Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har en sønn på 2månder som jeg ammer. Men problemmet mitt er pollen allergi. Jeg spurte legen min om medisin, men han sa at det var alt for mange medisiner på markede til at han orket å sjekke hver og et merke for å finne ut om det var noe ammende kan bruke. Men han gidde meg øyendråper og nese spray. Problemme mitt er at jeg begynner å blø neseblod av sprayen. Å jeg nyser og snørrer helle dagen.

Er det noen her som ammer og går på allergi medisin??

Så kan jeg gå til min lege og spørre om det også passer for meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Seriøst? Legen gidder ikke finne en medisin som passer? Jeg hadde sendt inn en klage på den legen jeg. Det er da det som er jobben hans. Jeg aner ikke, så kan dessverre ikke hjelpe. Dersom du har mulighet til å bruke tid på det selv, kan du alltids sjekke ut felleskatalogen, evt ta en telefon til et større sykehus (legen min insisterte på å gi meg en medisin mot noe helt annet da, som ikke anbefales når man ammer. Jeg ringte til sykehuset hvor jeg fikk oppfølging i graviditeten og fikk der info om hvilken type medisin jeg burde ta. Fortalte da legen min dette i ettertid. Jeg stolte nemlig ikke på at legen min visste nok om dette, og det viste seg at jeg hadde rett.

Jeg ville vurdert å bytte lege, evt ta en tur på legevakta, om du bor i en større by innom et privat legesenter, for å snakke med noen som bryr seg.

Gjest Kira06
Skrevet

Jeg er helt enig med foregående innlegg, synes det er uholdbart at legen din gir deg et slikt svar. Du skal da ikke slite med allergi samtidig som du har et lite barn, du er sikkert trøtt og sliten nok.. hehe!

Ville nok tatt en telefon til enten jordmoren du brukte under svangerskapet eller til barselavdelingen på sykehuset du fødte på. Det er nok sikrest å kontakte noen som jobber med dette til daglig. Når jeg var gravid fikk jeg urinveisinfeksjon, og dro på legevakten ettersom det var helg. Da fikk jeg pencilin, men stolte ikke helt på at det var rett type. Ringte sykehuset jeg skulle føde på, og fikk snakke med vakthavende lege der. Hun sa at jeg absolutt ikke skulle ta den medisinen, og ba meg ringe tilbake til legevakten jeg hadde vært på og gi dem navnet på en annen type pencilin. Gjorde som hun sa, og ble skjelt ut av legen på legevakten. Legen mente at jeg ikke kunne sette spørsmålstegn ved medisinen hun hadde gitt meg, og nektet å gi meg annen medisin. Så best å være på den sikre siden sier jeg bare!

Skrevet

Føler med deg. Var hos legen min på mandag etter et hardt allergianfall på søndag. Hadde sjkket litt selv på apoteket og på internett og trodde jeg ikke kunne ta noen medisiner. Da jeg kom til legen sa han at de fleste tablettene er blitt godkjent for ammende. Det står nok på pakninngen at de ikke er det, men det er ganske nytt. (tror det er snakk om uker) Jeg fikk Cetirizin tabletter (selger uten resept på apoteket, avamys nesespray og opatanol øyedråper. Det ble en helt ny verden. Hør med legen din igjen. Det er håp.

Skrevet

Jeg er veldig allergisk og trenger medisiner hele året. Jeg har en datter på 4,5 mnd som jeg ammer. Jeg fikk Kenacort av legen min. Det er injeksjoner som settes i skinka hver 4-6 uke. I mellomtiden er jeg helt symptomfri. Fungerer mye bedre enn tabletter for meg, og ikke minst helt supert å slippe å huske å ta tablettene hver dag:)

Skrevet

Cetirizin er helt trygt å bruke:) Jeg tar det hver eneste dag hele året. Har brukt det under både svangerskap og graviditet.

Jeg hadde byttet ut den gjøken av en lege i dag hvis jeg var deg.

Skrevet

...både svangerskap og graviditet skjønner du. Da jeg var smelt på tjukka tok jeg det og!

Hehe. tar det når jeg ammer også.

Skrevet

Ville meldt legen rimlig kjapt. Bytt i det minste fastlege.

Jeg gikk på poleramid når jeg var gravid og mener og ha fått vite at dette kunne brukes under amming også. Sjekk det i felleskatalogen, den siden er ganske genial både som gravid og spesielt når du har små barn som får medisiner sånn at du kan sjekke hva det egentlig er du har fått

Skrevet

Jeg har byttet lege og legekontor. Skal til legen på tirsdag:)

Cetrizin funker desverre ikke på meg :(

Skrevet

Cetrizin funker ikke optimalt på meg heller. Men i graviditeten og ammeperioden er det den jeg må ta. Bruker normalt Aerius med godkjenning fra NAV. Men den er ikke testet ut på gravide/ammende. Legen min trur jeg kan men vi tar ikke sjangsen. Cetrizin er bedre enn ingenting selv om jeg må ta fler for tilnærmet samme virkning.

Lykke til, håper du finner noe som fungerer

Skrevet

da jeg var gravid brukte jeg Polaramin. Det er helt ufarlig:)

Men om man kan bruke cetrizin så kan man bruke Zyrtec også.. det er akkurat de samme virkestoffene, bare forskjellig navn og cetrizin er billigere.

Men om det ikke virker med den ene så vil ikke den andre virke heller..

Men polaramin er fint, det virket på meg i allefall:)

Skrevet

men på felleskatalogen står det at man ikke skal bruke zyrtec når man ammer så da ville jeg ikke brukt Cetirizin heller....

Skrevet

Var hos legen på mandag og han sa at nå hadde de fleste allergimedisinene blitt "friskmeldt" som han kalte det. Det var vist nettopp skjedd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...