå røykte og drakk vel ikke disse kvinnene, da, men bortsett fra det, så tror jeg de hadde et hardere liv enn de fleste av oss! Stå på jenter!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! :-)

Har sett litt i slektsbøkene jeg også, og konklusjonen er at det ikke var uvanlig at man fødte både 2 og 3 barn etter at man hadde fyllt 40 år!

Det er vel helst slik at nå har vi lett tilgjengelig prevansjon, samtidig med at vi stadig blir "prentet" inn at man da blir "gammel" mor om man får barn sent, og at vi skal være karrierekvinner og arbeide utenfor hjemmet!

Dette er det samfunnet som har fått til.....! :-(

Tror at det er maange flere enn oss som hadde villet ha både flere barn og barn etter fylte 40 år, om det hadde blitt mer "akseptabelt" i samfunnet, men det er mange som kvir seg.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...