Gå til innhold

Noen med hest her som kan hjelpe litt?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvor mye en Døl trenger av fòr og høy? jeg har holdt på med hest før, men kun riding og stell, og nå som jeg har fått meg stall, kunne jeg tengt meg å begynne med hest, men da trenger jeg kunnskap:)

Også lurte jeg på om det er noen her som har erfaring med hov-mugg? hvordan pleie dette?

Takker for svar

Fortsetter under...

Kommer helt ann på hva hesten brukes til, og str - gemytt, Noen legger fort på seg, andre trenger mere for. Men selv har jeg en araber hoppe som brukes til tur - hobby sprang/dressur.. Å hatt flere hester før. Så til "normalt" bruk, tur og litt hobby dressur/sprang vil jeg tippe en 2-3 kg høy til hvert måltid.3-4 måltider pr døgn.. Eller bare fri foring av rundball kan også være et godt alternativ. Også billigere. 1-4 ltr kraftfor i døgnet, kommer ann på bruk og hva hesten trenger... Mi hoppe får 3 ltr i døgnet. havre og pellets. og 8 kg høy.

Hov mugg kan ofte behandles med grønnsåpe vann. Krem kan fåes av dyrlege. Klipp bort mye hovskjegg i perioder med mye vått vær, så kan det også ungås. Elr om man er uheldig så brukes antibiotika kur. Les deg litt opp på www.hest.no der finner du spørsmål og avr på det meste =)

Det er veldig greit å spørre forrige eier om slike ting ja slik at det ikke blir så veldig store endringer for hesten. Passer ikke forrige eiers rutiner kan du bare regulere dem over tid.

Jeg har hesten min på utegang og fri tilgang på rundball. Er derfor ikke helt sikker på hvor mange kg det utgjør i døgnet.

Når jeg forer på høy deler jeg en firkant i 4 og gir en del per måltid. En firkant med høy holder da til 2 dager.

jeg gir faktisk ikke noe kraftfor. Gir bare bittelitt, men det er for å få i hesten min vitaminene og b vitaminer så trenger noe å blande det med. Bruker hesten min kun til tur ingen dressur eller sprang. Turer i skog og mark er det vi begge liker best :-)

Jeg har en kaldblodstraver på ca 150mkh så dølen din er nok litt større og kraftigere vil jeg tro!!! Gratulerer med hest :-)

Dølen jeg rir får 8 kg høy fordelt på 3 måltider, 5 dl havre om morgenen, 2,5 dl havre og 2,5 dl energi+ 1/2 kopp multivitamin og biotin på kvelden. Dette er om høst, vinter og vår, på sommeren går han mest ute og spiser seg feit på gress.. :)

Hovmugg bør behandles i samarbeid med veterinær.

Annonse

Ang hov mugg:

Vær nøye med å skylle av beina til hesten,sp hvis det er mye gjørme og sånt der. (Sjekk beina nøye hver kveld,det kan fort ligge en spiker eller stein i hoven som kan irtere osv) Når dem går på beite (er jo beitetid nå og fram til sep/okt) kan det også være lurt å se over hesten,når du steller og koser med den.. Når hesten min fikk mugg så vaska jeg med grønnsåpe .Et gammelt triks.Eller du kan spørre dyrlegen din om en salve,hvis hesten er mye plaga...

Ang foring..

Noen hester trenger kun 5-6 kg høy, (andre må ha 8-9 kg pr døgn)Det kommer helt ann på hva du bruker hesten til. Er den i hardt arbeid,er det kun hobbyhest.

Hvor mye veier hesten? Du må se på hvor mye hesten veier,f eks 500 kg? Så det er mye mann må tenke på.. Det du kan gjøre, snakk med felleskjøpet dem kan sette opp forplan til deg.Helt gratis. Jeg gav hesten min 8 kg høy,og 1.5 liter med kraftfor..Er også stor forskjell på type kraftfor.Hva mann ska bruke hesten til osv. F eks jeg hadde engang en hest som måtte fetes opp.. Han fikk 4 måltider, 3 liter med kraftfor fordelt på hele dagen...Plus betfor.. (husk at den ska stå minst 8-10 timer før hesten kan få den- Og sekken nå må alltid gjemme godt,slik at hesten ikke kommer seg løs og spiser betforet.-Det er faktisk farlig---

Det har faktisk skjedd med 2 stk jeg kjenner, hehe.Men det gikk godt.-) Når hesten din nå står på beite, så kan du sette ut rundball.(når dem har spist opp all gresset selvf) Da kan dem regulere selv hvor mye dem vil ha.. Husk å gi hesten din mulitivitaminer,og salt,gjerne olje også.Jeg pleier å blande kraftforet med olje,salt osv..Så får dem dekka alt dem ska ha...

Lykke til----

En døl skal i regelen ikke gå på fri tilgang på rundball, da de OFTE trenger lite fôr. Overfôring og fedme er et stort problem i Norges hestehold. Å fôre shettis, fjording, døl o.l. på fri rundball er like mye vanskjøtsel som å fôre dem for lite. Det gjør folk stort sett fordi det krever lite arbeid og at rundball er billig.

Er det ingen vei utenom rundball er det VIKTIG at det ikke er kurundball, men at fôret er laget som hestefôr. Kufôr er langt kraftigere enn hestefôr og inneholder alt for mye proteiner.

Hestemugg er en kronisk hudlidelse, ofte på hudpartier som blir stående fuktig. Den beste terapien er å barbere området, sprite av og smøre med mykgjørende salve evt aloe vera. Dersom det ikke hjelper finnes det reseptbelagte medisiner (enten lokalt eller systemisk) som du kan få hos dyrlegen. Hold huden så tørr som mulig

8 kg høy i døgnet er veldig lite.

En hest skal ha minimum 1,5 kg pr 100 kg kroppsvekt, det er minimum. Hestemagen er laget for å spise ofte men lite, noe som er ganske vanskelig i Norge da de fleste staller ofte bare fôrer 3 måltider. Det som er viktig med grovfôret er å tenke på at det er DET som er hestematen. Kraftfôr er det de færreste hobbyhester i Norge som trenger (men f.eks FK som er produsent anbefaler mindre mengder høy for at brukerne skal måtte spe på med kraftfôr som da blir penger i kassa til FK). Det beste er å skaffe en fôranalyse av høyet for å finne ut om det er H1, H2, H3 eller H4 høy der H1 er meget kraftig høy som igjen gjør at man må gi mindre av dette for å dekke energibehovet til hesten. H3-H4 høy er det som anbefales til hobbyhester, flertallet av norges hobbyhester er overvektige og man vil jo gjerne unngå sykdommer som forfangenhet osv.

Det er lett å gå i fôringsfella der man pøser på med dyrt kraftfôr som hesten slett ikke trenger, ofte er det bortkasta penger. Godt høy(H3-H4 om det er mulig å skaffe) og multivitaminer er faktisk det de fleste hester trenger.

Mugg kan forebygges ved å unngå gjørmete uteområder, samt holde det noenlunde tørt. Dersom hesten allerede har fått mugg kan man prøve med honning, zinksalve eller om det er ille få resept på en gugge man får av dyrlegen som inneholder svovel og noe gufne greier.

Hilsen frøken hest.

Vask beina/muggen med grønnsåpe, og tørk godt med et håndkle etterpå. For å unngå mugg så bør beina holdes tørre og rene, kan også få salve av vetrinæren./eller google kjerringråd mot mugg?

Noen hester er jo mere sensetive enn andre, og muggen ser ut til å være et tilbakevendende problem for mange hester.

Ang foret ville jeg hørt med forrige eier.

Jeg ser det er mange rare svar her ja,hehe

Hesten min kom rett fra forrige eier til bedekning før hun kom til meg.Når hun endelig kom "hjem" var hun radmager:-( Forrige eier hadde spart penger ved å kutte ned på for.

Så ho fikk 6 l kraftfor + green power og fri tilgang på høy. Når føllet kom spiste ho 2 høyballer pr døgn. Ca en 20 kg når svinn er trukket fra. Men ho ble ikke fet,så ho trengte det.

Moralen er at man må se hesten ann,kvalitet på foret,daglig bruk av hesten osv osv. Man må rett og slett bruke hue fornuftig:-)

På en vanlig stor hest,i daglig bruk er 8 kg for lite mener jeg.Tror rideskoler gir 12 til hestene.Det er ca en høyball i døgnet. Kraftfor må man se på behovet og prøve seg frem litt. Havre er jo ren flybensin,og ikke noe jeg forer med selv.

Men nå er jo ikke dette rett forum for foring av hest heller.Sjekk hest.no,de har egne forings eksperter som svarer på spørsmål.

Annonse

Antar den var til meg,jeg er 22.11

Jeg syns 8 kg er lite. Dette spørs på hvordan man bruker hesten,ikke bare på hva den veier. Og som du selv sier:HVIS den veier....

Mange ridesenter gir kun 8 kg høy til hester punktum.

Men man må også se på kvaliteten. Ingen vits i å gi 8 kg høy om hesten blir tynn av det,og man må øke i kraftformengden. Da kan man øke høymengden og. Heller ingen vist å gi 8 kg høy om hesten blir fet av det,da gir man mindre.

Har man en hest i hard trening vil da denne også trenge mer høy.

1,5kg pr 100 kg kroppsvekt er en tommelfinger regel for minimumet hesten trenger.

Igjen,man må bruke huet aktivt i foring av dyr.Ellers blir de syke og kan dø.

Fri tilgang av grovfor (med unntak av halm og frøhøy) fungerer sjeldent for de kaldblodige rasene. Da blir de for feite med mindre du trener dem mye.

Når det gjelder foring må du se an din hest, men det er godt for hestemagen å ha noe å arbeide med da sjelden foring fører til magesyre som blir liggende og kan gi mageår. Gi heller hesten mye energifattig for slik at magen har noe å arbeide med (pluss at det motvirker stress). Sannsynligvis trenger dølen din lite/ingenting kraftfor, men da må den få et vitamin og mineraltilskudd for dette blir ikke dekt gjennom kun grovfor. Pluss at den må ha salt og friskt vann.

Oppskriften på en sunn og glad hest er: fri tilgang på halm/frøhøy + måltider med høy, mye utegang (helst på heltid), hestekompiser, barbeint hest og en kunnskapsfull og respekterende menneskeleder.

Ang mugg: vask med lactasyd, tørk godt og smør på rein lactasyd etterpå. Klipp hvis mye hovskjegg. Grus luftegårdene da gjørme og fukt er drepen for hestebein

Hahaha 12.02

Vi ar absolutt ikke kommet lengre en budeiene på setra. De hadde sunn fornuft,og peiling på stell av dyr.

Nå plotter man inn opplysningene om hesten vår inn i program på pc og får ut en forplan. Da sier det seg selv at denne ikke trenger å være korrekt for vår hest.

Om du mener det er avleggs å gi tynne dyr mer for,og fette dyr mindre for så bør du ikke ha ansvar for foring av dyr!

Og joda,det er sunnere for hoven at hesten er barfot.Men jeg er ikke for barfothest til enhver pris. På beite kan de godt være barfot,og man sparer jo litt penger med det.

Jeg tror dere skal ta dere et kurs i fôring hele gjengen. Her er det mange rare svar.

En hest skal ha 1,5 % pr 100 kg ja, og det er da VEDLIKEHOLDSfôring. Så la oss si det blir 7,5 kg på 500 kg hest. Men hesten skal vel helst trenes og? Ja, da må man faktisk ØKE mengden høy. Dvs at det fort kan bli aktuelt med rundt 10-12 kg høy i døgnet, noe som også er mer fornuftig med tanke på at en hest produserer magesyre 24/7, ergo må magen ha noe å jobbe med hele tiden. Det er ikke anbefalt med mer enn max 3 timer mellom hver gang hesten får noe i magen pga faren for magesår. Over halvparten av norges hester har magesår pga uvettig fôring, så her må man passe på.

Jeg sier det igjen, kvaliteten på høyet er avgjørende for mengden, men en stor hest i trening greier seg ikke på f.eks 6 kg H1 høy. Da må man enten gå ned på H3-H4 høy eller man må supplere med halm for å gi magen noe å jobbe med.

Kraftfôr fra FK er ment å skulle gi rundt 2 KG(man måler ikke i liter) daglig for å dekke vitaminbehovet, men en hest trenger ofte ikke annet enn vitaminer. Hvilke vitaminer man må supplere med finner man kun ut av via en høyanalyse.

Jeg VET mange ikke "gidder" alt styret som er med å sette seg inn i fôring av hesten sin, men det er å gjøre hesten en bjørnetjeneste.

Legger ved noen linker som er verdt å sjekke ut:

www.hest.no (her finnes ekspertsvar på mangt og mye)

www.hestene.no (her er mange fornuftige medlemmer med mye erfaring innen hest)

www.ponniklubben.net (her er det en del ymse brukere, veldig pennyaktig forum der alle er sååå glade i hverandre, hehe)

www.fjordhest.no (hovedsakelig forum for de med fjordhest, men mye bra som finnes her)

Lykke til med hestekjøp.

Hilsen frøken hest

Det er ikke alltid så enkelt som å kontrollere vekt med bare fôr, mindre eller mer. Men selvfølgelig skal man bruke sunn fornuft. Men dyrene nå for tiden brukes på en annen måte enn for 50-100 år siden, og kan derfor ikke sammenlignes med dyrene på den tiden. En døl som bruktes i 5-6 timer om dagen til ploging, harving, slåing og fastspent foran ei vogn 5-6 dager i uka måtte selvfølgelig fores på en annen måte enn en hest som blir ridd 1-2 timer per dag. Så jeg tror ikke ei budeie fra 1925 hadde greid å fore ridehesten min rett..

Ang budeiene 1202, Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men hvis barna mine har feks vært syke og mistet mye vekt lager jeg gode måltider til dem og har litt ekstra på brødskiva. Og hvis jeg hadde hatt et overvektig barn ville jeg ha kutta ned på sukkeret. Sunn fornuft- jeg sier ikke at budeiene hadde mer kunnskap om dyr enn vi, men at det er et godt prinsipp.

Er også veldig enig med hun over her iht å gi hesten NOK grovfor, mye grovfor med det energinnhold hesten tåler. Men det er rase og individmessige forskjeller. Mine dølagamper lever på halm og høy av 3 slått, mens hun som har ridehest over her sikkert gir mer energirikt høy samt kraftfor.

Og jo barfot er det beste i de fleste tilfeller. En hest som går uten sko har en lavere hvilepuls enn den som går med sko og slitasje av bein og knær er større hos en hest med jernsko. Men det er en helt annen debatt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...