Anonym bruker Skrevet 14. juli 2010 #1 Skrevet 14. juli 2010 er det en ting jeg er hysterisk på, så er det flått!!og i dag etter dusjen fant jeg en under armen på 4-åringen min!!fikk helt panikk, prøvde å dra den ut, men fikk det ikke til, så jeg sprang ut i stuen for å finne telefonen for å ringe legen, og da kom plustselig sønnen min ut og sa:"se mamma, tok ut dyret sjøl eg!" så glise han stolt:P har snakket med både lege og helsesøster, så var ikke farlig så lenge det ikke hovnet opp eller ble en ring rundt, men fytti så skummel den var!!!
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2010 #2 Skrevet 14. juli 2010 Jeg hadde en midt på hodet en sommer som liten. Hadde vært å rulla i gresset med hunden... Den ble tatt me pinsett, og verre var ikke det, ingen varige men eller noe slikt. Har nappet flått fra katta mi også noen ganger. Synes jo det er ekkelt, men skummelt har jeg aldri syntes det var. Du kan nok slappe helt av
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2010 #3 Skrevet 14. juli 2010 Jeg bor på sørlandet og her er det mye flott, så jeg har naturlig nok plukket de av både voksne og barn flere ganger Ta deg en tur på apoteket og kjøp en flottfjerner, det er en spesiell pinsett som gjør det utrolig mye enklere å få ut hvis du skulle finne en igjen. Siden jeg bor på sørlandet kjenner jeg vel knapt et menneske som IKKE har fått flott på seg en eller flere ganger, som regel går det helt fint. Kjenner bare ei som har blitt syk, og hun ble helt fin med antibiotika.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2010 #4 Skrevet 14. juli 2010 Kjekt å se du driver reklame for sørlandet:) Ja, du har helt rett.. mye flott der!
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2010 #5 Skrevet 14. juli 2010 Hvor bor du? Vi bor utenfor oslo, og jeg er like hysterisk for flått som du... men vi har aldri hatt noen på oss heldigvis!!! bank i bordet osv osv!
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2010 #6 Skrevet 14. juli 2010 Du er nok en smule hysterisk ja. Det er ikke sånn at man ligger i koma en halvtime etter at man oppdager en flått på seg. Med de aller, aller fleste går det helt bra. For å være utsatt for smitte må flåtten ha sittet på i et døgn, da er den blitt ganske stor, og man har mest trolig oppdaget den. Det man skal være obs på er om det danner seg ring rundt stikket etter noen dager, og influensalignende symptomer etter 1-3 uker. Skjer det drar man til legen og tar en prøve. Er den positiv på Borreliose får man en kraftig antibiotikakur. Og det er i grunn det, ikke verre altså. Det er ubehandlet borreliasmitte som kan være farlig. Min far fikk symptomene etter et flåttbitt, og fikk positiv prøve. Dette er et par år siden nå, og han er helt frisk og rask i dag. Jeg har selv hatt flått på meg flere ganger, både som barn og nå i voksen alder, og det har gått helt fint. Så ta det helt med ro du, ikke noe å stresse seg opp over.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2010 #7 Skrevet 14. juli 2010 Jeg synes du som mor burde ta deg sammen og få et ikke-hysterisk forhold til flått... JA, man skal ta det på alvor, men man trenger ikke være hysterisk.... Mora mi har skremt søstra mi på 9 år så jævli med flått, at stakkars jentungen ikke tør gå i skogkanten engang når hun er ute og leker. Kommer inn for å be meg sjekke henne hele tiden når hun er hos meg...
ConsuelaBananaHammock Skrevet 14. juli 2010 #8 Skrevet 14. juli 2010 Ja, 7 åringen ble bitt 2 ganger for ca 1 mnd siden. Første gang tok han den ut selv og sa det til meg etterpå, ettersom jeg ikke fant noen flått og "stikkstedet" så bare ut som ett bittelite stikk så tenkte jeg at det var sikkert noe annet. Så sjekket jeg stikketstedet om kvelden igjen og hele gutten atter engang, og da fant jeg den lille jævelen Hadde bitt seg fast på brystet hans. Det du må huske når du skal fjerne en flått er å vri flåtten først, med klokkken. Den skrur seg jo fast, om du bare drar villt så risikerer du at hodet henger fast. Bittet han fikk på brystet så også ut som bare ett bittelite stikk. Nå var flåtten kjempe liten da, så sannsynligheten for noe sykdom var heldigvis liten. Og merket forsvant dagen etter. Ingenting å få panikk over vettu
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2010 #9 Skrevet 14. juli 2010 Bare følg med der flåtten sto. Her får vi flått på oss hver sommer, flere ganger.Nå er det en vane å fjerne de ekle krypene. Men nå skal vi vaksineres til neste år
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2010 #10 Skrevet 14. juli 2010 mannen min kom hjem med 1 i låret her en natt, jeg HATER slike krypdyr og fikk jo nesten panikk av at han hadde en i låret
♥ Snøblomst ♥ Skrevet 14. juli 2010 #11 Skrevet 14. juli 2010 Ja, her har vi hatt flått flere ganger og èn Boreliainfeksjon. Ser fra et av svarene over at det menes at det ikke er fare for smitte før flåtten har sittet en god stund. Dette trenger ikke å stemme. Min kjære fikk Boreliainfeksjon fra flått som hadde sittet bare noen få timer og ikke hadde vokst i det hele tatt. Når du fjerner flått er det faktisk like enkelt å bare dra den rett ut med pinsett som å vri rundt. Minst mulig dill dall, da får du med deg hele flåtten. Vask gjerne lett over med klorhexidin. Følg alltid med på stikkstedet, og ta kontak med lege dersom det blir rødt rundt. Det kan også være infeksjon til tross for manglende rødhet. Vil ikke skremme unødig, men disse dyrene kan man godt ha litt respekt for. Det er jo ikke verre enn å sjekke barna og seg selv når dagen er over og kle seg skikkelig på turer i skog og mark )
ConsuelaBananaHammock Skrevet 14. juli 2010 #12 Skrevet 14. juli 2010 Det er ikke STOR fare for smitte om den ikke har sittet lenge, men man må såklart alltid følge med i dagene etter. Og man skal jo vri, ellers er det større sannsynlighet for at hodet sitter igjen. Og da kan man få betennelse. Men det er ikke noe fare ved at hodet sitter igjen sånn sett.... Det er ikke noe dill med det, bare vri og napp ut. -Dersom flåtten fjernes innen et døgn, vil den sannsynligvis ikke ha overført smitte. -Ved fjerning av flått som har bitt seg fast i huden, kan du benytte fingrene eller en liten pinsett. Du får kjøpt spesialpinsetter på apoteket. Dra eller vri flåtten ut. http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article339123.ece Filmklipp hvor dem viser hvordan man fjerner flåtten: http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article322696.ece
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2010 #13 Skrevet 14. juli 2010 Her har vi plukket ut flotter i en uke nå. Vært på hytten og der er mye flott. En kveld plukket jeg av 5 flotter på den lille kroppen til 4 åringen min! Og mannen min hadde en midt i rumpesprekken som jeg måtte pelle ut, hoho. Jeg er ikke hysterisk for flott, men liker dem gjør jeg ikke. Sjekker meg selv og ungene grundig hver kveld for å få de bort fortest mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå