Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillemor er nå 2 måneder gammel og er plaget med mye magevondt på kveldstid spesielt. Det hele startet da hun var 3-4 uker gammel da bæsjen skiftet konsistens fra skummende og veldig løs til en mer tykkere paste. Hun sliter tydeligvis veldig med dette og greier veldig sjeldent å bæsje uten at vi "hjelper" henne ved å stimulere endetarmen med termometer. Vi prøver å vente (i dagesvis) på at hun skal bæsje på egenhånd, men hun trykker og trykker og er veldig utilpass uten at det kommer noe. Jeg har nå begynt å bli litt nervøs for at vi "roter med systemet" når vi hjelper henne hver gang. Er det flere som har erfaring med babyer som ikke bæsjer. Bør jeg bare være hard og se at hun er utilpass og ikke hjelpe henne? En dag må det jo komme noe?? Hun får forresten kun mm, så helsesøster sier at hun ikke kan bli forstoppet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan jo ta opp til 14 dager mellom hver bæsjebleie. Ville ikke ha gjort noe med henne uten at en lege har sagt dere skal gjøre noe.

Skrevet

Syns det er en uting jeg at man velger å bruke termometeret slik. De kan jo gå lenge uten å bæsje når de er så små, får hun mm eller mme?

Skrevet

Har du prøvd malt? Det burde hjelpe, bland ut i litt mm eller vann og gi med sprøyte.

Ellers vil jeg bare spørre om hun får mat ofte? Vi sliter nemlig også med en liten som sliter med å få ut både luft og avføring. Bæsj 1-2 ganger i uka, noe som ikke er uvanlig. Men når det gjør så vondt for dem, er det en pine å ikke kunne hjelpe. (Har ikke brukt termometer, synes det føles feil av en eller annen grunn.)

Nå har jeg blitt flinkere til å ikke gi mat å ofte, hver 3.-4 time holder når de ikke lenger er nyfødte. Dette fordi da får de med den fete melka på slutten som løser opp laktosen i formelka. For mye melk med mye laktose gjør at systemet deres sliter mye mere med å få ting ut.

Godt mulig dette ikke gjelder dere, vil bare nevne det siden det har hjulpet oss!

Skrevet

Hei og takk for svar. Vi ammer ca hver 3 time. Av og til litt oftere, men det kan jo være en idé å prøve å gi henne sjeldnere. Vi har forresten hatt en åpenbaring siden sist jeg skrev. Vi var hos kiropraktor forrige onsdag og da vi kom hjem bæsjet hun av seg selv for første gang på evigheter. Jeg trodde det kanskje var litt tilfeldig, men vi var der i går også med akkurat samme utfall. Da vi kom hjem bæsjet hun igjen! Kiropraktoren sier at hun har en låsning nederst i korsryggen og at det går nerver derifra til tarmsystemet og at dette kan være årsaken til at hun sliter sånn. Og ja, det er helt forferdelig å se dem ha så vondt og ikke kunne gjøre noe for dem. Jeg føler jo også at det er "feil" å ty til termometer, derfor mitt innlegg her og min bekymring! Vi har ikke prøvd malt, da jeg fikk beskjed på helsestasjonen at de ikke blir forstoppet og at det var unødvendig, men det hele startet da konsistensen på avføringen ble tykkere.. Så kanskje vi skal gi det ett forsøk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...