Gå til innhold

ang mammaperm..noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

altså jeg har 2 uker ferie jeg skal overføre til neste år.

tenkte ta 4 uker ferie neste år i tillegg til de 2 fra i år...er det "lov" eller rettere sagt har jeg rett på det?

tenkte stanse perm pengene disse ukene for så å starte de igjen etter endt ferie og på denne måten strekke hjemme tiden med lillebror lengst mulig...syns de er så små når de begynner i bhg:( ikke mange ukene forskjell men alt hjelper....

da blir jo min perm akkurat ett år og 2 uker om jeg har regnet rett...fytti for ett styr dete r med disse papirene...glodd så lenge på de nå at jeg ikke skjønner noe snart hehehehe:)

men det står i rettledningen at: " foreldrepengene i utgangspunktet betales ut sammenheng men perioden kn utsettes hvis man har rett på lovbestemt ferie bl.a....vår plan var da at far tar ut 6 uker perm når jeg tar 6 uker ut som ferie for så å starte utb.igjen når far begynner i jobb igjen...

ergo mitt sp mål. kan jeg gjøre det slik som nevnt lengre oppe da?blir ikke klok på dette her...litt rotete men det er like rotete i mitt hode:S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

og er det f.o.m starten på sv.uke 37 permisjonen begynner?eller hvordan var det nå igjen?? hjelpe meg...

Skrevet

Du går ut i permisjon nøyaktig tre uker før termin!

Om du kan overføre ferie til neste år må du ta opp med din arbeidsgiver. Er usikker på om du kan avvikle all ferien midt i permisjonen, da det står "lovbestemt" ferie.Seks uker er jo utover det som er lovbestemt. Alternativt kan du jo ta de to siste ukene etter endt permisjon, - da vil du jo ende opp på samme antallet uker. Du må gi nav skriftlig beskjed dersom du skal avvikle ferie under permisjonstida. Da stanses foreldrepengene, og du har feriepenger for denne perioden.

Håper dette kunne være til litt hjelp ;)

Skrevet

takk for svar:)

har allerede avtalt med arb.giver å overføre 2 uker til neste år:) så da har jeg vel rett på 3 uker i strekk neste år om vanlig? pluss disse 2?

eller er det uansett bare 4 uker man har? poenget er at vi ville jeg skulle ta ut alle ferie ukene på sommeren nettopp pga feriepenger og stoppet perm penger den perioden.....økonomien ble litt lettere å hanskes med...

det er en rubrikk med noe ferie greier en kan fylle ut her men....*grøt i hjernen* etterhvert....

Skrevet

Hm... er det ikke 4 uker som er lovbestemt? Dette kan jeg ikke!!! He he, ta en telefon til nav for sikkerhets skyld du! Kan jo hende det ikke er noe problem i det hele tatt! :)

Skrevet

de sa bare at ferie hadde ikke de noe med det var mellom meg og arb giver:/ hun er på ferie nå og vil ike forstyrre...men skulle hatt disse papirene innetterhvert...jaja...hun må jo også fylle ut sin del så alt må vel uansett vente...guuud vil bare ha dette avgjort og ferdig hehehe:) blir helt skrullete av å tenke på det:)

men når jeg googler virker det som om det er veldig vanlig å putte ferien inni permisjonen for å forlenge den....trooor det altså,,men her skal man ha tungen bent i munnen skal nav klare å forstå deg...dårlig erfaringer med dem kan man si....og atd ebruker lang tid på å behandle disse tingene( som så mye annet)

hvilke uke må de senest ha disse papirene?? hører alt fra uke 24-27 rundt om..

Skrevet

Jeg har også pønsket mye på dette.

Hvis det er greit for arbeidsgiver at du tar 6 uker ferie i permisjonen skulle det være greit for nav også. Min arbeidsgiver sa jeg kan ta ferien for neste år (5 uker) akkurat når jeg vil og dele den opp i flere perioder hvis jeg ønsker det. Så jeg skal f eks ta ferie i påskeuka, slik at jeg bruker kun 3 feriedager og ikke 1 hel permisjonsuke (1 permisjonsuke er en permisjonsuke uansett hvor mange helligdager det er). Tar også ferie i 17. mai-uka og pinseuka etc for samme grunn. Får faktisk forlenga tiden hjemme med 1 uke pga dette. Jeg fylte inn de ukene jeg har tenkt å ha ferie i felt 7 Tilleggsopplysninger i søknaden til nav.

Nå skal det sies at jeg ikke har fått søknaden godkjent fra nav enda da, men ser ikke helt at det skulle være noe problem:)

Jeg får derimot IKKE lov til å overføre ferie til neste år for min arbeidsgiver, så derfor må jeg ta 1 uke ferie til før jeg går ut i permisjon... Kjipt... Vil jo heller ha en uke til med bebisen enn å ha fri nå.

Skrevet

Jeg har tenkt til å gjøre noe lignende, og har snakket med både NAV og arbeidsgiveren min. NAV sa at de ikke bryr seg om hvor lenge jeg tar ferie - så lenge jeg sier ifra om når det skal være. Da stopper de utbetalingen og regner med at arbeidsgiver dekker det som feriepenger.

Arbeidsgiveren min sa at det ikke var noe problem i det hele tatt - noe vi fikser til neste år når det er ferietid. Så da har jeg tenkt til å ha en "feriepause" fra permisjonen midt på sommeren, og så gå tilbake til permisjonen etter det. Skulle være greit..

Skrevet

Man kan overføre inntil 12 dager ferie fra et ferieår til et annet etter avtale med arbeidsgiver. 12 feriedager etter ferieloven er 14 dager.

Skal man ta ut ferie midt i permisjon for å forskyve den kan den kun forskyves med 4 uker og 1 dag. Dette er lovebestemt og står helt klart i folketrygdloven.

NAV skiller mellom lovbestemt ferie og tariffbestemt ferie. Den lovbestemte som står i ferieloven er på 4 uker og 1 dag, og den siste uka er tariffbestemt.

De fleste må derfor ta ferie utover 4 uker og 1 dag mot slutten av permisjonen.

For å bruke meg selv som eksempel som jobber i NAV og dermed er ansatt i staten. Jeg får kun forskjøvet min permisjon med 4 uker og 1 dag, selv om jeg har krav på 5 uker ferie + noen dager som jeg overfører fra året før. Resten av ferien tar jeg ut i forbindelse med julen 2011, etter jeg har begynt å jobbe igjen. De godtar ikke at hele ferieperioden legges midt i permisjonen.

Men det kan selvfølgelig gjøres individuelle avtaler med arbeidsgiver. Så lenge man mottar vanlig lønn fra arbeidsgiver og de få refusjon fra NAV i perioden står man jo helt fritt til å gjøre avtaler med arbeidsgiver uten at NAV har noe med dette.

Dette gjelder både uttak av ferie på lenger perioder enn 4 uker og 1 dag eller uttak av feriedager i f eks jul og påske for å få en lenger permisjon som nevnt over her.

Det er imidlerid viktig å være klar over at dette ikke er noe man har rett på. Det vil si at arbeidsgiver kan si nei til slike avtaler, og har retten på sin side.

Særlig dette med uttak av enkeltdager i forbindelse med helligdager har jeg erfart at flere og flere arbeidsgivere sier nei til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...