3høstjenter Skrevet 14. juli 2010 #1 Skrevet 14. juli 2010 Har bekkenløsning og hadde før jeg ble gravid prolaps i nedre korsrygg. Nå er jeg 29+4 og kjenner veldig godt til bekkenløsningen,men i det siste kjenner jeg smerter nedover ene foten også. Ligger jeg på ryggen blir jeg så kvalm at jeg må snu meg med en gang. Har snakket med jm, men hun sa at føde må du nå gjøre uansett, og at hun anbefaler akupunktur. Jeg spørte om epidural, men det er hun visst motstander av. Har født vanlig 2 ganger før, men da hadde jeg ikke bekkenløsning Tenkte og høre med legen neste gang jeg skal på kontroll. Frykten er jo at når fødselen er i gang så vil ikke jeg klare og presse siden prolapssmertene er såpass vonde. Noen som vet gangen i å søke keisersnitt???
Bolla med 2 små <3 Skrevet 14. juli 2010 #2 Skrevet 14. juli 2010 Jordmor som du går til kan da ikke bestemme hvor vidt du vil ha epidural eller ikke!! Om hun er motstander av det -ja, vel! Men dette er DIN fødsel og din kropp.
vimsa .-) på overtid Skrevet 14. juli 2010 #3 Skrevet 14. juli 2010 kjenner ikke gangen i det, men har ei venninne som valgte ks pga prolapser og bekkenløsning, akkurat som deg. Hun fødte på ullevål. der var det relativt greit å få gjennom ks tror jeg. hun hadde ikke noe styr og krangling i alle fall. legen skjønte problematikken godt der. Lykke til !!!!
maria isabell Skrevet 14. juli 2010 #4 Skrevet 14. juli 2010 dette er veldig,veldig viktig: skal du få orden på bekkenet ditt må du gå til osteopat, bur du i bergen vet eg om en ekstremt dyktig en...han kan også undersøke musklaturen rundt bekkenet for å se at det ikke er noen hindringer ellers... en osteopat er fyseoterapaut med 4-5 år ekstra...så de har laaaangt utdannelse og vet hva de gjør... eg har slitt med bekkenet mitt mye og nå er det nesten helt topp...får litt vondt når eg spiringer etter ungene:) eg kan faktisk springe i uke 35, helt utrulig!
cakes Skrevet 14. juli 2010 #5 Skrevet 14. juli 2010 jeg har født med kraftig bekkenløsning 2 ganger, og har tatt 1 keisersnitt. Jeg mener virkleig at det er mye bedre å føde vaginalt enn et keisersnitt, da får mye smerter i flere uker etterpå. Det første døgnet kan du ikke gå ved egen hjelp, du kan ikke løfte noe mer enn babyens vekt på 6 uker, du kan ikke begynne å trene før etter 3 mnd. Jeg har også prolaps i nedre kosrrygg, og jeg er veldig klar for ¨å starte opptrening av den fort som mulig etter fødsel. Et keisersnitt er en operasjon, det er absolutt ikke en enkel utvei for å slippe smerter. det er faktisk mer smertefullt etterpå, selv om smertene er anderledes. etter riene er også helt grusomme, det tar lenger tid før magen trekker seg tilbake til normalen, det kan være problemer med å få igang melkeproduksjon. Olabukser er også helt håpløst å ta på seg, først etter 9mnd klarte jeg å ha på meg olabukser igjen. men det var fortsatt ubehagelig. Jeg har ikke brukt noen form for smertestillende under de to første fødslene, er livredd den epiduralsprøyta.. også vil jeg være så oppegående som mulig etter fødsel. men jeg skjønner godt at andre velger å bruke smertestillende, man skal jo ha en så god fødselsopplevelse som mulig. jeg har bare brukt varm dusj også har jeg gått rundt i rommet for å "gå av meg" riene på en måte. jeg syns det har lindret mye. jeg har kraftig bekkenløsning og prolaps nå, og har tenkt til å føde normalt. jordmor anbefalte vannfødsel, eller å sitte på kne når babyen skal ut, eller ligge på siden og få en barnepleier til å holde benet opp. de fødestillingene tar presset vekk fra bekken og rygg, og gjør opplevelsen lettere og bedre.
3høstjenter Skrevet 14. juli 2010 Forfatter #6 Skrevet 14. juli 2010 Bor på Voss, så ikke lange veien til Bergen
maria isabell Skrevet 14. juli 2010 #7 Skrevet 14. juli 2010 trond treet holder til på midtun og er osteopat. han har reddet hele graviditeten min totalt...vart bra etter første behandling og har bare gått ca 1 gang pr mnd for å undersøke at alt er ok:) det er mye en kan gjøre hjemme også -ha beina samlet ikke vaske/støvsuge/løfte hele tiden tenke avlastning for bekkenet... ligge med dyne mellom beina om natta... knipeøvelser måååå en løfte gjør det med buk trykk
frk Nilsen Skrevet 14. juli 2010 #8 Skrevet 14. juli 2010 Jeg har gått til akupunktør med isjias og bekkenløsning siden uke 31, er nå i uke 38. Før jeg startet behandlingen så hadde jeg store smerter og kunne ikke gå lengre tur enn 15min. Nå kan jeg gå mye lengre og har ikke samme smertene. Har du forresten fått henvisning til fysio av legen din? Viktig at det står på henvisningen bekkenløsning med gangvansker. Da slipper du å betale for behandling. Nå virket ikke fysio så mye på meg, men det er verdt å prøve for det. Anbefaler i allefall akupunktur!! P.S - Jeg hadde lang fødsel med bekkensmerter sist gang, ikke noe problem å føde vaginalt, måtte bare finne "behagelig" fødestilling. Husk å informer JM som er med på fødselen om det, de har ofte tips om stillinger som egner seg. Med en gang storebror var ute, forsvant bekkensmertene.
4 of us Skrevet 14. juli 2010 #9 Skrevet 14. juli 2010 Jeg antar at du skal føde på Voss siden jeg kan lese at det er der du bor. Jeg fikk min føste sønn på Voss Sykehus og det endte med KS. Vurderte KS før fødselen men gikk for å prøve vaginalt men endte altså med KS. For å kunne vurdere om du kan få KS må du ha time hos legen på sykehuset. Etter det jeg kan forstå har du en jordmor som kanskje er litt firkantet? Vel, jeg foreslår at du snakker med legen din om det dersom du føler at han forstår deg bedre, be om å bli henvist til legen på sykehuset så du kan få snakket med dem siden det er de som avgjør utfallet uansett. Jeg vet at de på Voss er litt tilbakeholdne med å gi KS fordi det er blitt kjent at det skal være enklere å få KS der enn i Bergen. Men legene er da fornuftige og vil ta alt med i betraktningen og gi deg en fornuftig vurdering i forhold til dine plager. Ellers når det gjelder smertene fra bekkenløsning så kan jeg bare bekrefte det andre sier at det kan hjelpe deg å oppsøke en manuellterapaut eller osteopat, akupunktur kan også hjelpe, selv brukte jeg manuellter. og akupunktur og det funket for meg men tok ikke bort krykkene mine. Hvor vidt plagene er vekk med en gang barnet er ute vil du kun finne ut av selv etter fødselen. Selv hadde jeg mindre plager i kort tid etterpå og mot alle ods er jeg mye bedre denne gangen enn sist. Lykke til, jeg håper du får hjelp til å besvare spørsmålene dine om KS vil være bedre for deg enn vaginal fødsel. Jeg håper du kommer til den fantastisk gode legen jeg hadde føste gangen jeg kom til Voss han var virkelig en god lege.
mammaen til 2+1 Skrevet 14. juli 2010 #10 Skrevet 14. juli 2010 Hei, ser du har fått mange svar her allerede.. Jeg er operert for prolaps for noen år siden, og i første svangerskap var jeg veldig redd på forhånd og så for meg at fødsel skulle bli umulig hvis ryggplagene (som jeg ble forespeilt skulle komme på slutten) ble slik som jeg husker dem. Jeg var på fødsels samtale på sus hos overlegen, han sa at det er ikke å anbefale keisersnitt til de som har, eller har hatt (opereret prolaps) fordi dette rett og slett kunne føre til mer smerte og ubehag.. og så var det vist ikke heldig i forhold til skaden. Fødte uten å tenke på prolapsen gitt.. =) En veninde av meg hadde to prolapser i korsrygg og bekken, hun slet med heftig bekkenløsning fra dag 1.. og måtte ha alle hjelpemidler i boken gjennom hele svangerskapet. Hun fikk også samme beskjed, om at hun kunne få, men de anbefalte virkelig ikke keisersnitt pga av det som oftes gjorde vondt værre etterpå med tanke på prolapsene. Hun kunne gjerne født igjen, hvis hun hadde sluppet svangerskapet.. =) Jeg anbefaler deg å sanke inn informasjon ang keisersnitt i din situasjon.. Slik at du ikke gjør ting værre for deg selv i etterkant. De fleste jeg kjenner til har hatt forholdsvis greie fødsler med både bekkenløsning og prolaps..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå