Gå til innhold

Fra å være skeptiker til å ville vaksinere......

Anbefalte innlegg

Jeg har hittill valgt å ikke vaksinere mine to barn (4 og 1 år), men nå har jeg nesten bestemt meg for å gjennomføre vaksineringen.

Jeg er fortsatt like skeptisk til vaksiner, tror fortsatt det er best for barna å oppnå naturlig immunitet osv. MEN det som har gjort at jeg har endret mening, er rett og slett en runde med vannkopper. Jeg takler rett og slett ikke å ha syke barn- og da vil jeg gjøre alt for å unngå at de blir syke.

Gutten min på 4 år ble så utrolig syk av vannkoppene. Over 40 i feber i 10-11 dager, samtidig med titusener av vannkopper over hele kroppen. Det var et sant mareritt.

Og nå orker jeg ikke engang tanken på runder med meslinger, kikhoste eller andre alvorligere sykdommer...... Derfor blir det vaksinasjon. Er det noen som har erfaring med å vaksinere større barn? Noen tips til å gjøre det litt bedre for barnet?

Fortsetter under...

Vi begynte å vaksiner for 1 år siden, da var barna 4 og 6 år, nå er de fullvaksinerte, til og med MMR. Det gikk over all forventing. Ingen bivirkninger og barna var kjempestolte hver gang de hadde tatt sprøyte.

Vi fikk også beskjed om at barna slipper 1.klasse vaksinen som er en påfyll vaksine, siden vi vaksinerte nå som barna var blitt så store.

Vi kunne velge om vi ville gi Prevenar, men HS sa, at egentlig var den unødvendig på barn over 5 år, så vi valgt å avstå.

Av og til kjenner jeg at mitt skrudde hode angrer litt på at vi har vaksinert, uten at jeg klarer å forklare hvorfor. Det er vel derfor jeg har forvillet meg inn på vaksinedebatten :/

Den sanne skepsis er den som vurderer bevisene og tar stilling med utgangspunkt i dem - og da er man skeptiker når man bestemmer seg FOR barnevaksinasjonsprogrammet. Antivaksinefolket er negativt forutintatt i den forstand at de fatter sin beslutning mot barnevaksinene ved å utestenge all verdens forskning som motsier deres beslutning. Det er ikke skepsis, det er skylappmentalitet. Når de attpåtil babler om homøopati åpenbarer de at de heller baserer seg på alkjemi og overtro enn metodisk kunnskap.

Dessverre er det et par slike å finne i dette forumet også, og de blir gang på gang satt ut av spill av forskning og fakta, slik at de heller starter dusinvis av nye tråder enn å diskutere ferdig de allerede eksisterende. Hør gjerne på hva de sier, men vurdér kritisk det de kommer med, siden de ikke er istand til det.

• 1 måned senere...

Den overveldende tyngden av forskningen sier helt tydelig at det å vaksinere er effektivt og trygt med svært sjeldne bivirkninger og svært sjeldne alvorlige bivirkninger, sammenlignet med faren for komplikasjoner av sykdommene de immuniserer mot.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...