Gå til innhold

nå tror jeg det er ammestopp for vår del.. men det gjør vel ikke noe når hun er så stor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg fullammet i 6 mnd før vi begynte med fast føde, men det var ikke så populært - så det tok litt tid før vi fikk inn de faste måltidene.

nå er hun 9 mnd om noen dager og vil absolutt ikke ha mer mat av meg.

jeg har lagt hennne til brystet til hvert måltid, men hun vil rett og slett ikke spise, til og med ikke i natt, og hun spiser jo fortsatt om natten.. så i natt har hun altså ikke spist noe som helst.

tenkte jeg skulle prøve idag når vi sto opp, for da måtte hun jo være skrubbsulten, men nei.. vil ikke ha. hun suger ett par ganger også vil hun ikke mer.

dette har jo så klart jobbet opp over tid, hun har spist mindre og mindre melk for hvert måltid, og nå har hun ikke spist skikkelig ifra meg siden kl 14 i går- og jeg har ingen spreng, eller kuler eller noe som helst, så det er kanskje meningen at vi skal stoppe nå.. hun begynner jo å bli stor pie nå?

det gjør vel ingenting om vi stopper nå eller? hun har jo fått morsmelk den viktigste tiden..

jeg har noen liter i fryseren som hun kan få av innimellom så hun fortsatt får i seg litt av mine antistoffer da..

uff, dette er litt vemodig, men vil hun ikke så skal hun så klart få slippe.

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira06
Skrevet

Her har det også vært mer eller mindre stopp den siste mnd. Jeg forsøker å amme henne på morgen og kveld, men det er ikke den helt store interessen. Hun drikker litt hvis hun er veldig trøtt, men ellers er det ikke spennende i det hele tatt lengre. (Hun er straks 10 mnd).

Hadde faktisk aldri trodd at det ville bli vemodig å slutte og amme, fordi det var en periode jeg trodde ungen var limt fast i puppene. Men nå føler jeg også at det er litt rart:)

Skrevet

tror dere bare skal være glad for det selv om det sikkert er vemodig og rart. vet om flere som har hatt et svare strev for å avvenne unger fra amming når de er så store at de forsyner seg selv omtrent, så at de har avvent seg selv og er så store så er det vel bare like greit :)

Skrevet

du har sikkert rett.. jeg liker vel bare å føle meg uunnværlig :P

Skrevet

Trøst deg med at nå kan du være uunnværlig uten å brette fram noe som helst. :) Ammet førstemann i 2 uker før det sa stopp, og nåværende baby er 4 uker og har fått litt pumpemelk de siste par ukene, men i dag fikk jeg ikke ut noe så da er det stopp for denne gangen også. Likevel er det mammmaaaaa som ropes hver gang førstemann har slått seg, mitt fang de skal sitte på når de er slitne og skal roe seg ned, bare mamma som leser utvalgte historier på riktig måte og en haug med andre ting som ingen andre duger til. Tenk når det er slutt, du... DET blir vemodig det... :(

;P

Skrevet

hehe, ja du sier noe der.. jeg har ei jente som blir 6 år i august i tillegg til babyen på 9 mnd, jeg synes bare det var/er en god følelse at jeg kunne livnære henne helt på egenhånd, det gikk ikke med førstemann..

Skrevet

Hadde det vært krise så hadde alle unger som kun får mme vært veldig syke eller dødd innen kort tid.

Huff, nei - litt satt på spissen, men poenget mitt er at ungene blir like friske og smarte selv om de får mme.

Morsmelkerstatningen er veldig god i dag, forstår ikke hvor du har det i fra at det er ille å gi annet enn morsmelk.

Hilsen ei som aldri fikk amme men har en veldig frisk unge

Skrevet

Sønnen min sluttet også av seg selv . Var en periode da vi skulle trene litt med mme for jeg skulle starte å jobbe igjen. det gikk veldig greit, og etter en uke ca så var han ferdig med puppen.

Han hadde ikke tid til å ligge slik, var trist. MEN utrolig deilig å slippe spreng på jobben osv.

Skrevet

ja, det er vel slik med de fleste babyene når de begynner å bli store.. har jo ikke tid til å bare ligge ved puppen å spise! all annen mat kan jo inntas sittende, så jeg skjønner jo det. vil ikke gjøre amming til et slit og et strev for oss, verken meg eller henne, så nå gråter hun bare så snart jeg engang tenker på å legge henne til, så da vil hun vel ikke da.. har prøvd i flere dager no, men hu vil ikke! jeg har jo egentlig sett det komme og da, det tar meg godt over et døgn før jeg føler noe form for melkespreng, så det har jo ikke vært mye spising de siste ukene heller.

jeg mener ikke at erstatning er ille for barna, jeg har en jente på 6 som ble oppfostrert på mme. men jeg har og barn som er svært allergiske, jeg går rundt med adrenalinpenner til enhver tid i tilfelle de skulle komme over noe de reagerer på, og minsta her fikk en grusomt tøff start med hjerteproblemer og respirator i 5 døgn. så da var jeg bestemt på å få til ammingen nesten for en hver pris, så kanskje hun slapp unna all den grusomme eksemen og allergien til søsteren sin..

men som sagt, nå er hun kanskje så stor at den viktigste tiden er over.. hun er jo tross alt 9 mnd om en uke

Skrevet

Var til legen en tur i dag, og da ble det naturlig nok snakk om tassen. Han er 7,5 mnd nå, og legen mente at jeg kom vel til å slutte med amminga om et par mnd. Nei, jeg hadde da i hvert fall tenkt å holde på til han var 1 år, sa jeg, pga antistoffene. Joda, det var greit å holde på til de er året, men noe lengre enn det hadde liten hensikt, sa han. Det var fint og flott å amme lenge, men etter så lang tid var det verken noe særlig næringsverdi eller antistoffer igjen. De første 3 mnd var definitivt viktigst, og deretter dabbet virkningen av. Så ut i fra dette kan du vel slutte å amme med god samvittighet :-) Selv om det er vemodig... Gruer litt selv :-b

Skrevet

Eldste gutten min sluttet også av seg selv da han var 10 mnd. Det dabbet sakte men sikkert av fra 9 mnd. Han ville ha mindre og mindre pupp.. Jeg syns det var kjempe trist;) Prøvde å pumpe meg for å få mere melk, fordi jeg trodde det kom av at det var så lite melk, og at den kom for sakte. Prøvde også den nestesprayen for at melken skulle komme fortere ut. Men det hjalp ikke gitt. Måtte bare innse at han var ferdig med puppen. Og det hadde jeg aldri trodd. Han var helt trullerusk etter pupp fra fødselen til han sluttet. Kunne gjerne ha puppen i munnen døgnet rundt om han fikk;) hehe.. Han brukte den mye som kos de første 5 mnd. (før han begynte med smokk)

Nå har jeg ei på 3 mnd. Hun bruker puppen til mat. Ser for meg at hun slutter på samme måte. Bare håååper ikke hun slutter før 10 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...