Gå til innhold

Angående barnehagestart

Anbefalte innlegg

Gjest Kira06
Skrevet

Hører foreløpig til inne på 0-1 år en liten periode til, men regner med at det er flere her som har erfaring når det kommer til barnehage. Så slenger ut innlegget mitt her også:)

Vi har fått barnehageplass fra august, ca 1 mnd før hennes ett års dag. Ettersom det nå begynner å nærme seg, så tenker jeg mer og mer på hvordan det blir for henne å begynne i barnehage. Jeg har fått litt "kalde føtter", og føler at det er utrolig tidlig å begynne. Skal selv kun jobbe 50% det første halve året, så hun blir bare 4-5 timer i barnehagen hver dag, men allikevel.

Den barnehagen hun skal begynne i har heller ingen småbarnsavdeling. De er delt inn uavhengig av alder, men har sett på periodeplanen vi fikk tilsendt at det er to andre barn på hennes alder som også skal begynne på samme base. Så tenker litt på hvordan de gjør det blant annet ved måltidene. Hun klarer foreløpig ikke å spise så bra selv, og da blir det ihvertfall ikke store mengder. Hun må jo derfor ha noen til å hjelpe seg. I tillegg kan hun ikke gå enda, så trenger jo hjelp til å forflytte seg ut eller når de skal til matsalen.

Noen som har erfaring med å sende barn på nesten 1 år i barnehage, og som kan berolige meg om at hun klarer seg bra.. (hehe)?

Takker og bukker for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg forstår godt at du gruer deg! Det er helt normalt og jeg tror du ville gjort det uansett hvor stor hun var.

Min minstemann begynte på barnehage ved 12 mnd alder også på blandet avdeling, som din. Det gikk kjempefint! De får hjelp til å spise så lenge de trenger det, men de lærer utrolig fort å spise selv ved å herme etter de større barna :) Min var ikke glad i brødmat, så han fikk middagsglass til lunch den første tiden. Etter kort stund skulle han bare ha skiver og skorper og det hele går ned på høykant, helt for egen maskin. nå, ved 18 mnd alder spiser han kjempefint alene, både med skje og "fingermat"- og det har han gjort lenge. Fordelene med å gå på blandet avdeling er at de hele tiden har større barn å lære av, både på godt og vondt. De store elsker å dulle med de små :) Jeg har bare positive erfaringer hvertfall, men jeg skjønner at memmahjertet gruer seg. Det er helt naturlig. Noen fremmede skal jo få ansvaret for det mest dyrebare du har.

Men du? Det kommer til å gå kjempebra :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...