Gå til innhold

Svangerskapsforgiftning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg skikkelig i stuss. Var hos jordmor idag, men jeg kom inn på overtid på slutten av arbeidsdagen, og følte at hun hadde veldig dårlig tid. (Det var ikke min feil, var noe med ferieavviklingen som gjorde at hun var veldig forsinket.) På slutten av timen kom det frem at jeg hadde protein i urinen, forhøyet blodtrykk (hun målte 124/90, har pleid å ha 110/80) og deigete føtter (hun skrev 1-2 på ødem). Da fikk jeg beskjed om at hvis jeg fikk plutselig og kraftig hodepine eller synsproblemer, så måtte jeg ringe sykehuset, for det kunne være en begynnende svangerskapforgitning. Siden hun hadde ymtet frempå om at hun måtte rekke fysioterapitimen sin, så hadde jeg ikke akkurat behov for å dra timen ut noe videre. (Hun var jo halvannen time på overtid..)

Tenkte ikke noe veldig over det med en gang, for jeg har følt meg veldig i god form de siste ukene. Jeg er ca. 37 uker på vei. Men da "kvelden kom" begynte jeg å surfe litt på nettet for å finne ut hva dette var, og da fant jeg litt forskjellig.

Jeg har neste time hos lege om nøyaktig en uke. Bør jeg tenke noe mer på blodtrykket mitt før denne timen? Leser noen steder at man skal sjekkes opp annenhver dag, men det gjelder kanskje hvis man har høyere blodtrykk enn jeg har?

Jeg leser at hvile er viktig, men hvor viktig? Holder det at jeg hviler når jeg føler for det, eller skal jeg legge meg flat flere timer om dagen for å "tvangs"-slappe av?

Det viktigste som jeg lurer på er: kan jeg holde på som før? Kan jeg dra på alle avtalene mine, eller ville jeg blitt sykemeldt nå hvis det ikke hadde vært for at jeg gikk ut i permisjon idag?

Håper noen har noen opplevelser og vet litt mer enn meg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde du vært hos lege hadde du nok blitt sykemeldt nå ja. Jeg ville tatt kontakt med lege dersom jeg var deg slik at du kan få svar på hvor i løypen du ligger ann.. Du skal ha tett oppfølging om du har svangerskapsforgiftning.

Skrevet

Jeg hadde og ødem, høyt blodtrykk og protein i urinen. Men etter en blodtykksmåling på sykehuset ble jeg satt på blodtrykksmedisin og skal sjekkes igjen på fredag. (Jeg er bare uke 30) Jeg har fått mer og mer vann i føttene og er egentlig litt skeptisk. Men når jeg ringte legekontoret mente de at legen har kontroll på det som skjer og måtte bare vente. Synes det er litt lenge å vente men gjør som legen sier.

Kanskje prøv å rokkere om på avtalene dine litt? Istedet for å dra på besøk til andre, få de til å komme til deg? Delegere oppgaver som handling o.l til mannen?:)

Du kjenner din kropp mest men jeg prøver å ikke gjøre så fysisk anstrengende ting, men kafeturer og slikt blir det en del av likevel.

Skrevet

Blodtrykket ditt er vel kanskje ikke altfor høyt..ihvertfall ikke overtrykket. Men hvis hun plutselig begynte å prate om begynnende svangerskapsforgifning syntes jeg vel kanskje at hun burde satt opp en ny time til deg. Jeg var på kontroll hos jordmor idag og hadde +2 i urinen,2 i ødemer og 150/99 i blodtrykk. Jeg skal på kontroll på sykehuset imorgen. Ble satt igang forrige igang med nogenlunde samme testresultater. Er 39+2 idag. Men hvis du får hodepine og ubehageligheter øverst i magen så må du ta kontakt men legen din.

Men det kan godt hende at neste gang du er på kontroll så er alt fint igjen :)

Skrevet

Det ble ingen ny time på meg, siden hun skal ha ferie nå. Er liksom ikke noe å gjøre med det. Men jeg skal til lege til mandag, og har bestemt meg for å ringe legen idag for å høre om de vil ha meg inn til sjekk av blodtrykk i løpet av uka. Om så bare for å roe meg ned.. Hehe.

Tusen takk for tilbakemelding, alle sammen!

Skrevet

Jeg ble sykemeldt for svangerskapsforgiftning i uke 36 med blodtrykk 130/86. Legen min som insisterte på det, selv om man vanligvis ikke regner det som svangerskapsforgiftning hvis undertrykket er under 90. Jeg gikk fra et ganske stabilt blodtrykk på 110/70, så legen mente det hadde gått for mye opp.

Så du hadde nok blitt sykemeldt, ja. Men det eneste som skjer hvis man er sykemeldt, er jo at de sjekker blodtrykk og urin ukentlig. Mitt blodtrykk har gått noe ned og proteinet i urinen er borte, så jeg har blitt mye bedre av å ikke gå på jobb. Vann i kroppen har jeg ennå, men det er ikke helt ekstremt.

Hvis jeg var deg ville jeg bare sørget for å gå til kontroll 1-2 dager i uka, og ellers ta det med ro. Tror ikke det er noe farlig, men man skal ta det på alvor, og slappe av.

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...