Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere merket noe til endring av søvnbehov rundt 5 mnd alder? Lille gutten min våkner hele tiden på natta for tida, og er ikke sulten, men vil bare opp og leke. Tenkte kanskje han syns han får for lite ut av dagen. Det har lenge vært sånn at han har vært våken bare to timer i strekk på dagen, og så sover han nesten to timer. Sånn har det fortsatt hele dagen. Og lurer på om han nå kanskje trenger mindre søvn på dagen, eller om det er litt tidlig å endre på det?

Håper på mange svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har noen erfaringer?

Skrevet

Høres ut som mini sover utrolig mye på dagen! Kanskje han ikke er trøtt nok når natta kommer?

Min gutt er på samme alder og har merket de siste ukene at han trenger kun 2-3 lurer a 20-40 min på dagtid før han legger seg i sekstiden og sover hele natten.

Men barn er forskjellige og med forskjellig søvnbehov, det kan jo virke som søvnbehovet har gått litt ned?

Skrevet

Takk for svar :)

Prøvde i dag å holde han mer våken, og han sovnet hvertfall fint i stad. Var litt overtrøtt, men.. Får se hvordan natten blir. Håper!

Hvor mange timer er han våken av gangen på dagen da?

Skrevet

Første luren er 2 timer etter at dagen har startet. Nå hopper han over den neste luren, så etter ca 3-4 timer må han ha en ny hvil. Neste er 2 timer etter dette igjen.

Så er det grøt, legging og hele pakka!

Har aldri justert søvnen hans, tror han regulerer den selv.

Skrevet

Da Knerten var 5 mnd sov han ca 2-3 timer totalt på dagtid fordelt på 3 dupper. Kunne faktisk sove mindre også. Så sov han 11 (sammenhengende) timer om natta.

Hvor mye søvn de trenger er jo individuelt, men høres ut som han sover mye på dagen ja uten du skriver hvor mange timer det er tilsammen.

Skrevet

Ja, ser at jeg ikke skrev hvor mye det var :)

Etter to timer våkentid på morgenen, har han sovet 1 1/2 - 2 timer, ny våkenperiode på to timer så en like lang dupp. Etter to timer våkentid har han sovet kanskje en halvtime på kvelden igjen, og så våken resten av kvelden (max 2 timer) før han sover for natta.

Vi har egentlig hele tiden måttet passe på at han får nok søvn, for har vi holdt han våken litt for lenge blir han helt plutselig overtrøtt og nekter så plent å sove i det hele tatt. Så her regulerer han ikke selv. Det ville nemlig endt med ingen søvn hele natta, bare masse hyl, og laaange dupper på dagen.

Han sov ikke noe bedre i natt selv om han var mer våken i går :/ Så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre.. Hmm..

Skrevet

Jeg har samme problem som deg og høres ut som de sover ganske likt på dagen. I går sov han bare 3 timer og var helt utslått når kl ble 18.30 så da sovna han og han sov faktisk helt til kl 8, med en spising sånn halv 4. Kan jo være tilfeldig, men jeg håper det hjelper så har gjort det samme i dag, bare en lur på 3 timer.

Her sto han opp kl 5 da, en sjelden gang sovna han litt igjen, men stort sett ikke.

Men tror at du kanskje må prøve noen dager til før det skjer noe, det kan ta noen dager å bli vant til nye rutiner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...