Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er visst nesten litt fanatisk får jeg høre.... Mine svigerforeldre skal kjøre barna våre fra kristiansand og til oslo. Men så blir det så trangt i bilen at de ikke vil ha seter. Hva mener dere er rett alder til at de kan bruke kun pute?? I vår bil kommer vi til å ha setene lenge, det er jo absoltt det tryggeste. Men jeg har liksom ikke lysst å sende de avgårde på kun pute......men så føler jeg at jeg er kjip om jeg ikke gjør det....

Vanskelig......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri!

Her er en film som viser forskjellen på kun pute vs beltestol.

http://www.which.co.uk/reviews/child-car-seats/page/how-we-test-child-car-seats/

Det er frarådet fra Trygg Trafikk å kun bruke sittepute. De anbefaler at man bruker beltestol(med rygg) helt til barnet er 36kg og/eller 140cm høy.

Legger ved en artikkel fra Besafe.no

http://www.hts.no/no/news/bilsikring_07.htm

Legger også ved en artikkel på sikringavbarnibil.no

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2008/08/beltestol-eller-pute-stor-forskjell-p.html

Skrevet

Ja, det er liksom det jeg også prøver å si, men da er jeg visst hysterisk. I natt drømte jeg at de kræsja, men jeg er visst fremdeles hysterisk....

Det er så vanskelig, for når de ikke forstår, så føler jeg at mannen min tar litt parti med dem, selv om han egentlig er enig med meg....

Skrevet

Skal det sitte fler enn de to barna i baksetet ettersom det at det blir trangt er et problem??

Har hatt det på samme måte selv. Mine foreldre gav meg så utrolig mye pes for at jeg på død og liv skulle ha de minste i bakovervendt stol. Det var ikke måte på hvor slem jeg var altså.... Helt til min far var på seminar med en bilprodusent og fikk vist en video av front-mot-front og et lite barn i forover- og bakovervendt stol. Vet du, da kom han og takket meg for at jeg tar så godt vare på barnebarna hans!

Jeg ville ikke veket en millimeter! Du vet bedre enn dine svigerforeldre på dette punktet. Det med sikkerheten kommer de nok bare ikke til å forstå. Prøve å spille på komfort? Et sete er jo mye mer komfortabelt for barna å sitte i også. På så lange strekninger dupper gjerne barna av, og da er det jo utrolig mye mer behagelig for de med sidestøtte (og mest sannsynelig blir det mindre mas for svigers hvis barna kan duppe av, he, he).

Jeg hadde fulgt min magefølelese. Jeg kan være den kjipe ovenfor svigers når som helst isteden for å la det gå utover barnas sikkerhet. En liten pris å betale.

Skrevet

ja, en onkel skal sitte mellom, og han har ikke akkurat liten bak.....

Skrevet

Huffda, den var lei... Baken blir det jo uansett ikke noe større plass til med puter da (de er vel like breie som en pute med rygg). Men skuldrene blir det jo adskillig bedre plass til.

Spandere togtur på onkel og barna? Det blir sikker myye hyggeligere for de...

Skrevet

hmm....kanskje det, ja, togtur, den var ikke dum!!

Nå har vi nå sagt ifra litt til, og det blir kanskje forandring i planene, og at det går greit uten onkel.... vi håper det fikser seg!!

Skrevet

Bra at det ordner seg. Men jeg må bare si at det er jo ikke vanskelig i det hele tatt. Pute er ikke trygt nok. Vi bruker det av og til til eldste her (han er 8) når han sitter i andre biler enn vår, men yngste på 5,5 sitter alltid i sete enda. Og på en lang tur i verste ferietrafikktiden hadde det vært uaktuelt.

Skrevet

Regelen er 15 kg, samme som pute med rygg. Men som det sies over her, så er det ikke god nok sikring av barn på bare pute.

Jeg hadde sagt nei.

Men biltema har en beltestol som er ganske smal, den koster 299. Denne har vi kjøpt som ekstrastol når vi har med kompiser og sånt i bilen. Tar ikke mer plass enn en pute, så det er kanskje en mulighet ?

Da er dere ihvertfall sikret riktig belteføring og hodestøtte.

Skrevet

Det går mot kun de to i baksete, så det ordner seg nok. Eldste er 125 høy og 25 kg, men trygg trafikk anbefaler jo ikke pute lenger, så jeg får bare ha stempelet som hysterisk. Det er barna mine jeg passer på, så får det bare være at de mener jeg er overhysterisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...