Gå til innhold

Hvordan lager du jordbærsyltetøy?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestilt 50 kg jordbær og skal lage syltetøy... Lurer på hvordan du gjør det! Selv har jeg alltid kokt, men har smakt frosset som smaker mye bedre... Lager du syltetøy av ferske bær eller kan du like godt lage det av frosne? Hva bruker du i? Certo frysepulver og sukker eller noe annet? Hvor mye sukker bruker du per kg? Blir det veldig søtt? Vil gjerne ha det minst mulig søtt, da ungene blir så hypre av sukker...

Håper noen vil dele tips! Ser fram til litt av en rense- og lagejobb i varmen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta av det grønne, skjær bærene i to (eller i mindre biter om ønskelig) og tilsett sukker. Så fordeler du det i beger og fryser det.

Skrevet

Jeg synes Jam sitt frysepulver er mye bedre enn Certo.Synes syltetøyet blir så fryktelig stivt med Certo. Jeg følger oppskriften på Jamposen, og bruker da en halv kg sukker til 2 kg bær. Er jordbærea veldig søte så bruker jeg mindre sukker...så smaker meg i grunn litt fram - tar ikke opp i alt sukker med en gang. I tillegg pleier jeg å mose jordbærene i foodprocessor slik at det ikke er noe særlig bærbiter i syltetøyet.

Med 50 kg bær har du en svær jobb foran deg, så lykke til:o)

Skrevet

Jeg rører og fryser, det smaker best.

Renser bærene,og skjærer de største i mindre biter. Blander de raskt sammen i foodprosessor sammen med sukker og frysepulver. Ved stor porsjon kjører jeg 500 gr bær i gangen. og tømmer det over i en bolle, og blander godt tilslutt. Fordeler i bokser og fryser.

Denne gangen brukte jeg oppskriften som stod på frysepulverpakken, men tok mindre sukker, det gjør jeg nesten alltid, og det går helt fint.

Skrevet

Oi, 50 kg bær er myyyye. Vil tro du har syltetøy en stund da ja, du slipper trolig å gjøre samme jobben neste år. Om dere ikke spiser store mengder i løpet av et år da.

Frys noen bære hele også, da har du til desserter og kaker i løpet av vinteren.

Skrevet

Jeg tar av hamsene og legger bærene i fryseren. Når vi vil ha nyrørt jordbærsyltetøy tar vi opp en kurv. Halvtiner dem i mikroen og hiver i hurtigmikseren (eventuelt i en bolle og bruker stavmikser, har i litt sukker (ca 100g til 500 g bær) og 1/4 pose frysepulver. Lar det stå 10 minutter etter at det er ferdig rørt. Smaker nydelig.

Vi gjør det foresten på samme måte med bringebær og blåbær også. Holder seg minst en uke i kjøleskapet.

Skrevet

Ja, det er mye! Det ble 48 kg, men vi kommer nok til å spise et par kg tenker jeg, før jeg begynner med lagingen, og så kommer jeg til å fryse ned en del som bare er renset til smoothies, kaker og desserter. Ungene elsker jordbærsyltetøy - og det gjør vi voksne også, så det går med ganske mye i løpet av et år. Har ikke laget på et par år heller, så nå har vi skikkelig lyst på. Hvis jeg slipper å gjøre jobben neste år, så er det helt greit...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...