<3 mi corazoncito <3 Skrevet 12. juli 2010 #1 Skrevet 12. juli 2010 Når man er ved 1 svangerskaps kontroll, tar jo legen ganske mange blodprøver. Men tar han også da HIV test, eller er det noe man gjør senere??
mastermind Skrevet 12. juli 2010 #2 Skrevet 12. juli 2010 gjrør det sammen med de andre på første kontroll. legen skal ha din godkjennelse for å ta hiv og en prøve til. tror det var klamydia. gidder ikke hente skjema...
Miss Snow Skrevet 12. juli 2010 #3 Skrevet 12. juli 2010 Jeg ble ikke spurt om å bli tatt HIV-test av, de tok den bare automatisk. Syfilis er det andre de tester for. Om man ikke vil ta HIV-test vil man bli behandla som om man er HIV-positiv, så jeg ville igrunn bare tatt testen.
mastermind Skrevet 12. juli 2010 #4 Skrevet 12. juli 2010 ja, de har jo allerede satt stikket så om de fyller et glass til er jo ikke store forskjellen. jeg tok sist og ingen grunn til å nekte nå heller
<3 mi corazoncito <3 Skrevet 12. juli 2010 Forfatter #5 Skrevet 12. juli 2010 Jeg er veldig usikker på om dem gjorde det eller ikke. Gjør meg ingenting liksom, bare greit å få sjekket det. Jeg vet ikke om jeg skrev under på nor for å være helt ærlig. Fikk en lang liste over hvilke blodprøver som skulle tas, og den skulle jeg bare levere ute i luken.. Skal jeg bare regne med at en hiv test ble tatt da, hvis det er vanelig at det blir tatt ved 1kontroll? =)
Svømmetur Skrevet 12. juli 2010 #6 Skrevet 12. juli 2010 hei, jeg var faktisk på første kontroll i dag. Jeg vet de tok HIV test og blodprosent hvertfall. Klamydia test tok vist legen min av alle som var under 25, så jeg måtte da ta. Var inne i 1 time nesten, så han tok seg god tid enda jeg ikke hadde noen spørsmål. Tok faktisk ultralyd på meg og, han hadde mulighet til det når han tok klamydia testen. Ikke værst når de har så god tid
<3 mi corazoncito <3 Skrevet 12. juli 2010 Forfatter #7 Skrevet 12. juli 2010 Oi jøss, du var ganske heldig med din første time da. Jeg føler egentlig at jeg fikk absolutt ingenting ut av første lege time. Bortsett fra 4 glass blod for lite liksom.. Han hadde ikke utstyr til hverken høre fosterlyd eller ta ultralyd. Eneste han gjorde var å fylle ut helsekortet og egentlig pent lite annet for og være ærlig.. Spurte om han ikke hadde mulighet til å ta ultralyd bare for å se at alt var ok. I og med jeg har opplevd en SA. Men nei, det var uansett altfor tidlig?! (var 9uker) så det måtte jeg vente med til ordinær UL på sykehuset. Men han sa i det minste at så lenge jeg ikke følte ubehag eller fikk blødninger, så var nok alt som det skulle.. Men kan dem ta klamydia-prøve av urinen man har med seg? Og at dem kanskje bare tar HIV test automatisk, i og med de fleste nekter vel ikke...
nr2erpåveg Skrevet 12. juli 2010 #8 Skrevet 12. juli 2010 Der er vel ikke så vanlig at man får høre fosteret eller ta ultralyd på første legekontroll. Noen blodprøver og litt skravling om fysisk helse. Og litt kjenning på magen. Det er vel at 1. time hos legen går ut på. Jeg vil tro de som tar ultralyd på sykehuset på 17-18 ukerskontrollen har en annen utdannelse en fastlegen..
<3 mi corazoncito <3 Skrevet 13. juli 2010 Forfatter #9 Skrevet 13. juli 2010 ikke vet jeg.. Har bare lest om fullt av andre som har fått tidlig UL eller i det minste funnet fosterlyd når de har vært hos legen.. Han kjente ikke på magen heller.. Men men samme det, jeg er kommet et stykke på vei og jeg regner med at alt er i skjønneste orden
Arw1 fikk juli-jente:-) Skrevet 14. juli 2010 #10 Skrevet 14. juli 2010 Hei! Er helsesekretær og jobber på legekontor. På første kontroll blir det tatt standardprøver til blodbanken, Prøvene er blodtype, antistoff mot rubella (røde hunder) Syfilis og HIV. Du må ikke skrive under på at det taes HIV test, men du kan nekte, du vil isåfall bli behandlet som om du er HIV- positiv resten av svangerskapet og fødselen. Ser vel strengt tatt ikke noen grunn for at noen skal nekte å ta den. Andre prøver som gjene taes er Hb og Ferrritin. Dette fylles ut på eget skjema. Hvis du har en gynekologisk undersøkelse på første kontroll, blir det gjerne tatt Klamydia test, pleier ikke å ta det av urinen. Mange blir skuffet over første kontrollen, men er jo ikke så mye en kan gjøre så tidlig. De fleste almennleger har ikke UL apparat. Hjertelyden er det ikke vist i å høre etter før tidlligst uke 14-15, prøver en før vil en mest sannsynlig ikke høre noe og da skaper en bare ekstra bekymring. Du vil ikke få tdlig UL hvis det ikke er noen spes grunn for det,men du kan jo alltids bestille privat jvis du ikke klarer å vente til ordinær:-)
2tettebabyer Skrevet 14. juli 2010 #11 Skrevet 14. juli 2010 hvor mange glass blod?? hadde en meget urutinert sykesøster som leste et sted at man trengte 4 og et annet sted at de trengte 1 glass, så hun tok bare to og håpet på det beste :-) måtte smile
AO3 Skrevet 14. juli 2010 #12 Skrevet 14. juli 2010 Enig i at det ikke er noen grunn til å nekte en HIV-test. En ting er jo at man blir behandlet som HIV-positiv under svangerskap og fødsel, en annen er at hvis man nå faktisk SKULLE være HIV-positiv uten å vite det selv, må man ofte medisineres under svangerskapet for å hindre at barnet blir smittet +++. Jeg ble aldri spurt om jeg ville HIV-testes, hverken i forrige svangerskap eller nå, de bare gjorde det samtidig som de andre blodprøvene. Men ja, første kontroll er ofte "skuffende", i den forstand at det er lite legen kan sjekke så tidlig. Det er nok unntaket heller enn regelen at det blir tatt UL hos fastlegen. Jeg tror nok forum som dette fører til at mange førstegangsfødende (og i og for seg andre også) får inntrykk av at det er "nødvendig" med mange UL. I realiteten har jo de aller fleste som får tidlige UL gode grunner til det - de har mistet før, får blødninger - eller så går de privat og betaler for det selv.
Arw1 fikk juli-jente:-) Skrevet 14. juli 2010 #13 Skrevet 14. juli 2010 2 tettebabyer: til blodbanken er det 3 glass. Får de mindre vil de prøve å bruke det de har fått, men hvis det ikke er nok vil fastlegen få brev om at de trenger mer blod fra deg. Da må han be deg komme tilbake og ta nye prøver. Enig at det hørtes veldig urutinert ut å bare gjette antall. Er vi usikker på jobb, slår vi enten opp i en laboratoriehåndbok eller ringer direkte til lab på sykehuset og spør. Er gjort på to sekunder det;-)
2tettebabyer Skrevet 14. juli 2010 #14 Skrevet 14. juli 2010 Takk for svar :-) Får satse på at de har nok da, synes ikke det er veldig festlig å ta blodprøver :-)
<3 mi corazoncito <3 Skrevet 15. juli 2010 Forfatter #15 Skrevet 15. juli 2010 Tusen takk for et kjempe bra svar Arw1 *Fødeklar*:-)) Nå ble jeg ganske mange hakk klokere Neinei, ser heller ingen grunn til å nekte. Ville bare vite om dem hadde tatt det eller om jeg måtte gjøre det senere. Var bare litt nervøs for har aldri sjekket meg. Tror heller ikke at jeg har det, men man blir vel litt nervøs før en slik type test. Jeg ringte til legesenteret for å høre om testene var fine, pga jeg har vært mye svimmel så lurte på om jeg hadde noen mangler. Men hun sa at jernlageret og ferritin var bra og. Men hadde jeg feks hatt HIV ville dem vel ringt og informert meg før jeg evt skal på neste kontroll hos legen, som var i uke 25 eller noe?? Ja, jeg har forstått at det faktisk ikke er så mye fastlegen kan gjøre. Jeg har bare hatt et annet inntrykk av å lese her inne. Her ser man jo at man skal kunne høre hjertelyd ihvertfall fra uke9. Var nok derfor jeg ble litt skuffet. Og at jeg på en måte bare vil vite at alt er greit med den lille
Llanbleddian Skrevet 18. juli 2010 #16 Skrevet 18. juli 2010 godt med et kvalifisert svar, Arw1 *fødeklar*! Det er ikke alltid kunnskapsnivåvet er like høyt i de ulike foraene her, og med slike konkrete ting er det viktig med riktig info og ikke bare synsing Jeg opplevde førstebesøk som veldig positivt, samtale rundt valg av fødested, svangerskapgenerelt, hva som er viktig å tenke pá og hva som er bare dumt å uroe seg for. Men så har jeg da også en veldig reflektert fastlege som ser ting i et større samfunnsmedisinsk perspektiv, også graviditet. For dette handler faktisk om større sammenhenger enn bare den gravide og magen, selv om det kan føles som om det er det eneste som finnes når man går gravid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå