Gå til innhold

hvorfor har folk 6-8 faddere til barnet sitt???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er vitsen? Holder det ikke med 1, max 2?

eller det pga at man vi sikre seg "faste" gavegivere i årene som kommer?

Er selv ikke døpt, ei heller mitt barn.

Skrevet

fordi man har stor slekt, og vanskelig å utelate noen...

Skrevet

Tror man må ha min. 2 stk.

Jeg har 3 på mine. Alle familie, så de er sikret gaver uansett ;)

Skrevet

Du må ha minst 2, max 6.

Vi har 5 til hvert barn. Dette er mennesker vi stoler på og som vi ønsket å gi en formell plass i livene til ungene. Det dreier seg om både besteforeldre, tanter, onkler og nære venner.

Skrevet

Fordi de vil ha mange gaver

Skrevet

man kan ikke ha flere enn 6.

Skrevet

Jeg skal heller ikke døpe, men ha nanvefest med faddere. Vi kommer til å havne på 7 stk som ville gitt gave uansett om de var fadder eller ikke. Grunnen til at det blir så mange for oss er at vi ikke kan få flere barn, så jeg føler at vi må ta de som vi vil ha nå og kan ikke "spare" noen til et evt neste barn.

Hvorfor spekulerer du i slik HI? Det å være fadder er en mye større oppgave enn å gi gaver, i hvert fall for meg.

Skrevet

Siden det er maks lov med 6 så blir kanskje 8 drøyt? Noen burde kanskje lese litt på reglene før de åpner truten. ;)

Det jeg irriterer meg over oppi alt det der er at folk klarer å kalle faddere for gudmor/gudfar. Det høres jo helt mentalt retardert ut. Det heter FADDER. Det heter ikke gudmor fordi de bærer barnet til dåpen. Tull og fjas!

Skrevet

jeg bare fatter ikke vitsen med å ha så mange.

Og det egentlige poenget med faddere er jo at de skal "sørge for at barnet blir oppdratt i den kristne tro" - ikke gi masse gaver!

HI

Skrevet

Vi har 6 faddere til 1. mann og gjør det for å vise at vi setter dem høyt :-). Gavene bryr vi oss ikke om, men tradisjonen med dåp like vi. Navnedag er jo bare tull som gjøres for å få gaver

Skrevet

Gudmor og gudfar er helt legitimt å bruke.

Fra Boksmålsordboka:

Gudmor:

1. kvinne som bærer et barn til dåpen, kvinnelig fadder

2. kvinne som døper et fartøy

Gudfar:

mann som bærer et barn til dåpen, mannlig fadder

Skrevet

Det står ingenting om det på kirken sine sider så jeg antar at ordboka er gammel?

Skrevet

Ordboka er på nett og oppdateres jevlig. Det er nok ikke kirken som setter dagsorden for det norske språk, vet du

Skrevet

Ja, men nå må du lese svarene har da HI!!! Det er jo flere som velger folk som ville gitt gaver uansett, fordi de er i familie! Du fremstår jo bare grisk, usympatisk og steike dum. Jeg lurer på hva som er skjedd med deg siden du kopler det med å være fadder til kun å handle om å gi gaver? Og hva tror du grunnen til å ha mange faddere er hos dem som (slik som i mitt tilfelle) hadde fått gaver uansett? Tror du at jeg da forventer at barnet mitt skal få en ekstra flott gave kanskje?

Og nei, det er heller ikke alltid for å oppdra i den kristne tro! Flere prester velger nå å bruke alternativer som f.eks "å vokse opp i kjærlighet og visdom" hvis fadderne ikke er kristen selv. Det er en ganske så avlegs tanke at de skal vokse opp i den kristne tro.

Jeg er selv ikke kristen, men har 5 fadderbarn som jeg følger opp (og gir gaver til).

Skrevet

14:02: Nå går jeg ut fra at du blander sammen navnefest med navnedag? En navnefest er en borgerlig dåp, og har ikke noe med navnedagen å gjøre.

Vi skal ikke ha borgerlig dåp for å få gaver, så jeg må bare vakrefte den teorien også. Vi skal ha det som et alternativ til dåp fordi vi ikke tilhører noen religion, men vil ha en fest for barnet som blir født og gjøre slik at barnet får faddere (som er i familien slik at de ville gitt gaver uansett).

Uff.. Det er så trettende å sitte å svare på disse uintelligente innleggene her inne, det er neppe bra for blodtrykket mitt, så jeg må gi meg her :) Håper at dere klarer å jobbe dere gjennom fordommene deres og klarer å forstå at det finnes flere grunner til at folk gjør som de gjør uten at det handler om griskhet.

Skrevet

Snakk om å fornærme! Fatter ikke du med din "høy på pæra-holdning" at ikke-kristne også ønsker å feire sitt nyfødte barn?

Kalle feiringen av det beste som har hendt dem for tull viser en stor mangel på å sette seg i andres sted.

SKAM DEG!

Skrevet

Den her var til NN 14.02 og det var ikke meningen å være anonym

Skrevet

Det er jo du som er uintelligent 14:24! En trenger vel ikke alternativ til dåp for å feire barnet og for å få gaver uansett? De fleste får jo gaver i forbindelse med fødsel + til dåp, så da er det DU som er gavegrisk. Tenk å gi barnet faddere når det ikke døpes, superintelligent

Skrevet

Ingen som ha mer enn seks, det er maks antall. En familie jeg kjenner har alltid seks, det er tradisjon i slekta deres.

Skrevet

Jeg hadde 3 selv.. synes 6 er drøyt, ja:)

Skrevet

13:59

Du fpr irritere deg så mye du vil, fadde og godforeldre betyr akkurat det samme, men i deler av landet (Nord-Norge og Trøndelag) er det mye mer vanlig å bruke gudmor/gudfar enn fadder. Jeg er f.eks. GUDMOR til tre stk. Om det irriterer deg, er det ditt problem.

Skrevet

For å vise at vi setter ekstra stor pris på dem, og at vi ønsker at de skal ha en spesiell plass i barnets liv.

Skrevet

Vi har 6 faddere til hvert barn- og det er fordi vi ønsker at mange av disse våre gode venner skal være med å hjelpe oss med det som er fadderenes egentlige oppgaver;" Å be for barnet, lære det selv å be, og hjelpe det til å bruke Guds ord og Herrens nattverd, slik at det kan bli hos Kristus når det vokser opp- likesom det ved dåpen blir forenet med ham."- altså det foreldre og faddere er forpliktet på, når de sier ja til å døpe barnet.

Veldig fornøyd med hvordan Fadderner følger opp er vi også!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...