Luna** Skrevet 12. juli 2010 #1 Skrevet 12. juli 2010 Har nå en sønn på 11 dager, han har nådd fødselvekt og vel så det. Synest detter virker mye, da de på barsel sa at det var ønskelig å nå fødselvekt på 1 uke. Jeg har ikke fått igang melkeproduskjonene, og gir derfor mme i tillegg til pupp. .... Men prøver å ikkke gi mer enn det han skal ha, og faktisk mindre. Rekner det u med at han skal ha 15 % vekten hans. Og da har jeg tenkt at han er 3000, da han var 2900 da han var 3 dager.(3000 x 0.15 =450) Noen med synspunkt?
Gjest eelis+kian Skrevet 12. juli 2010 #2 Skrevet 12. juli 2010 Jeg ville kastet vekk det der regneprosjektet, og gitt han så mye han vil ha. Min la på seg 500 gram i uka til han var rundt 2 mnd, og han fikk bare mm. Ingen ting unormalt med det. Det er bare et sunnhetstegn at de legger på seg.
lykkelig-mamma:-) Skrevet 12. juli 2010 #3 Skrevet 12. juli 2010 D er nok veldig normalt..bare vær glad han legger godt på seg..:-)
Vimse + gullene Skrevet 12. juli 2010 #4 Skrevet 12. juli 2010 høres flott ut med den vektøkningen. sikker på at du vil begynne med mme før melkeproduksjonen har tilpasset seg? det er jo tilbud og etterspøsel der, så hvis du tilbyr ofte, får du som regel økt produksjon nok til å mette den lille. min hadde av ulike årsaker gått ned 10% av vekten da hun var 12 dager! men med intensiv amming og innsats gikk hun opp 600 g de neste 2 ukene kun med morsmelk. lykke til!
mamma og my Skrevet 13. juli 2010 #5 Skrevet 13. juli 2010 Høres ut som en kjempefin vektoppgang:) De skal legge på seg mellom 150 g og 250 g ihvertfall i den alderen i uka, men de kan også legge på seg mye mer. Min la på seg 400 g pr uke en periode. Siden du gir både mme og mm er det lurt å gi mest mulig mm, slik at du hele tiden øker prod, og at det du gir av mme ikke går på bekostning av din egen melk. Lurt å amme deg helt tom før du gir mme.
satser & vesla Skrevet 13. juli 2010 #6 Skrevet 13. juli 2010 Jeg er enig, ikke bli så opptatt av at vekta ikke skal gå opp for mye. Det blir bare stress og mas. Gi babyen mat så lenge babyen vil, snuppa mi ble fullamma fram til hun var 6,5 mnd. Hun lå ved puppen "hele tiden" i de tre første mnd - jeg nøt hvert minutt, det er jo så utrolig koselig å se babyen ligge der og det varer ikke for evig (så må jeg jo si at jeg har aldri hatt sår pupp, slitt med amminga). Vi begynte med prøvesmaking 6 mnd og nå spiser hun for fullt - 8 mnd. Jeg merker at hun vil heller ha fast føde enn pupp. Så hun regulerer selv hva hun vil ha og hvor mye. Hun vil ha kun pupp om morgener når vi ligger i senga, jeg tror det er kosen hun vil ha i tillegg til melka etter en hel natts søvn. Vektøkningene her har variert veldig på ei uke alt fra 100 g til 400 g på ei uke. De vokser i rykk og napp. Min venninnes sønn steg kraftig opp i vekt i de første 4 mnd, men så roet det seg ned plutselig og nå er han lang og tynn - 9 mnd (fullammet fram til 6-7 mnd). Så det varierer veldig fra baby til baby. Det viktigste er at de går opp i vekt, vokser som de skal og ikke minst; er blid og fornøyd :-)
Canari Skrevet 13. juli 2010 #7 Skrevet 13. juli 2010 Vi nådde vel fødselsvekt på under tre dager, først ned 250 gram de første to dagene etter fødsel, så opp 300 gram de tre neste dagene, og ytterligere opp 320 gram de neste tre dagene igjen. Han er kun brysternært. Det er vel bare om de legger på seg MINDRE enn fødselsvekt på 1-2 uker at man skal være OBS.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå