Gå til innhold

Flytte til Drøbak (samme som skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

vi skal finne oss et krypinn i nærheten av Oslo, men har nå utvidet til Ski/Langhus/Lørenskog og nå Drøbak.

Valgene har blitt så mange at vi ikke blir enig med oss selv:)

Noen gode forslag?

Noen fra Drøbak, så vil jeg gjerne høre mer derfra. Det er stedet jeg kjenner minst, men som virket veldig fristende. Så er spørsmålet om vi tør å flytte et sted vi ikke kjenner noen og starte på nytt der:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så spennende! Har ikke så mye info å komme med om disse stedene, men skulle gjerne visst mer selv også. Vi tenker også å flytte på oss og vurderer nemlig akkurat de samme stedene. Og vi tenker mye på hvordan det blir å flytte til et sted man ikke kjenner noen. Si fra hvor dere havner så kanskje vi kan bli kjent?

Vi var veldig nære å kjøpe hus i Drøbak for litt siden, men så ble vi usikre på om det egentlig er litt lang reisevei til jobb i Oslo. Er det bedre med Ski hvor de har toget? Men buss er vel mer pålitelig enn toget...

Vi vurderer i tillegg Stavern hvor mannen min kommer fra, men da bryter vi jo helt opp fra venner og jobber som vi har her inne.

Det er et vanskelig valg, men jeg tror ikke noe blir helt feil.

Hadde vært spennende å høre hva dere ender med!

Skrevet

Hei,

forsøkte å sende deg en PM men fikk det ikke til. Så skriver litt til deg her.

Vi bor i Oslo og ville flytte litt ut av byen for å få mer for pengene. Langhus/Ski var førstevalget, men fant så ut at de ikke har barnehagedekning for barn under 3 år. Da jeg ringte kunne de ikke garantere oss at vi fikk plass i år. Åpningstidene er som oftest fra 07.30/07.45. Pga jobbene våre blir det vanskelig for vi trenger helst bhg fra kl 07. Ikke at ungene skal være der fra 07-17, men har i blant behov for å levere tidlig, men da henter mannen tidlig og omvendt.

Deretter så vi på lørenskog/strømmen, som har god bhg dekning og både bhg og sfo fra kl 07:00. Arbeidsmulighetene er også mye bedre for oss derfra. Og ut av det blå fikk vi for oss Drøbak. Dro på oppdagelsesferd dit og likte veldig godt det vi så. Bra med bhg osv der også. Jeg må nok bytte jobb da, men arbeidsmulighetne er likevel bedre enn Ski. Og i tillegg bare 17 min til Ski med bil, 15 min til toget i Ås osv.. Og så går jo bussene.

Holder foreløpig en knapp på Drøbak, men vi ser på et prosjekt som skal bygges og vet ikke om vi vil vente 9 mnd med å flytte. Og det faktum at vi ikke kjenner noen og må begynne på nytt. Men litt spennende også da:)

Skrevet

Hei.

Jeg er fra Drøbak, men bor i Oslo nå.

Hva lurer du på ?

Kunne jeg valgt, så ville jeg helt klart flyttet tilbake til Drøbak men har dessverre en skikkelig oslo-gutt av en samboer, så pr. nå så blir vi i Oslo.

Nå har det jo 80 og 90-soner fra Oslo til Drøbak så selv om det er litt rush om morgenen og ettermiddagen så går det vel kjappere nå enn det gjorde før.

Man har jo strendene i umiddelbar nærhet, og det er et veldig stort pluss for meg. Drøbak er jo også nissebyen, de har 2 nissebutikker.

Hvis du tenker på hvor i Drøbak du vil bo så ville jeg helt klart valgt å bosette meg nær sentrum.

Heer og skorkeberg tror jeg ikke jeg ville valgt. Ikke det at det ikke er fint der, men jeg syns det er mye finere med litt sjøutsikt og nære sentrum og strender.

Drøbak har visst full barnehagedekning. De har veldig mange b.hager. Skolen er kjempe fin. Videregående skole ble bygd etter at jeg flyttet derfra, så den har jeg ingen erfaringer med.

Vet ikke helt hva mer jeg skal skrive, men bare spørr : )

Skrevet

Takk for svaret.

Boligen vi har sett oss ut ligger like ved et stort ridesenter og gangavstand til sentrum. Rett ved barneskole og ikke langt unna strender. Synes det så veldig flott ut. Fikk også godt inntrykk av skole og bhg gjennom det jeg kunne finne ut via nettet.

Det store spørsmålet blir det sosiale og det er nok kanskje ikke enkelt å svare på. Men siden vi ikke har noe nettverk der, ser vi jo etter et samfunn som er åpent, hvor det er lett å bli kjent. Klart man må jobbe for det selv også, men finnes jo steder hvor man nesten blir litt utestengt om man er ny. Hadde vært trist å ende opp et sånt sted. Men tenker at det kanskje er lettere å bli kjent når man flytter med små barn.

Har også lurt på om det vil lønne seg å kjøpe i et typisk byggefelt med rekkehus og leiligheter hvor det er mye småbarnsfamilier, men vi likte så godt boligen vi fant nå. Litt avsides kanskje, men mye som bygges der nå.

Og jeg vurderer om jeg i så fall skulle byttet jobb, slik at jeg jobber i nærheten av Drøbak. Så man får litt mer tilhørighet. Litt vanskelig å finne ut arbeidsmuligheter midt på sommeren.

Ser at dette ble litt langt, med mange tanker og sikkert ikke mye å gi svar på. Er nok tanken på å flytte et ukjent sted som er både spennende og litt skummelt. Men i verste fall kan man jo flytte hjem igjen;)

• 3 uker senere...
Skrevet

Har sendt deg en pm

Skrevet

Er fra Follo (dvs bla de kommunene du sikter til eks lørenskog) og kjenner dem godt alle sammen.

Når det gjelder å bli kjent med folk, så er dette tilflytterkommuner og ikke slik man kan oppleve i kommuner der flertalllet har bodd i generasjoner. Gjennom foreningsliv, barnehage osv blir du kjent med folk.

Drøbak er idyllisk, men samtidig det stedet med dårligst kommunikasjon til oslo.

Har dere jobber i oslo, ville jeg kanskje heller satset på f.eks. kolbotn eller ski. Mao - sjekk offentlig kommunikasjon før du velger - det vil ha mye å si i en travel hverdag.

Oppegård kommune er mer veldrevet enn Ski og har kortest vei til byen, samtidig går det direktetog begge steder. Fra kolbotn går det også buss. Det går ganske direkte tog fra vevelstad stasjon (langhus) til oslo.

Barnehagedekningen er god i begge kommuner. Frogn kommune (drøbak) er så vidt jeg vet også ganske veldrevet.

Alternativer om man vil bo landlig i en av disse kommunene, så er kråkstad (ski kommune) elller svartskog (oppegård kommune - ligger ved sjøen) alternativer. Sistnevnte vil kreve mer transport da det ikke er ungdomsskole der. På kråkstad har jeg inntrykk av at det er et sterkt lokalsamfunn som ser den enkelte.

Bare for å slenge inn et alternativ til - hva med nesodden? Om man fokuserer på steder der båten til oslo sentrum går, så er det også ganske kort reisevei. Og - ås? stedet med størst tetthet av doktorgrader i hele landet? - hehe

Lykke til i valget!

Skrevet

Hei, takk for svar.

Har vel snart vurdert hele Akershus. Etter 1 mnd i lånt og altfor liten bolig begynner desperasjonen å krype inn i kroppen:)

Har sett litt på Nesodden også og prosjekt mellom Drøbak og Ås.

Barnehagedekningen og åpningstidene, som jeg har kunnet finne ut via nettet, har virket best i Drøbak og Oppegård.

Gleder meg bare til ferien er over (trodde aldri jeg skulle si det) så det kommer nye boliger på finn. Ellers er vi på nippet til å hoppe på et prosjekt i Drøbak..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...