Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Hva har dere av erfaring?

Når var det riktig å slutte med sutten?

Og når forstår de dette?

De forstår jo ganske mye mer enn man tror.. har jeg erfart:)

Jenta vår er 2 år, har sutt + koseteppe når hun sover, og gir den frivillig til oss når hun står opp. Det innførte pappa tidlig, så dette kan ho.. men er det for tidlig å begynne å planlegge?

Og hvor lenge i forveien bør amn planlegge?

Vi skal nok komme på en måte.. men når..

Takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hørt såkalte "eksperter" mene at det beste tidspunktet er når barnet er ca 1 år, for da har det ikke blitt kjempeavhengig av smokken enda, og så har det fortsatt såpass dårlig hukommelse at det glemmer smokken fort.

Her sluttet mini med smokk når han var nesten 2,5 år, og det var akkurat passe synes jeg.

Skrevet

Fra 2 år brukte tvillingene kun smokk på natten, en brukte smokk og en brukte smokkeklut. Vi sendte alt til sjefen Postmann Pat når de fylte 3 år:) Han kjente noen babyer som ikke hadde egne smokker;)

Snakket om det i noen uker, så de visste hva som skjedde og de fikk bli med på postkontoret og poste selv og fikk en premie etterpå.

Var grining en natt og så var det helt greit.

Skrevet

Junior har vært smokkefri på dagtid siden han var 2 år. har den ikke i bilen heller. Kun 1 i barnehage- kurven som brukes ved duppen.

Vi tenker å ta bort natta smokken til jul,da er han 2 år og 8 mnd. jeg syns det er passe.

Jeg jobber i barnehage å de fleste der har slutta helt med smokk innen de er 3 år.

Skrevet

Her er hun veldig glad i sin tutt og kos..

Har den om natta,legger den fra seg i senga på morgenen,

Har en anna tutt og kos i bil,evt dupp på dagen,når hun er litt sutrite.

Syns det er greit når vi skal kjøre langt ol å ha den..

Jeg jobber også i bhg,der er det flere på den store avd. som enda har tutt

,å de er 3-5år,men det er de minste som har det. Hører flere som har 3års dagen som mål..

Jeg føler min jente ikke er helt klar for det,og vi foreldre er ikke klar for det for å si det på en rar måte,hehe...

Av type er hun "liten", eks spiser enda sand,putter ting i munnen..

Så må jo si at den tutten er go i ny og ned så lenge som mye går i munnen enda. Trodde de skulle slutte me å spise sand nå jeg..

Mi jente er 2år og 2mnd..

Flere som putter mye ting og tang imunnen?

Skrevet

Gikk litt fort her.. han var smokke fri på dagtid da han var 15 mnd.

Åja..han putter også masse rart i munnen enda,er 26 mnd. nå.

Men jeg holder fortsatt på smokke slutt til jul.. da har smokken slitt på tennene lenge nok.

Skrevet

Eldste var 2,5 år da han sluttet. Da hadde vi snakket om det i en 2-3 mnd. tid. Tror at grunnen til at det gikk så lett er fordi vi snakket med han om det i en god stund før. Han gråt aldri etter at smokken ble borte, og han var veldig avhengig. Han sendte de til sabeltann, fikk være med å poste brevet til sabeltann. Noen uker etterpå fikk han post tilbake. Et stort bilde av sabeltann som på tro og ære lovte å ta vare på smokkeskatten sin.

Minsta er straks 2 år og har egentlig kun brukt den om natta og når hun sover på dagtid, men etter en skade og daglig frem og tilbake til legevakta for rensing osv. så har det sklidd ut. Hun bruker den aldri ute eller i bilen, den forlater aldri hjemmet, men hun bruker den mye hjemme på dagtid nå, så det er på tide å ta et lite oppgjør igjen.

Kommer til å begynne å snakke med henne om smokkeslutt også snart, får sende hennes til enten sabeltann eller brannmann sam, de er favorittene for øyeblikket.

Skrevet

jenta mi blir 3 år til høsten og egentlig synes jeg hun er for stor for smokk nå. Men jeg har i samråd med helsestasjonen avgjort at hun skal få lov å beholde den til hun fyller 3 år. Grunnen til det er delvis at hun har hatt et veldig tøft år med utrolig mye sykdom, sykehusinnleggelser og plager. Hun har også hatt store søvnvansker fram til hun var nesten 2,5 år. Helsestasjonen mente at det kunne være uheldig å ta fra henne smokken akkurat nå som søvnproblemene nylig har løst seg og hun har vært så syk.

Skrevet

Gutten vår slutta et par måneder før 2 år. Tror det var veldig flaks å slutte før han ble for flink til å prate... det han kan snakke om er det på en måte vanskeligere å lede han bort fra.. Vi hadde ikke planlagt det, bare glemte smokken til en hyttetur og etter den helga var vi ferdige med smokk. Han var veldig glad i å være på hytta da, så kanskje derfor det gikk så greit;) Min erfaring tilsier at det bare er å kjøre på, tror ikke det blir enklere av å utsette smokkeslutten og behovet for å sutte er vel egentlig over når de er så store.

Skrevet

vi fulgte tipset til noen her inne om å bruke kalender, og telle ned. Her gikk smokkene til Postmann Pat. Var litt masing samme dag, og litt tull ved leggetid. Var inne til han 2 turer den natta når han våkna og gråt etter smokken, men sovna fort. Morgenen etter var det første han spurte om når han kom inn på rommet vårt: "kjøpe ny smokk, mamma?"

Hehe..Men når vi henta posten, og det lå en gave der fra postmann pat, hørte vi ikke noe mer om den smokken..

Han er 2 år og 3 mnd..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...