Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei på dere,

mulig at jeg er litt feil her :(

holder på å gjør klar søknaden om foreldrepenger og nå er det papa sine opplysninger som mangler.

sjefen til papsen har fått alle papierene han må fylle ut og kjæresten min spurte han i dag hvordan han ligger an med å gjør de klar.

da viser det seg at sjefen er ikke fornøyd med tidsromet faren skal ta permisjonen.

planen er jo at jeg ta all min perm først og så da faren sine 10 uker rett etterpå for at jenta vår er klar for barnehagen når ho blir ett år. har så lite lyst å sende ho i barnehagen når ho er mindre enn ett år gammelt .

Spørsmålet er da om sjefen kan nekte han å ta permisjon i akkurat det tidsromet Vi ønsker. Eller om det er noe de må avtale med hverandre?

kan noen hjelpe oss med det?

takk for hjelpa

trutta

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142087187-papa-permisjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Retten til foreldepermisjon er også regulert av arbeidsmiljøloven.

Så lenge man får utbetalt foreldrepenger ( noe far gjør under fedrekvoten) har han rett på permisjon. Arbeidsgiver kan ikke se nei til dette.

Det er kun når det gjelder delvis permisjon, altså at far tar ut gradert uttak at arbeidsgiver kan si nei dersom dette fører til vesentlige ulemper for virksomheten.

Men dette er jo ikke aktuelt for dere, så her må nok arbeidsgiver innrette seg etter hvordan dere har planlagt det.

Dette er regulert i arbeidsmiljøloven § 12-5 og 12-6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...