Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei lita jente på snart 8,5 mnd og er godt i gang med tilvenningen av mat. HS har vært bekymra da vektkurven har flatet helt ut, men jenta er sunn og frisk, trives, og ser jo ut til å være godt i hold i mine øyne. Hun er ca. 68 cm og veide ca 7,5 kg for 3 uker siden. Vi har derfor gått ganske raskt opp i antall måltider daglig.

Har litt lyst å ramse opp mat-dagen vår, ser det rimelig ut? Føler dagen dreier seg om mat egentlig, og det er ganske slitsomt. Vil ikke at hun skal gå rundt sulten, samtidig har jeg lest at hvis jeg "presser" i mat, venner hun seg til "stappmett-følelsen" og kan være mer utsatt for overvekt senere, noe jeg ikke har lyst å oppmuntre til.

Alt er ca-tider og mengder, noen ganger sover hun forbi et måltid også :-). Hun får vann til måltidene og litt utenom.

Kl 6: Godmorgenpupp

Kl 9: Grøt, ca en dl

Kl 12: Halv - 3/4 skive med leverpostei eller avokado eller noe sånn

Kl 15: Middag - ca halv dl++ og frukt til dessert, litt pupp om hun vil ha

Kl 18: Grøt, ca en dl

Kl 19: Godnattpupp

evt. ca 23: nattapupp

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira06
Skrevet

Nå ble jeg litt lettet av ditt innlegg, fordi jeg har også en jente hvor vektkurven har flatet helt ut. Hun gikk faktisk ned 100 gr fra 8 til 9 mnd, men regner med at det var pga sykdom og fordi hun begynte å krabbe. Hun er nå 9,5 mnd, og på 9 mnd kontroll veide hun 7800 og var 69 lang.

Når det kommer til måltidene dine, så er vårt program stort sett helt likt. Både med mengde mat og klokkeslett. Det eneste hun ikke får er nattapupp kl 23, da hun sover fra ca 1930 og natten igjennom.

Skrevet

Har ikke vært på noe kontroll siden 6mnd kontrollen, men skal på 9mnd kontroll 3.august, så er veldig spent på hvor stor snuppa er blitt da.

Ser jo sånn klesstørrelse messig at hun er blitt større, å kjenner det også på bæringen.

Det eneste problemet vi har er nattpuppingen, virker som det bare blir mer, å jeg klarer ikke å venne henne av med det. Det er liksom enten å gi henne litt, å så legge henne ned igjen (da sovner hun med det samme), eller så er det å ikke gi henne og høre på hylskriking hele natta!

Hennes mat skjema er slikt:

kl.06-07 god morn pupp

kl.09 grøt av ca 1dl

kl.12 mellommåltid (fra småfolk) og litt brødskive (spiser max 1/3)

kl.15 3/4 middagsglass og 1fruktbeger

kl.18 grøt av 1dl med ett fruktbeger blandet i

kl.18:30 pupp

å så har hun de siste nettene begynt med å skal ha pupp mellom kl.22-24, å så igjen kl.04 for så å stå opp kl.07

Skrevet

Så fint å høre at jeg kanskje ikke er helt på viddene! Blir liksom så mye mas om at hun må legge på seg selv om hun ser godt ut, hele dagen går i enten å spise eller å planlegge neste måltid (sterkt overdrevet, men likevel).

Er sikkert normalt at vekten stagnerer litt i forbindelse med at de krabber og opplever verden.

Skrevet

Jeg gir nesten det samme til jenta mi på 8 mnd. Hun får grøt av 150 ml vann og ca.1 dl middag.

Hun er ei stor jente, veier ca.9,5 kilo nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...