JuniAnkerHansen Skrevet 13. juli 2010 #1 Skrevet 13. juli 2010 Jeg spør av ren nysgjerrighet. Det må vel være slitsomt å stå opp å varme melk på flaske flere ganger om natten? Har dere noen lure triks som gjør det litt mere lettvint eller?
ღMadame_mim ღ Skrevet 13. juli 2010 #2 Skrevet 13. juli 2010 De første leveukene til vesla så måtte hun ha et måltid på natten og da var jeg oppe å varmet for det ene måltidet. Er du oppe flere ganger så kan det kanskje fungere med samme trikset som en del bruker på tur? En flaske med halve den mengden du trenger av vann og så har du en termos med varmt vann som du heller opp til ønsket mengde av. Da skal det visstnok få riktig temperatur? jeg har aldri utført dette så vet ikke hvordan det fungerer. På tur har jeg ferdige flasker med malt og vann i og tar med en beholder hvor jeg oppbevarer mme. Hjemme koker jeg opp vann som jeg heller over i en pølsetermos. Når babyen da skal ha mat på tur passer flaska akurat oppi hullet på pølsetermosen!!! Kanskje du kan prøve det oppe på soverommet :-)
*LillaMeg* Skrevet 13. juli 2010 #3 Skrevet 13. juli 2010 Her gis det mat 1-2ganger om natta, og jeg gjør det enklest mulig, hiver flaska i mikroen i 20sek.. Så mating som da tar ca.10min og rap etterpå.. Er ikke så galt det.. Når jeg ammet, så brukte jeg hvertfall 30-40min, og siden han ikke ble ordentlig mett måtte jeg mate han ca. hver andre time natta igjennom.
n74 Skrevet 13. juli 2010 #4 Skrevet 13. juli 2010 Jeg har ei venninne som satte mikroen på nattbordet - hun var for trøtt til å stå opp:-) Selv så står jeg opp, men når det er sagt så har hun aldri våknet mange ganger på natta. Har en følelse av at bebiser som ammes gjør det i større grad? Men enig om at det ikke tar lang tid - brukte mye mere tid da jeg ammet (sto opp da også, vi fiksa aldri å amme liggende)
minitromsø <3 Odinn <3 Skrevet 14. juli 2010 #5 Skrevet 14. juli 2010 her mates det alt fra 1 til 2 ganger i løpet av natta. når jeg amma måtte jeg opp hver time. mini ble aldri mett...
NostraStoria Skrevet 14. juli 2010 #6 Skrevet 14. juli 2010 Min har sluttet å spise om natten, var kun første måneden. Da var jeg oppe kun 1 gang om natten (rundt 02.30-03.00, og så var neste rundt 06.00. Mener det var Vinterflickan som ga oss et supert tips: Ha flasker i kjøleskapet med ferdig kokt vann som er ferdig oppmålt. Da er det bare å varme opp vannet i enten mikro eller flaskevarmer og blande i pulveret. Superenkelt! Takk igjen Vinterflickan! Du vil etterhvert vite hvor mange sekunder du må ha den i mikroen for å få den perfekt temperert. Varmer den opp til 37 grader. Husker jeg måtte telle høyt antall skjeer med pulver, ikke lett når en såvidt er våken, hehe.
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 14. juli 2010 #7 Skrevet 14. juli 2010 nå spiser ikke mini (3 mnd) på natta lenger:) Men da han gjorde, laget jeg det klart på kvelden før jeg la meg og satte i kjøleskapet (kjøkkenet i 1.etg,soverom i 2.etg). Også var det ned på kjøkkenet i å varme i mikro på natta da han skulle ha mat. heldigvis spiste han bare 1 gang om natta:) Deilig å slippe det nå De to ukene vi var på sykehus(nyfødt intensiv avd) ammet jeg hver 3.time. På sykehuset er de jo helt nazi på at man SKAL gi mat hver 3. time.. Det slutta jeg fort med når mini la fint på seg og jeg slutta og amme. Men det var pes på sykehuset da vi var der. Vi hadde rom i 3.etg og mini lå på nyfødt intensiv avd i 11.etg. Opp og ned, opp og ned...i 2 uker..... MAS!
NostraStoria Skrevet 14. juli 2010 #8 Skrevet 14. juli 2010 Må bare kommentere på denne - det står på alle mme pakker at man IKKE skal ha ferdigutblandete flasker, melken du gir til barnet skal være ferskest mulig. Derfor jeg har gitt deg tips om å ha vann klart, ikke melken. Mener det er pga bakterier osv.
MathildeC Skrevet 14. juli 2010 #9 Skrevet 14. juli 2010 Synes det høres slitsomt ut å varme opp i micro (her må vi ned en etasje til kjøkkenet, men forøvrig har vi ikke micro, he he). Vi gav mme om natten i noen måneder fra jeg sluttet å amme rundt 6-7 mnd og til hun sov rundt uten mat, av seg selv, rett før 9 mnd. Som regel 1-2 måltider om natten. Hadde klart flasker med avkjølt kokt vann (etterhvert noen ganger bare vanlig vann fra springen), og hadde kokt vann på en termos. Så helte jeg oppi en liten skvett varmt oppi flasken, og tok det ferdigmålte pulveret oppi etterpå. Tok jo kjempekort tid å gjøre dette. Eneste er den gangen jeg var så utrolig trøtt at jeg helte vannet fra termosen rett over tommelen min..kokende vann...så akkurat det var jo ikke så lurt. Måtte stå med tommelen under kaldt vann mens jenta mi skrek etter flasken...
kirsty*2barnsmamma Skrevet 14. juli 2010 #10 Skrevet 14. juli 2010 nå har hun slutta med mme om natten, men den gange stod en av oss opp, satte henne i vippestolen, varmet vannet i vannkokeren, kjølte det ned til 50 grader i litermål med kaldt vann, blandet hipp, ristet og kjølte ned videre. men vi gjorde alt dette tok vi samtidig oppvasken hehe. Så våknet vi neste morgen til rent kjøkken. Funket for oss
Tabitha Skrevet 15. juli 2010 #11 Skrevet 15. juli 2010 Er litt mistenksom mot mikrobølgeovner (har lest skremmeartikler). Jeg blir egentlig sjokkert over at så mange varmer babyens mme i mikroen. Jeg bruker en termos med varmt vann, og tar oppi litt kaldt vann. Kan ikke garantere at det ikke er noen skadelige stoffer inni termosen (alltid er der noget). Blandingen kjølner ytterligere mens hun ammer før flaskematingen.
NostraStoria Skrevet 15. juli 2010 #12 Skrevet 15. juli 2010 Ikke slitsomt å vente på mikroen i 20 sek akkurat, gå ned til kjøkkenet måtte jeg uansett. Men har du ikke mikro forstår jeg det hadde blitt slitsomt ja
NostraStoria Skrevet 15. juli 2010 #13 Skrevet 15. juli 2010 Hva har du hørt om mikroer egentlig? Er det stråling du er redd for?
Gjest Skrevet 15. juli 2010 #14 Skrevet 15. juli 2010 Da snuppa fikk mme på natta, hadde vi ferdig oppmålt kokt vann i kjøleskapet, varmet det i mikroen og tok oppi pulveret fra melkepulverdispenser. Tok ikke lange tida! Når vi er på hytta/et sted der det ikke er mikro, og hun skulle ha mme, gjorde vi det på samme måten med vannet, men hadde kokt vann på termos/tv-kanne og fant en måte å få det akkurat passe varmt, før vi tok i pulveret:) Ferdig blandet mme i kjøleskapet, anbefales som sagt IKKE, pga disse melkebakteriene som dannes. Mme skal brukes opp innen en time når det er ferdig blandet.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 15. juli 2010 #15 Skrevet 15. juli 2010 Å tilberede barnemat eller varme vann i mikro er ikke farlig i det hele tatt, husk bare å riste flasken godt etterpå/ røre i maten, slik at varmen fordeles jevnt! Mikrobølgeovner: Skånsom tilberedning Forfatter: Mattilsynet Vitenskaplige undersøkelser viser at oppvarming av mat i mikrobølgeovn ikke gir økt risiko med hensyn til dannelse av skadelige stoffer. Undersøkelser viser også at næringsstoffer bevares like godt eller bedre enn ved vanlig koking og steking. Mat som tilberedes i mikrobølgeovnen kan beholde mer av vitaminer og mineraler, fordi mikrobølgeovner koker raskere og fordi det kan tilsettes mindre vann enn ved tradisjonell koking. http://matportalen.no/artikler/2004/1/skaansom_tilberedning
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 15. juli 2010 #16 Skrevet 15. juli 2010 Lillegull og nurket: Uttrykte meg ikke helt som jeg ville der ser jeg. Jeg ferdigblandet ikke med pulver. Jeg blandet i malten og ristet og satte i kjøleskapet. Så på natta var det bare varme opp vannet med malten i og ha i pulver Men jeg ser det nå at det lett kan misforståes det jeg skrev,..
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 15. juli 2010 #17 Skrevet 15. juli 2010 Lillegull og nurket: Uttrykte meg ikke helt som jeg ville der ser jeg. Jeg ferdigblandet ikke med pulver. Jeg blandet i malten og ristet og satte i kjøleskapet. Så på natta var det bare varme opp vannet med malten i og ha i pulver Men jeg ser det nå at det lett kan misforståes det jeg skrev,..
NostraStoria Skrevet 15. juli 2010 #18 Skrevet 15. juli 2010 Ja, var derfor jeg kommenterte det, hehe. Ok, det er bra!
husmus &2 Skrevet 15. juli 2010 #19 Skrevet 15. juli 2010 Jeg har ferdig oppmålt pulver på urinprøveglass og en termos med varmt vann og en med kaldt. Jeg vet nøyaktig hvor mye varmt og kaldt vann jeg trenger for å få ønsket temperatur. Dette står ved siden av sengen og jeg slipper i det hele tatt og reise meg opp. Digg. Mikro virker masete for meg, men det funker sikkert for andre. Nå våkner hun ikke så ofte på natten uansett. Kun 1 gang og ofte ikke før kl 05.00 og da er det vel strengt tatt morgen... Jeg må si jeg er drittlei av flaske og savner nattamming. Da spilte det ikke noen rolle hvor ofte hun våknet synes jeg. Dytte inn puppen og sove videre...
kirsty*2barnsmamma Skrevet 15. juli 2010 #20 Skrevet 15. juli 2010 Vi bruker heller ikke mikro. Når en varmer mat i mikro endres strukturen i proteinet. Om dette er farlig på sikt vet en ikke enda, sikkert ikke, men jeg vil ikke ta sjangsen med mme. Spesielt ikke da hun ikke fikk annen mat i tillegg. Proteinet i mme er jo allerede modifisert. Men vi bruker heller ikke mikro på vår egen mat da, har det ikke i hus.
kirsty*2barnsmamma Skrevet 15. juli 2010 #21 Skrevet 15. juli 2010 Her er en artikkel om bruk av mikro: http://www.matoghelse.no/helse/2009/03/18/tilberedning-av-mat-i-mikroboelgeovn.aspx Limer inn et lite avsnitt fra artikkelen: En annen studie viste at oppvarming av morsmelkerstatning i mikrobølgeovn endret proteinenes struktur. Disse endringene kom ikke etter vanlig oppvarming. Forskerne var bekymret for at disse endringene i proteinstrukturen kunne være skadelige fordi de endrede formene vil inkorporeres i peptider og proteiner i stedet for de normale formene. Dette kan føre til forandringer i struktur, funksjon og immunologi.
kirsty*2barnsmamma Skrevet 15. juli 2010 #22 Skrevet 15. juli 2010 Lykkeli&gla-venter jente nr 2♡: Den artikkelen du referer til omhandler oppvarming av vanlig mat. Morsmelkerstatning blir noe annet siden melkeproteinet er modifisert, og mikro bruk endrer strukturen til proteinet. Ikke farlig å varme vanlig mat, eller kumelk, i mikro, men mme bør ikke varmes på den måten. Men du kan jo koke opp vannet i mikro da.
Gjest Skrevet 15. juli 2010 #23 Skrevet 15. juli 2010 Lager flaske før jeg legger meg å setter i kjoleskapet, varmer opp i varmtvann. Og til dere som synes jeg er klin kokkos som lager flasker på forhånd. Har avklart det med HS. Enkelt og greit!
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 15. juli 2010 #24 Skrevet 15. juli 2010 Funker sikkert for noen,men legen min ga meg beskjed om at jeg IKKE måtte blande det ferdig mens HS mente det var ok. Forskjellige meninger rundt omkring. Men prøvde en periode etter råd fra HS å blande ferdig. Det var den perioden mini hadde skikkelig mye magetrøbbel. Sluttet å ferdigblande of på 1 dag var mini bra i magen. Vet ikke om det var en sammenheng, men merkelig sammentreff da i såfall. Så her ferdigblander vi ikke mme:)
Gjest Skrevet 15. juli 2010 #25 Skrevet 15. juli 2010 Ja, det er nå mye inviduelt blandt barn som med mennesker flest! og enda godt er det! Har aldri hatt noe særlig problemer med magen utover det vanlige her i huset. Bortsett fra med ferdigblandet mme fra Småfolk. Den kom rett opp igjen, og luktet spy! den kjøper jeg aldri igjen. og minstemann gråt ustanselig til han fikk colette igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå