Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke klær i hvilke størelser har dere kjøpt inn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har termin midt i august og har i str 50 og 56, litt korterma bodyer/sommerdrakter, mest bomullsklær med lang arm/bein og noe ull fordi jeg har arvet mye fint. Og etter få uker kan det jo gå mot høsttemperatur hvis vi er uheldige! Veldig vanskelig å forutse, det der så helgardering er best ;-) Minnes med nr 1 at str 50 egentlig ikke trengs.

Skrevet

Takk for svar. Kjøpte et plagg i str. 50 som jeg egentlig angrer litt på.

Skrevet

Jeg er litt usikker. Forrige gang kjøpte jeg inn i str 50 og 56. Fikk en liten og tynn jente på 47 cm og 3300 g, så hun svømte i str 50. Måtte kjøpe et par prematurbodyer i den største størrelsen.

Denne gangen kan det hende jeg får en stor unge. jeg har termin 26. september. Allerede nå ligger hun et halvt kg over gjennomsnittet. Tror jeg kjøper i 50 og 56 denne gangen også, så får jeg se etterhvert. Har gitt bort alt jeg hadde av babytøy, siden det er over 9 år siden sist jeg fødte... Har fått noe tilbake da, men ikke så mange bodyer siden de blir mest brukt og slitt.

Skrevet

Når har du termin?

Jeg har i august og syns det er fryktelig vanskelig å kjøpe klær, da jeg ikke vet om vi har 20 eller 10 grader da..! =)

Mitt tips er ett sett i 50 og kansje to bodyer, og litt mer i 56. Du får utrolig masse når du har født, og har god anledning til å kjøpe klær til den lille etter den har komt. Hvis du ønsker å ha mer i hus, kan du eks kjøpe uten å rive av lappen, så kan du eventuelt bytte det i større str dersom 50 er for lite.

Mange babyer er jo 51, 52, 53 cm når de er født og da trenger de svært lite i str 50. ( ps. todelte sett varer mye lengre en heldresser i str)

Skrevet

Vi fikk en jente på 51cm og 3530gr. Hadde, som mange her råder til, ikke kjøpt noe særlig i str 50 da hun lå langt over gjennomsnittet på alle kontroller. Endte med at jeg måtte ut 4 dager etter fødselen og hamstre klær i str 50. Str 56 var altfor stort og altfor langt!

Skrevet

Første vi måtte gjøre da vi kom hjem fra sykehuset sist var å sende bestemor på shopping etter klær i str 50- det hadde vi nesten ingenting av, siden "alle" sier at det trenger man ikke..

Jeg selv var ikke klar for noen shoppingtur på flere uker etter fødselen, så denne gangen har jeg klok av skade kjøpt inn en god del bodyer/ bukser/ sparkebukser i str 50 også, siden vi brukte str 50 hele den første måneden sist, og frem til 3 mnd brukte vi en blanding av str 50 og 56 (jenta var 2900 g ved fødsel, 48 cm lang, selv om både jeg og barnefar var store babyer over 4 kg ved fødsel..Ikke lett å vite på forhånd mao;)

Skrevet

hmm jeg har jo gjort som flere av dere - ikke kjøpt noe i str 50. Har vel fått 2 bodyer i str 50 men resten er i str 56....Det meste er kortermede bodyer i bomull pga termin NÅ(!!). Har en ull/silke body fra Nøstebarn med korte ermer som jeg tenkte å bruke nå (de tempererer så fint både varme og kulde). Blir junior for liten til å bruke klærne så får far ut å kjøpe litt da. Ser ikke annen løsning jeg, for shopping er nok et uaktuelt tema for min del en god stund fremover... orker jo ikke det nå en gang!

Skrevet

Jeg har termin 10. august, så ja det er litt vanskelig å vite hva slags temperatur det er ute. Dette med klær blir jo litt vill gjetting føler jeg. Aner jo ikke om jeg får stor eller liten jente.

Har til nå 5 bodyer i 56-62, to bukser i 56 og en heldrakt i 56 og en da i 50 + to pyjamaser. Er dette nok før jenta vår kommer?. Vet at jeg også skal kjøpe to bommulsluer og kanskje to sparkebukser. Og trenger jeg sokker helt i starten?

Synes det er så dumt og kjøpe inn mye når de vokser ut av det med en gang. Men vil jo ha det jeg trenger også:)

Skrevet

har shoppa noe... litt 50... og resten 56... faktisk noe i 62 også :-)

Noe tøy fra loftet er vasket og klart.

Har også ei venninne som kommer mjed ferdig vasket babytøy... aner ikke hva det er hun har i forundringsposen sin :-) Gøøøy!

Det jeg egentlig ville si er: HUSK PÅ AT BABYEN FÅR GAVER !!!!!!!!!!

Sånn er det jo alltid. Sist husker jeg allfall at jeg heller ville bruke det nye og fine, enn det gamle fra venner og familie...

Skrevet

Jeg fikk ingen nyttige klær i barselgaver sist- mest kjoler, sko og andre penklær som ikke ble noe særlig brukt igrunn:p Dessuten er folk ofte veldig glad i å kjøpe klær i str 62 og oppover i gaver, siden det sies at man knapt får bruk for klær i mindre størrelser (noe som ihvertfall ikke stemte for min del;)

Så mitt råd til deg vil være å kjøpe inn en del basic-klær i str 50 og 56, husk at babyen ofte gulper en del og bæsjer utenfor bleia, pluss melkesøl ved amming. Vi måtte ihvertfall ofte skifte body et par ganger om dagen de første månedene, i tillegg til at vi tidvis måtte bytte pysjen 2-3 ganger iløpet av natta også- derfor kjekt å ha litt å ta av, så man slipper å kjøre vaskemaskina hele tida, med bare et par bittesmå plagg oppi. Behold heller bare kvitteringa og lappene på, så kan de eventuelt byttes, hvis du mot formodning ikke skulle få bruk for dem likevel.

(jeg har f.eks ca 10 stk bodyer i str 50, 5 bukser/ sparkebukser, 5-6 pysjer, i tillegg til strømpebukser/ ulltøy. Har termin i slutten av sept, og har kjøpt det meste på salg, for en slikk og ingenting;)

Skrevet

Vi måtte ut og kjøpe klær i 50 sist. Lillegutt var 3640 gram da han ble født, så var ikke liten heller...

Skrevet

Det finns sikker like mange svar som sannheter i dette tilfellet.. =) Alle babyer er forskjellig size når de kommer ut, og bruker forskjellige str i forskjellige perioder. Knøttet mitt var 3006g og 48 cm og svømte i 50 den første tiden.. brukte vel 50 til han plutselig tok fart og skjøt rett inn i 62.. var kun innom 56 i noen plagg tror jeg. Så brukte han 62 fram til han plutselig var 74.. brukte nesten ikke 68.. Mens andre venninder sine babyer har brukt helt andre str og gjerne i mye lengre perioder. De vokser i sitt eget tempo. Så selv om jeg vet at snuppa blir minst like liten som sin bror, handler jeg inn moderat nå på forhånd.. fordi jeg rett og slett ikke gidder å ha ett lass med klær i en str jeg ikke bruker. For alt jeg vet er hun 50 i en mnd eller 56 etter to tre dager...

Skrevet

jeg har kjøpt inn i alle str :-)

men da jeg vasket og brettet babytøy hadde jeg nesten ikke noe i str 50, og lite i 56. Jeg dro ut på handletur å kjøpte billige bodyer på Cubus & HM..

Jeg tenkte som så "hva om ungen er liten og trenger str 50 da", og jeg vil jo ha litt mer en et par boddyer da, så han alltid har en eller to rene liggene.. og hvis han ikke får brukt str 50 så er det ikke mer enn rundt 200-lappen det kostet..

.. tenker litt sånn på bomulls-luene også. 50 eller 56, hvor svært hue har denne ungen? vi vet jo ikke... :-)

Skrevet

jeg opplevde det samme som noen av dere skriver her inne, at jeg måtte ut og kjøpe klær i str 50! og da raska jeg med meg klær fra hennes og mauritz som ikke var så fine...så denne gangen har jeg som du (som blir lykkelig mor til to jenter) kjøpt ca likt anntall av de forkjellige plaggene i str.50. datteren min var 50 cm og 3, 5 kg og brukte str 50 i nærmere en måned. er ikke gøy å ta på de for store klær når de er så myke i kroppen, og liksom siger inn i klærne sine!

lurt å ikke ta av lappene ja. og hvis du veit du vil ha flere barn senere, så blir de jo brukt igjen;-)

Skrevet

født nr 1 som brukte 42 i klærne og nr 2 brukte 62 fra dag en...

denne gangen har jeg pakket et sett i størrelsene 44,50,56

Skrevet

Enig med de som sier at man bør ha en del i str 50. Jeg hadde vel 3 bodyer, et par sparkebukser, et hentesett, 2 strømpebukser, og litt småtteri utenom. Det var altfor lite. Heldigvis fikk jeg masse pene brukte klær i str 50 av en venninne som jeg brukte masse. Blant annet 6-7 bodyer, pysjer og noen flere bukser, en utedress og diverse. Gutten vår var 52 cm lang, og 3750 gram. Han var med andre ord ganske lang, men slank, og han brukte str 50 i over en måned. Som andre sier er bodyer og pysjer billige. Jeg har fått 5 for 100 kroner på tilbud på Barnas Hus og pysjer for 3 for 100. Det kan lett gå 2-3 bodyer på en dag med både gulping, bæsj og ammesøl, så det er greit å ha litt flere synes jeg. Vanligvis får man ingen gaver i str 50, og greit å slippe å handle klær de første par ukene etter fødsel.

Lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...