Gå til innhold

Hjelp nå går jeg snart bakken her..!

ungmortil3

Anbefalte innlegg

Har akkurat kommet hjem fra en kontroll jeg hadde på tbg sykehus der jeg hadde innvendig ul. Har funnet ut at jeg er 9 uker på vei, som forventet, men også at jeg går med ikke bare 1, men 2 barn! Er noe jeg aldri kunne forvenet meg, tanken har ikke engang slått meg..

Blir veldig mange spørsmål om alt og ingenting. Må jeg ha trillingvogn? Hvor får man kjøpt det? Kan 2 små spedbarn dele sprinkelseng? Hvordan får jeg 3 barn med meg i butikken på en gang? Skal jeg beholde? osv, osv..

Sønnen min er 18 mnd, har akkurat begynnt i barnehagen. Jeg er 19 år, ikke ferdig med utdanningen min, bor i en kjellerleilighet hos mor og har akkurat endt det med barnefaren.. Hjelp!

Fortsetter under...

Heisann..

Uff kan kjenne meg igjen i det sjokket du fikk i dag... Men ikke engst deg.. Alt order seg til slutt:)

Her er mine råd, men du må selv følge mage følsen din. Det er det aller viktigste!!

Nå har ikke jeg erfaring med barn fra før, for vi venter fortsatt på våre 2 små. Men tenkte jeg bare skulle hjelpe deg litt på veg.

Jeg skjønner at du er litt fortvilet med tanke på at du er alene, 19 år og ikke ferdig med utdannelse. Men prøv å se det fra en annen side..

Du er forsatt ung, så du har god tid til å ta utdannelsen ferdig når barna blir litt større..

Du bor hos mor, da får du sikkert mye hjelp av henne evt..

Det er ikke sikkert du får muligheten til å få tvillinger en gang til.

Alt det praktiske er ikke noe problem.. Har sett vogner helt opp til 6 barn...;) og ja de kan sove i samme seng en god stund.. Kan overta den andre barnesengen når den største vokser ut av sengen sin evt ( fikk ikke med meg om at det var gutt el jente du har fra før:)

Det kan jo sikkert bli mye med 3 små, men det blir også mye glede.. Og nå vet ikke jeg hvor mye barnefaren kommer til å stille opp..

Men det jeg er sikker på.. Som jeg selv tenkte da jeg tok mitt valg å behole de 2 små, er at jeg hadde angret resten av livet hvis jeg tok det andre valget..

Så håper mage følsen din sier hva du bør gjøre og så følger du den.. Uansett;)

LYKKE TIL

Håper du kan fortelle hva ditt valg ble, så venter i spenning:)

Camilla

Hei og gratulerer med to perler i magen din , dobbelt mirakel :)

Skjønner veldig godt at du er sjokkert og at det dukker opp mange spørsmål, men vet du, det sies at det kun er de aller beste mammaene som får tvillinger, nettopp fordi de takler det :)

Ikke en optimal situasjon å være alene med tre små men heldigvis finnes det hjelp å få og du har god tid til å ordne det praktiske.

Vet ikke hvor du bor men det finnes organisasjoner som kan hjelpe; f.eks Homestart som var til utrolig god hjelp for oss de første 6 mnd med tvillingene våre :)

Hadde du tenkt å beholde hvis det bare var en eller var du usikker også på det? Er det samme pappa til alle tre barna eller er det to forskjellige og vet du hvordan barnefaren vil stille opp? Kanskje mamma eller andre familiemedlemmer kan hjelpe til i en periode?

Som Cmille80 også sier så er det KUN du som kan ta valget om å beholde eller ikke men når det er sagt så går også ALT når man bestemmer seg for det.

Lykke til med valget ditt :)

Hadde egentlig bestemmt meg for å ta abort før jeg fikk vite at det var to. Men da den beskjeden kom ble alt så mye mer virkelig, det var ikke snakk om bare et liv men to, ikke bare et barn som ikke ville få en annen sjangse liksom. Begynnte også å se litt mer fremover om hvordan ting kunne blitt dersom jeg velger å beholde, noe jeg liksom ikke hadde tilatt meg tidligere siden jeg var så sikker på valget mitt.

Var absolutt aldri slik at jeg på noe tidspunkt ønsket å ta abort, men tok først det valget basert på at jeg ikke er ferdig med utdanning osv. Vil jo uansett når jeg velger å gjøre den ferdig være enklere for meg å fullføre den med kun et varn og ikke tre. Er absolutt slik at jeg kan vente noen år til jeg setter i gang igjen, noe jeg egentlig aldri har tenkt på før nå. har egentlig tenkt at det er nå eller aldri, noe som ikke stemmer i det hele tatt.

Tenker vell bare mer en jeg egentlig burde gjordt, men tror mye av det er pga dårlig erfaring med barnefaren til lillegutt. Hadde kjennt hverandre i 5 år og "datet" i 2 av de, om jeg kan kalle det det, før jeg ble gravid. Å selv om jeg trudde jeg kjennte han bedre enn noe annen har han ikke stillt opp for 5 flate øre. Er vel egentlig bare utrolig redd for at det samme skal skje denne gangen her. Har snakket mye med han om dette og han sier at han vil stille opp og støtte meg uansett hva som skjer. Noe jeg virkelig håper på.

Kommer et skritt nærmere valget mitt for hvert time som paserer, men er absolutt ikke helt sikker enda. Vet iallefall at jeg ville fått den støtten jeg har håpet på av mine nærmeste, noe som ville gjordt ting mye enklere. Fristen for valget mitt går ut imorgen kl 24.00.

Mange støttende klemmer her fra også:)

Jeg også var på veg til å ta abort.. Etter å ha tatt en angrepille som ikke fungerte!!

Men da vi fikk beskjeden om at det var 2,( noe jeg hadde en anelse om på magefølsen!) ble det plutselig veldig anderledes å skulle ta abort..

Noe vi ikke angrer på i dag.. Selv om det passet dårlig for oss å få barn i starten, så har ting ordet seg på en slik ufattelig måte så nå er barna i hoved prioritet:))

Så ting har en mening tror jeg! Det var mening at vi skulle ha barn nå.. Hadde det hvert ett barn, hadde vi kansje ikke hvert her vi er i dag!!

Så det er kansje en mening for deg også??

Men uansett lykke til i valget ditt:)

Og bestemmer du deg for å beholde dem, så er det bare å spørre meg om ting og tang du måtte lure på evt:))

Annonse

Da har jeg bestemmt meg, pillen som jeg fikk utlevert av legen på sykehuset på mandag er fint pakket inn i en konvolutt og skal bli levert tilbake ved første kontrollen jeg skal ha der. Å skulle ta en slik avgjørelse på under 3 døgn er det vanskligste jeg noen gang har blitt bedt om å gjøre, men heldigvis kommer jeg styrket ut av dette her :).

Krysser fingrene nå for at det her skal gå fint. Har prøvd og lese meg opp i "faget" tvillinger og føler jeg kan noe mer nå enn før, men ikke nok. Har orientert meg hos lege, jordmor, nav, skole, familie og venner. Har følt meg som rene telefonselgeren de siste 2 døgnene.

Takk for tipset om homestart, er noe jeg kommer til å undersøke litt mer om siden de har kontor her i byen :).

19 år og mamma til 3:) det er bra jobba:) utdannelse kan du ta seinere:) om 2 år begynner tvillingene i barnehage og du har rett på overgangs stønad inntil 5 år om du ikke har utdannelse:) bruk disse 5 årene klokt:)

du bur jo i kjeller leiligheten til moren din:) eg er ganske sikker på at hun kommer til å la deg bu der til du er ferdig utdannet:)

så nå er økonomi og buplass under kontroll, utdanningen kommer.) ikke tenk så mye på det nå:)

Rekke heldigvis å fylle 20 innen tvillingene kommer, så ser det kanskje litt "bedre" ut på papiret :). Blir heldigvis ikke kastet ut herfra jeg bor nå, er tilåmed mulig de utvider leiligheten med et ekstra soverom der det står en ganske så romslig bod nå. Hadde det gått hadde det jo ihvertfall bare vært kjempe supert :).

Det jeg ble overasket over er at jeg motar engangsstønad x2, så de var jo liksom en mindre bekymring, trudde det var det ene beløpet uansett hvor mange barn man får, men er jo heller logisk at det er sånn det er :). Utdanning er jeg jo egentlig bare 1 år unna, om jeg skal regne med å ta fagbrevet (iallefall i skole, noe som jeg syntes vil bli det vanskligste). Er nok bare å gå skoleplassen min vidre til noen andre håpefulle denne gangen, så søker jeg heller igjen når det passer seg.

den engangstønaden kan du sette bort store deler av og ha som en solid buffer:) du har bo plass alle rede...

mye baby utstyr.,...du trenger en tvillingvogn og to baby seter om du har bil...2 senger (singlar er en superbillig sprinkel seng på ikea:) singlar stellebord også, faktisk best i test...)

du kan helt fint kare å sette av 60 tusen:) det er godt å ha på banken når en er alenemor til 3:)

så økonomisk sikkerhet og en mamma med mye kjærlighet:) 1 år igjenn med utdannelse...dette går strålende...

Ja, absolutt, tror det skal godt gjøres og skulle bruke opp hele den summen. Da må an iallefall virkelig satse på det aller dyreste av ting. Til nå har jeg kommet frem til at det med det første blir tvillingvogn, baby björn bæresele, 2 bilseter m/ base, 1 sprenkelseng (vil at tvillingene skal dele seng de første mnd) og må nok også investere i en ny lekegrind. Ja er vell det jeg kommer på nå. + noe nytt av leker og klær.

Endel av pengene som blir igjen kommer jeg nok til å prioritere på et billån jeg sitter med så jeg eventuelt kan betale litt mindre på det månedlig (betaler 4.000 på det nå noe som kan bli litt mye med utgifter til 2 nye babisser). Men lurer veldig på hvordan jeg skal ordne det med 3 bilseter i bilen min..

Takk for all støtte :).

Skjønner godt at du har hendene fulle. Men tenk så hyggelig for barna om et par år, da har du en ordentlig søskenflokk!

Bare et tips som gjelder bil. Koble ut airbagen foran i passasjersetet (hvis du har det) og sett et sete der. Da får du plass til to bak, og kan til nød klemme inn en voksen bak på den siste plassen. Tre seter bak er det få seter som får plass til. Vi har hatt det sånn med tre barn (venter nå to til, så det går ikke lenger). I gamle dager var man skeptisk til barn på den plassen, men trygg trafikk anbefalte oss absolutt denne løsningen. (Er selv passert 40 og tilhører den sikkerhetsorienterte typen, så måtte ringe og sjekke)

Lykke til!!

Heihei, bare lille meg som har endres nick (peanøttenmin). Har tenkt på det med at "storebror" faktisk nå vil få søsken med ikke alfor stor aldersforsjell, det er jo kjempeflott, selvom det ikke var helt planlagt. Har selv en eldre søster som er 3,5 år eldre enn meg igjen og har mange ganger tenkt at det gjerne skulle vært et - et par år mindre mellom oss. (selvom det selvfølgerlig er helt umulig og skulle planlegge noe slik helt eksakt).

Tror også det er like greit og få tvillinger istedet for å få 2 til tette, da har du selvfølgerlig mer jobb, men så blir du jo også fortere ferdig med det (tenker iallefall jeg da).

Har tenkt på det med å koble ut airbagen, men eneste da er vell at jeg ikke kan bruke setet hans bakovervendt, eller? Er uansett veldig glad for å ha bil og lappen denne gangen her, noe jeg ikke hadde da jeg fikk sønnen min. Første jeg omtrennt gjorde da jeg kom hjem fra barsel var å bestille min første kjøretime :P.

Takk, takk :).

Annonse

Ikke noe problem å bruke bakovervendt sete når airbagen er koblet ut. (Det er for å unngå dytten fra den inn i setet at man kobler den ut)

en stor fordel til ved det er at du unngår storebror rett ved siden av en av tvillingene bak. (Kan sette deres seter med litt mellomrom, evt ha storebror foran) Å ha barn som er så tett i alder ved siden av liten baby er skummelt. Har prøvd det et par ganger, de får raskt både dask, teppe el lagt over ansiktet mm.

Går det ikke endel utover sikten når man skal ha et så stort sete bakovervent foran i bilen?

Ja har også tenkt på det, også bare det at sønnen min ikke sover noe særlig i bilen lenger, iallefall ikke på kortere turer og da sitter han gjerne istedet og synger og traller og skriker om han er sinnt. Så er greit når det skal være to små baki der og forhåpentligvis sove litt at han heller sitter foran og ikke forstyrrer så altfor mye.

Utsikten generelt blir ikke noe dårligere, men et stort bakovervendt sete kan blokkere utsikten til sidespeilet på høyre side. Du får kjøpt en speilforlenger (altså et type ekstraspeil med litt lengre arm) som du hekter utenpå det gamle speilet. Det koster ikke stort på Biltema el. Tror jeg kjøpte mitt på Torshov bil

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...