Pumba78 Skrevet 12. juli 2010 #1 Skrevet 12. juli 2010 Hei, i min bydel er det kun 1,5 jordmødre. Da jeg fikk vite at den ene var langtidssykemeldt, sluttet jeg å prøve å få time på helsestasjonen og har vært privat på Sagene en gang, de er helt topp. Lurer på: Hvor ofte bør man gå til jordmor/lege (var hos jordmor i uke 19 og skal til fastlegen i uke 29, er ikke det litt lang tid uten å sjekke at tng er som de skal)? Og, vet noen om man blir satt i barselgruppe selv om man ikje har hatt kontakt med helsestasjonen? Hvordan ordner man i så fall dette? Takker for svar!
Miss Snow Skrevet 12. juli 2010 #2 Skrevet 12. juli 2010 Dette er en veiledende oversikt over når de ulike kontrollene vanligvis er: 1. kontroll; uke 8-12 2. ultralydkontroll; uke 17-19 3. kontroll; uke 24 4. kontroll; uke 28 5. kontroll; uke 32 6. kontroll; uke 36 7. kontroll; uke 38 8. kontroll; uke 40 Jeg velger å ikke dra til jordmor i det hele tatt. Jeg var hos hun jeg tilhører i uke 12, men kjemien var virkelig ikke god, så jeg drar kun til min supre fastlege for kontrollene videre. Dette med barselgruppe er jeg usikker på, men jeg vil tro at man bare kan ringe eller stikke innom helsestasjonen slik at man blir satt opp i ei barselsgruppe. Du kan jo spørre der for å være sikker
Galskapens overhode Skrevet 12. juli 2010 #3 Skrevet 12. juli 2010 etter fødselen blir enten du kontaktet av helsesøster, eller så kontakter du dem for å ordne 6-ukerskontroll. Da vil de også organisere en barselgruppe hvis du ønsker å delta på det.
Galskapens overhode Skrevet 12. juli 2010 #4 Skrevet 12. juli 2010 glemte å skrive at sykehuset gir beskjed til helsestasjonen at dere har fått barn. Det er ved helsestasjonen dere skal måle og veie, samt ta vaksiner i årene framover.. Faktisk skal barnet veies og måles der helt frem til skolestart.
Tigergutt Skrevet 13. juli 2010 #5 Skrevet 13. juli 2010 Hei! Jeg hadde absolutt ikke kjemi med jordmor på helsestasjon, og etter et besøk der valgte jeg å gå til fastlege gjennom resten av svangerskapet. Det fungerte helt supert ! Til tross for at jeg ikke var i kontakt med helsestasjonen gjennom svangerskapet, blir man jo automatisk innkalt til helsestasjon for veie/mål på babyen når den blir født. I den forbindelse ble jeg orientert om barselgruppe, småbarnstrall etc !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå