Anonym bruker Skrevet 13. juli 2010 #1 Skrevet 13. juli 2010 hørte dette på barseltreff i dag, og fikk bakovesveis! en mamma fortalte alle med god samvittighet at hun brukte å "hjelpe" baby med avføringen HVER dag med å massere såpe i rumpa på jenta si! hva er det folk tenker med egentig??
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2010 #2 Skrevet 13. juli 2010 Hva som er galt med det? Jeg bruker å smøre babyen i rumpen med lano, for at det skal gli litt bedre liksom, slik at han slipper å bli sår. Han blir sår alikevel, så tør ikke tenke på hvordan han hadde blitt dersom jeg ikke smurte med lano hver dag!
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2010 #4 Skrevet 13. juli 2010 Tuller du eller HI? Du må være førstegangsmamma..vedder en tusenlapp på det.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2010 #5 Skrevet 13. juli 2010 Såpe i rumpa er ikke bra. Det kan gi soppinfeksjoner og det som verre er. Voksne bruker da ikke såpe i analen selv så hvorfor tror noen at det er greit på babyer? Det finnes midler på apoteket man kan kjøpe hvis barnet har et problem, noe vaselinaktige greier, som er trygt å bruke. Hvorfor i all verden ikke heller bruke det?
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2010 #6 Skrevet 13. juli 2010 Det beste jenta mi vet er å bli smurt i rumpa, hun blir sår av og til. Det gjør vi ofte, og det ender alltid med at hun sovner for hun synes det er så deilig. Det er ting du burde venne deg til når du har barn..
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2010 #7 Skrevet 13. juli 2010 Uparfymert såpestykke er helt greit! Står ikke at hun masserer INNI rumpa heller..
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2010 #8 Skrevet 13. juli 2010 Fra "gammelt" av har grønnsåpe vært kjærringråd mot det meste.. Det henger visst igjen enda.. Hørte om ei som tydeligvis ikke hadde forstått greia og brukte zalo..
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2010 #9 Skrevet 13. juli 2010 Dette er jo helt hårreisende! Og lano??!!! Det tørker jo iallefall ut rumpa, altfor høy ph på den såpa Jeg pleide bare å gi rompehullet et lett trykk så kom alt ut. Uten såpe eller vaselin.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2010 #10 Skrevet 13. juli 2010 Jeg er ikke HI, men tredjegangsmamma, og har aldri gjort sånt. Det er bare dårlig gjort, det ødelegger refleksene i ringmuskelen og såpe i seg selv har ingen ting i slimhinnene i anus å gjøre. Såpe bruker man utvortes. Innvortes bruker man f eks micro-lax, et miniklyster for barn. Til de yngste bare halv dose (under 3 år) - men uansett bruker man det bare i spesielle tilfelle. Tror mine tre har fått det én gang hver ved akutt forstoppelse. Har han svært hard mage og ikke får det ut uten å bli sår, endrer man på KOSTHOLDET, jævla purker!
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2010 #11 Skrevet 13. juli 2010 en ødelegger jo den naturlige prosessen om en skal hjelpe til hver gang! her er en 1.gangs mors GODE grunner til å IKKE gjøre det rent fysisk: -det blir så glatt at musklene ikke trenger å gjøre arbeidet med å få ut avføringen, på lang sikt kan dette føre til avorlige problemer når den lille skal på do selv! -såpe har INGENTING å gjøre inne i endetarmen, enten en er voksen eller baby, det ødelegger de naturlige slimhinnene som selv skal gjøre det glatt nok. -det er ikke forferdelig galt at en baby har avføring annen hver dag om det kommer av seg selv før det har gått for lang tid. -såpe svir og etser det tynne hudlaget i og rundt endetarmen om det gjøres på dette nivået! ærlig talt, er det mange som synd dette henger på greip?? nå ble jeg enda mer sjokkert! ps jeg sier ingenting om å hjelpe en gang nå og da, men på daglig basis?? hi
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2010 #12 Skrevet 13. juli 2010 Selv om man ikke bruker det inni analåpningen har faktisk ikke såpe noe i bakstussen å gjøre. Det fjerne fettet som beskytter huden og man blir lettere sår da. Det gjelder selv hvis man bruker såpe med riktig ph-verdi. Og er man så dum at man bruker Lano så kan det i tillegg føre til soppinfeksjoner fordi den har for høy ph-verdi.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2010 #13 Skrevet 13. juli 2010 00:40..Ehh...Du høres litt suspekt ut..
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2010 #14 Skrevet 13. juli 2010 Æsj, det syntes jeg faktisk lignet et overgrep. Man skal ikke gni barn i rumpa til de sovner. Det er IKKE noe de skal vennes til av mamma!
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2010 #15 Skrevet 13. juli 2010 smøre med såpe?? som i lano, palmolive eller andre vanlige håndsåper? hvorfor ikke ta det andre veien, å gi noe som gir løsere avføring? svisker, malt, eller ett eller annet??
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2010 #17 Skrevet 13. juli 2010 Har han svært hard mage og ikke får det ut uten å bli sår, endrer man på KOSTHOLDET, jævla purker! Oookei?? Kunne signert noe her, men i siste setning mista du meg. Hva er det med deg a??
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2010 #18 Skrevet 13. juli 2010 regner med det må inni for at det skal hjelpe.. og NEI, såpe her ingenting i rumpa å gjøre!
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2010 #20 Skrevet 13. juli 2010 det er godt å høre at mine evner som tenkende individ ikke er helt bak mål! jeg er 1.gangs og ung i tillegg, men herremin noe sier seg jo selv! men bra det ikke er uvanlig å la det gå sin gang uten såpe! da lider heldigvis ikke gutten min! Såpefri stump! HI
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2010 #21 Skrevet 13. juli 2010 får ikke gutten min bæsjet maserer jeg han i korsryggen i 10 minutters tid med babyolje. om det fortsatt ikke kommer i gang, "erter" jeg litt med å trykke med tommelen lett på anus. kommer det fortsatt ikke noe, så "erter" jeg litt med termometer. da pleier avføringen å komme. Gutten min var mye forstoppet fra fødsel og til 1 års alder. har prøvd alt mulig bla svisker, malt, mer vann etc etc. men såpe i rumpa har jeg ikke hørt om før.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2010 #22 Skrevet 14. juli 2010 Ble forbanna på alle de som forsvarer dette! Det er å ødelegge kroppen til ungen. Vedder på det er de samme kjerringene som kjører ungene full av voksenmat før de fyller 6 mnd, fordi det er så synd på babyen som ikke får smake is/appelsiner/eggerøre eller hva pokker det er de skal ha i krypet. Er et spedbarn forstoppa er det noe feil med det man putter INN, ikke med måten han får det ut på!
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2010 #23 Skrevet 14. juli 2010 Husker fra da jeg selv var liten, at jeg av og til fikk en bit av et såpestykket i rompa, ved veldig treg mage. Ble brukt på samme måte som en stikkpille. Trodde dette var noe som hørte fortiden til.
ellen-propellen Skrevet 14. juli 2010 #24 Skrevet 14. juli 2010 Dette er fra gammelt av og hører til dels fortiden til. Min eldste ble kjempeforstoppet når hun begynnte med fast føde.Fikk malt,svisker you name it. Ingenting hjalp.Etter nesten 1 uke sprutet jeg lunkent vann inn i analåpningen hennes,og da kom det.Om ikke det hadde hjulpet ville neste steg vært såpe,men da den gamle seige grønnsåpen. Poenget med gamle kjærringråd er at de er fra gamle dager,men hjelper om det er krise. Og om man kommer til vetrinær med ett forstoppet dyr,da spruter de grønnsåpevann inn i analåpningen. Fordi det høres rart ut så trenger det ikke å være feil:-D
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2010 #25 Skrevet 14. juli 2010 Dette er jo et kjent gammelt kjærringråd mot hard mage og forstoppelse. Når et barn har skreket lenge uten noen avføring har det vært greit å ta en liten bit av såpestykket innenfor analåpningen. dette får igang refleksen barn har for å trykke. Men i dag er det like greit med en q-tip med litt vaselin på. masser litt utenpå og i analåpningen..dette får barnet til å trykke og all luft og avrføring kommer fort. Dette lærte jeg selv av barnepleiere og jordmødre på barselavdelingen da min lille gråt så lenge vi var på sykehuset. Så til dere som har kolikk barn...bare prøv før dere kommer med krasse meninger!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå