Evigheten Skrevet 14. juli 2010 #1 Skrevet 14. juli 2010 Jeg skal ha min første kontroll hos jordmor om en uke. Er da i uke 34. Jeg har ikke følt noe behov for å gå til jordmor selv, men kjæresten min har hatt veeeeldig lyst, og legen min sa jeg burde ihvertfall gjøre det èn gang, siden det er noe heeeelt annet enn kontroll hos henne. Hva er egentlig forskjellene mellom time hos jordmor og hos vanlig fastlege?
Gjest frøken_førstegangsprøver Skrevet 14. juli 2010 #2 Skrevet 14. juli 2010 Jeg har gått til jordmor og lege annenhver gang siden uke 11. Jeg er utrolig fornøyd med legen min, men det blir mye vekt på kun det medisinske. Selvfølgelig er det godt å følge med på det også, men siden jeg er førstegangs har jeg utrolig mye spm som ikke alltid legen klarer å svare på! Hos jordmor føler jeg det blir litt mer åpen samtale om generelle ting rundt graviditet og fødsel. Hadde blant annet en fødselssamtale nå nylig som jeg syns var kjempe flott, og fikk svar på mye "myter" om ting og tang, og så pratet vi om litt følelser som kan dukke opp under fødsel og div. Nå er nok jeg ganske heldig med jordmoren i min kommune, for leser til satdighet om gretne sure damer som ikke er noe hyggelig å komme til i det hele tatt, og da blir jo litt av vitsen borte. For meg er det at det er koselig å gå til jordmor en stor del av hele opplevelsen, tror jeg hadde holdt meg til fastlegen hvis jeg hadde møtt på ei jeg overhode ikke kom overens med. Men det kan du jo ikke vite før du har prøvd
Evigheten Skrevet 14. juli 2010 Forfatter #3 Skrevet 14. juli 2010 Det har stort sett gått på det medisinske hos legen ja. Jeg har ikke hatt så mye annet å spørre om så langt, så det er kanskje derfor jeg ikke har hatt behov for å gå til jordmor. Men det kan kanskje være greit nå når det begynner å nærme seg slutten Takk for svar
Løvinna30 Skrevet 14. juli 2010 #4 Skrevet 14. juli 2010 første jeg tenkte var at jeg helst ville gå kun til lege, siden jeg 'kjenner' legen min fra før. Følte meg ikke så komfertabel hos JM, men etterhvert snudde det .. Den største forskjellen er vel at JM snakker om amming, barnet osv osv, noe legen ikke snakker såå mye om. Fått mange fine gode tips og råd av JM... Legen bare 'sjekker' så ferdig. Begge måler blodtrykk, tar urinprøver, kjenner og måler på magen og hører selvfølgelig på hjertelyden <3 MEN, vær obs på at de kan måle helt forskjellig på SF-målene! Her er det stor forskjell... Lykke til hos M :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå