Gå til innhold

Lavkarbo mat og mat uten stivelse . hjelp takk :D

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørt mye om den lavkarbo dietten som er ute å fær om dagen men jeg skjønner ikke den helt??

kan noen enkelt å greit gi meg en kjapp innføring?

og hvor mye man skal spise av det?

og mat uten stivelse. helst ramss opp her=) takk

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har ikke så mye greie på det, men mat som inneholder mye karbohydrater er f.eks brød, pasta, ris, poteter... ved å kutte ut dette (eller kutte ned ihvertfall) har jeg gått raskt og mye ned i vekt:)

Skrevet

hvordan stiller knekkebrød seg i denne situasjonen? er det greit å spise det?

hva erstater du det andre med?

Skrevet

Supergrove knekkbrød/brød kan gå an i begrensende mengder. Fiberrik er feks bra. Pasta, ris og poteter erstatter du med grønnsaker/bønner etc.

Se lavkarbo.no, her finner du svar på alt!

Skrevet

der ser du hvor lite greie jeg har på det, har spist knekkebrød i mange år med god samvittighet fordi jeg trodde det inneholdt lite karbo! :o nå fant jeg akkurat ut at brunost som jeg ofte har oppå knekkebrødet også inneholder mye karbo! hmmmf... tar meg en tur på lavkarbo.no sjæl jeg, takk for det:)

Skrevet

Man kan spise så mye man vil av

- egg

- ost (hvit - ikke brun)

- fjærkre

- fisk

- skalldyr

- kjøtt

Etterhvert kan man spise endel salat også, samt grønnsaker (men det varierer veldig hvor mye karbo det er i ulike typer grønnsaker. Det finnes oversikt på lavkarbo tror jeg)

Brød, poteter, knekkebrød, pasta, ris, frukt, godterier, kaker og slikt er fy. Og da mener jeg så fy at det ikke går an med en liten smak engang. Ved lavkarbo diett starter du en "motor" for fettforbrenning, kroppen går inn i en tilstand som heter ketose. Dette ødelegges ved å tilføre kroppen karbohydrater.

Målet er mindre enn 15 karbohydratgram i løpet av et døgn. De første dagene helst null, men det skal ikke vare mange dagene!! Det varierer mye hvor mye hver enkelt tåler utover i kuren, for vedvarende vektreduksjon. Jeg for eksempel, tåler svært lite før vektnedgangen stopper opp..

Anbefaler dr atkins bok som heter et eller annet med slankerevolusjon. Masse info og oppskrifter.

For den som blir gal av å ikke få brød osv, f innes det masse oppskrifter som er gode, til og med på pizza, pannekaker og vafler og alt mulig.. Det finnes til og med sjokolade (Dr Atkins-barer) med liiiiiite karber i!!

Jeg gikk ned 18 kilo på 8-9 måneder!! Uten å føle meg sulten.

Erfarte at vektnedgangen var størst i starten, og gikk deretter i trappetrinn, sto stille en stund, og så dalte det..

Lykke til!! Jeg skal back in business bare jeg er ferdig med amming og slikt!!

Annonse

Skrevet

men hvis du skal ha kjøtt eller fisk til middag, og ikke kan spise salat, grønnsaker, poteter osv., hva har du ved siden av da?

Skrevet

Jeg har gått på lavkarbo og alt av kornprodukter som brød, pasta, ris, melk, poteter,nøtter, epler, bananer, gulrøtter bl.a skal man holde seg unne. Alt som er stivt og søtt inneholder karbohydrater.

Man spiser i hovedsak proteiner og alt av fisk, fugl og kjøtt, egg. asparges, kokt brokkoli, spinat, alt grønt på salater, tomater, vannmelon, er bl.a noe du kan spise.

Selv gikk jeg aktivt inn for dette og gikk ned 18 kg på 8 uker :o men så fort jeg begynte å spise "vanlig" igjen men skulle begrense karbo inntaket kom kiloene snikende på igjen også :S

Skrevet

Må bare oppklare/minne om at lavkarbo er en samlebetegnelse som dekker mange typer kosthold, som til dels er veldig forskjellige. Jeg følger feks Fedon Lindberg, og har et kosthold som inneholder en del karbohydrater, men disse skal være av den "trege" typen. Dvs jeg spiser nesten alt av grønnsaker, en god del frukt osv. På lavkarbo finner du alle retningene og kan velge den du selv føler passer deg! Ville bare si fra at ikke alle vi lav-karbofolk holder oss unna gulrøtter og melk...:)

Skrevet

hei igjen og takk for svar folkens=))

åssen internett side sankker dere om?

lavkarbo?

kommer ikke inn på den siden, står att den er ugyldig adr.. hmm..

være snill å legge ut link til siden her?=)

taaaaakk=)!

Skrevet

nå kom jeg inn vettu;))

er det på karbohydrat( kostfiber) dere ser på da?

ut i fra en diett med lavkarbo hvor mye /lite g av dette skal man ha i seg i løpet av en dag?

Skrevet

Du kan godt spise litt grønnsaker, bare minst mulig gulrot. Og salat kan du spise ganske mye av etter et par dager. Men begrens slike ting som ananas, (og for all del ikke pasta), mais og karborike ting..

I stedet for poteter spiste jeg mye cottage cheese, det funket godt..

Biff med bernaise, cottage cheese og smørdampet broccoli!! Mmm... Går an å slanke seg på slikt!

Annonse

Skrevet

Det varierer hva kroppen tåler for å komme ut av ketosen, men jeg holdt meg under 15 gram karbo pr dag.. Så kan du egentlig teste ut litt :-)

Skrevet

Lavkarbo funka heilt super for meg! Åt mykje egg, feks starta dagen med omelett med bacon, og kylligbiter m salat til lunsj, kotelettar med deilig saus og grønsaker til middag, krem m bær eller opphakka mørk sjokolade dryssa på til dessert og so gjerne mandler eller nøtter, middagsrester eller ei skive rugbrød m makrell til kvelds... Gjekk utrulig fort ned i vekt, stabilt blodsukker på eit blunk, og lysten på brød og snop berre forsvann - forstod endeleg at denne lysten på brød og snop kom av at kroppen min faktisk var tilvent sukker og at eg var avhenging av sukker for å føle meg vel..

NB. Lite erfaring med ketose i svangerskap(du frigjer ma opplagra giftstoffer i kroppen, som dei er redd kan gå over i fosteret) tilseier at ein skal ikkje gå i ketose når ein er gravid eller ammmer, men litt reduksjon i inntak av karbohydrater/sukker er berre sunt.

Eg skal igang igjen når amminga er over, og gler meg egentlig, for med ein gong eg starta å ete brød og poteter igjen so kom sukkersuget tilbake, og eg liker ikkje å ikkje ha kontrollen sjølv... Håpar dette var litt oppklarande :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...