Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noen spørsmål ang vekstavvik og høyt SF mål som jeg håper noen andre også har erfaring med.

Etter forrige kontroll hos jordmor var SF målet mitt 29 cm (uke 25) og hun synes det var for høyt. Legen jeg var hos i uke 28 målte meg til 30 cm og ringte dermed rett til sykehuset for å få meg på sjekk. Var på ultralyd og legen regnet ut at jeg hadde et vekstavvik på +2,5%. Jeg skulle være 28+6 på vei og babyen ble beregnet til ca 1390 gram. Men når jeg ser på de forskjellige sidene på nettet skal jo vekten på dette tidspunktet ligge på rundt 1100 gram og når jeg regner ut differansen her skulle det bli +26,0%???? Eller er det jeg som regner feil her????? det er jo litt forskjell på 26 og 2,5 prosent da............

ellers kan jeg legge til at jeg har gått opp ca 12 kilo som jeg nesten ikke kan forstå hvor kommer fra, jeg føler meg veldig trøtt og uopplagt, tisser ofte og er ofte veldig tørst. Alle disse symptomene stemmer jo med svangerskapsdiabetes, men urinprøver og alt har jo vært fine.

Noen andre som har erfaring med svangerskapsdiabetes, høye SF mål, vekstavvik????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ikke stole på den vekten du leser om i svangerskapsbøker og på internett om de forskjellige ukene... her er det ganske store forskjeller ut fra hvor du leser henn.. på sykehuset går de ut fra den samme tabellen som de brukte da de regnet termin på deg, og som de bruker på alle gravide. Det er den som er "malen" som brukes her i norge.

eks.. hos meg i uke 35 sier barnimagen at babyen er 2250g, mens babyverden.com sier at babyen er 2500g...

alle de symptomene du har er forholdsvis vanlige for oss gravide.. men ta dette opp med lege el JM neste gang du er på kontroll.. så får du sikkert et litt mer grundig svar..

Skrevet

Hei og takk for svar!!!

Ja etter å ha skrevet innlegget har jeg surfet litt rundt og sett på disse forskjellige vektmålene, så jeg forstår jo at det er håpløst for meg å skal mene noe om dette i grunn. Må jo stole på at det legen fant ut på UL er riktig.

Vet at symptomene er vanlige, men når det gjelder hyppighet på dogåing er det helt ekstremt! Vi snakker nesten 20-30 dobesøk pr dag...........og slik var det overhodet ikke i de forrige svangerskapene..........

Alt er nok bare bra, og jeg er ikke bekymret altså. Får slutte å tenke selv.....hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...