Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vi vurderer å reise på ferie med ungen vår på 3 uker. Men hvor lenge kan han sitte i maxi cosi-bilstol? Er redd for ryggen hans. Noen som har kjørt langt i bil med så små barn her??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lar ikke poden sitter mer enn max 1,5 time. Ivartfall ike når han er så sliten, som din er.

Etter 1,5 time så tar jeg han opp, og lar han strekke litt på seg. Min er 4 mnder gammel nå da.

Skrevet

Kommer jo an på om han synes det er ok å sitte der. Dattera mi på 4 uker sutrer seg gjennom de aller fleste bilturer, så jeg har nesten slutta å kjøre:) Sønnen min har likt å kjøre bil helt fra dag 1 så han kunne jeg fint ta med på litt over 3 timers biltur ganske tidlig. Passet på å stoppe ofte (omtrent en gang i timen) selv om han ikke klagde, bare for å la ham strekke på seg.

Skrevet

Det ble diskusjoner om dette mens vi fortsatt var innlagt på sykehuset etter fødselen. Der fikk vi beskjed om at ryggene deres tåler det fint, det er lungene som får problemer. Grunnen er at mellomgulvet liksom blir trykket sammen og lungene får større problemer med å utvide seg. Noen fasit på hvor lenge de kunne sitte fikk vi ikke.

Skrevet

30 min sammenhengende fikk jeg vite. Har også hørt det om mellomgulvet og lungene. Det blir tyngre å puste etterhvert, og luften de får inn blir dårligere. Og sitter de veldig lenge kan den dårlige medføre at de får mangel på viktige stoff, og det til slutt går utover hjernen. (Husker ikke de stoffene)

Skrevet

Har ikke hørt noe om at man må ta de små opp etter 30-60 min i bil. På helstestasjonen har de sagt at de små fint kan sitte lenge i bilen så lenge de ikke klager. Klager de skal du ta dem opp. De har også sagt at for en gang skyld gjør det ingenting om du lar dem sove lenge i bilstolen f.eks 6 timer i strekk.

Om dette ikke stemmer burde min eldste være hjerneskadd. Kjørte 80 mil i bilen med henne og tok henne opp hver 3 time for mat, og slik at hun kunne strekke på seg, til vi var fremme. Det tar 12 timer å kjøre! Hun var 3 mnd den gangen.

Skal ut på samme turen med minstemann nå som er på samme alder.

Hadde vært interessant å hørt om noen flere har hørt det samme, eller om dette bare er tull. I såfall må jeg ringe ned på helsestasjonen å spørre dem om dette på nytt... :D

Synes det er merkelig om ikke vi har hørt noe om dette før. Var på barselgruppe da dette ble tatt opp sammen med både fysio og hs uten at dette ble nevnt.

Skrevet

La meg få presisere at diskusjonen på sykehuset (fysioterapeut) hadde mest fokus om at vi IKKE trengte være så bekymret for ryggene deres. OM vi skulle være bekymret så burde det være for pusten fordi de ofte blir sittende sammensunket og det da blir press på mellomgulvet. Det var ikke ment som skremselspropaganda for oss nybakte foreldre, snarere tvert imot.

Utover det har jeg ikke spesielt mye greie på dette.

Jeg kjørte 4 timer sammenhengende med min 2mnd sønn, han sov så godt at vi bare kjørte på. Sjekket naturligvis at han hadde det bra underveis.

Skrevet

Jeg snakket med helsesøster før vi reiste på ferie nå og hun sa at jeg ikke trengte å være bekymret for den 4 timers bilturen vi skulle på med snuppa på 2 1/2 uke. Jeg tok hun ut etter 1 1/2 time og skulle amme, men det var hun ikke interessert i, det var kun soving som gjaldt. Tok hun ut litt over en time senere og fikk ammet og ny bleie, og hun sloknet igjen så fort hun ble satt i bilen. Jeg satt bak med hun hele veien da, synes det var godt å ha litt oversikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...