Gå til innhold

3 eller 4 hjul?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For min del foretrekker jeg 4 hjul, da jeg føler det er mer stabilt. Men her menes det jo så forskjellig.

En duovogn er en vogn som har separat bag og sportsvogndel. Altså til å begynne med bruker man kun bagen(som står rett på understellet), når babyen vokser ut av denne setter man sportsvogndelen på understellet. På noen vogner brukes samme kalesje på både bag og sportsvogn(man bytter over).

En kombivogn er en vogn der sportsvogndelen sitter på understellet hele tiden, og man har en bag man setter inn i og tar ut av denne. På en kombivogn er det lettere å ta med seg bare bagen.

De fleste duobager har også bærestropper og en kan bære de med seg, men disse bagene er ofte større og tyngre enn en kombibag.

Ta en tur i en barnevognbutikk så ser du lettere forskjellen.

Det finnes ustabile firhjulinger og stabile trehjulinger og omvendt. Jeg har veldig mye erfaring med mange forskjellige typer vogner og kan derfor si dette ;)

Du finner trehjulinger med god og dårlig trillekomfort akkurat som du finner firhjulinger med det samme. Råder deg heller å tenke på vognmerke enn å tenke enden tre eller fire hjul, for det finnes så mangt av ymse kvaliteter i begge kategorier.

På snø synes jeg trehjulinger med gode luftdekk er mest framkommelig, men en firhjuling med gode dekk er heller ikke så verst. Luftdekk gir den aller beste trillekomforten og framkommelighet av alle dekk.

Minus med de fleste trehjulinger med luftdekk er at man må ha barnet vendt fra en i sportsdelen, og vendbare trehjulinger har rykte på seg for å ikke være så stabile.

Skal jeg komme med en anbefalning vil det være å gå for en vogn det første året, for så å bytte over til en annen sportsvogn (gjerne trehjuling med luftdekk) fra ett års alder.

De klassiske vognmerkene som Emmaljunga og Simo er herlige babyvogner, de har god fjæring og er lune og romslige for de aller minste babyene, det er egentlig hva jeg vil anbefale i begynnelsen.

Brio happy duo er også et bra valg om du velger en annen vognpose enn voksi classic (posen krever mye plass), happy veier ikke så mye.

Ellers er Simo duo, kombi og Emmaljunga edge duo og Mondial flotte babyvogner med god plass. Noen av de er derimot tunge og du vil kanskje føle behov for å bytte den ut når barnet blir større og veier mer ;) Du kan også velge flere typer understell til disse, der er rådet mitt å styre unna kompakte/vendbare understell. Disse er stive og har lite fjæring.

Jeg vil anbefale deg å velge en vogn som har vendbar sportsdel fordi mange barn ikke trives så godt å sitte vendt fra mor/far, dessuten er det koselig å kunne ha kontakt med barnet når du triller, og samtidig ha mulighet til begge deler. Vognene jeg har nevnt ovenfor har dette.

Mountain buggy urban jungle og TFK joggster twist er to trehjulinger av god kvalitet og god trillekomfort. Men sportsdelene er ikke vendbare. MB har i tillegg en bag som ikke er så veldig lun. Det sies derimot TFKs bag å være. Jeg ville derimot ikke valgt disse vognene fra nyfødt.

Forskjell på duo og kombivogn er at på en duovogn får du en bagdel og en sportsdel. På kombi har du en sportsdel som man setter en bærebag inni. Fordel med duo er at de ofte kan være lettere i vekt. Fordel med kombi er gjerne at bærebagen er lettere i vekt enn en duobag, men kombivogner veier gjerne mer enn duovogner fordi du bruker både sportsdel + bag samtidig.

Se for øvrig barnevognguiden.no, shoppemamma.com og vogndilla.com. Der finner du brukererfaringer og info om mange av disse vognene.

Lykke til med vognvalg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...