Gå til innhold

Hjelp! 4 mnd og våkner stadig på natten OG vil ikke spise på dagtid..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet nesten ikke hvor jeg skal begynne.. Sitter her med min datter - kaptulerte kl 05 og stod opp med henne. Kjenner at jeg er helt desperat nå etter 4 mnd med en baby som sover og spiser veldig ujevnt. Håper at det er noen av dere som har liknende erfaring og dermed råd til meg?

Sover fra 2 - 4 timer totalt på dagen (gjerne fordelt utover flere økter). Legger seg for natten mellom kl 19 - 21 og "står opp" ca kl 7. Hun sover gjerne 3 timer i strekk fra hun legger seg, men så begynner oppvåkningen. Får flaske, så kan hun våkne hver time etter det. Gir smokk, snur henne, sjekker om hun er for varm eller kald, vugger osv. Hun spiser ca hver 3 - 4 time på natten. På dagtid forsøker jeg å gi flaske med 4 timers mellomrom. Noe mindre tid enn det og det er totalnekt på flasken. Blir sint og gråter og vender seg bort fra flasken. Må liksom vente til hun er så sulten at hun vil ta den. Likevel kan det noen ganger gå opp til 6 timer på dagen før hun vil ha flaske.. Hver gang spiser hun 170 ml. Må som regel "tvinge" henne til å ta den ved å gå med henne og vugge og synge. Hun er en stor jente - ligger øverst på vektkurven og har gjort det fra starten så jeg er ikke bekymret for at hun ikke får i seg nok, men det blir en ond sirkel der hun ikke får roet seg og sovet dersom hun er sulten.. Hun gir tegn til å være tydelig trøtt - gnir seg i øynene, gråter og kan dorme i armene, men magen romler og likevel vil hun ikke ha mat! Går best å gi flaske på natten da hun er i halvsøvne. Da tar hun den uten problemer og det virker som om hun da gjerne VIL ha den. På dagtid renner melken ut av munnen hennes og hun gråter gjerne etter at hun har spist (uansett om hun har spist hele eller om det er noen ml igjen). Har forsøkt med mindre smokk på flasken, men da blir hun bare sint. Har forsøkt Nutramigen og Nan H.A.1 uten at det er store forskjell (tenkte hun fikk vondt i magen).

Når hun er våken og opplagt er hun blid og god. Skjønner meg rett og slett ikke på henne. Kjenner at det går utover humøret mitt og resten av familien. Mye styr uten at ting bedrer seg.

Setter stor pris på tips da jeg nå er helt desperat.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære deg.

Dette høres slitsomt ut. Har ikke flaskebarn, så kan ikke hjelpe så mye egentlig. Ville bare si at vi også har hatt og har barn som ikke sover om natten. Fant igrunnen aldri ut av det med eldste. Vi startet med grøt rett før 5 mnd og avvente henne smokken om natten og mat om natten tidlig. Da sov hun bedre. Hun gråt fordi hu mistet smokken, og god og rund som hun var trengte hun ikke mat om natten fra 3 mnds alder..

Med lillegutt nå, ser det ut som om grøt på dagtid faktisk har hjulpet til at han sover roligere på natten. Det hadde jeg ikke trodd, men..

Gode faste rutiner er sikkert også til hjelp, men her har vi ikke særlig strenge rutiner. Alt blir etter hvor lenge hans første lur varer..

Som sagt ikke mye til hjelp, men forstår hvor bananas man blir av tull og rot i søvn og spising.. :))

Skrevet

Hei

Har hatt endel av de samme problemene som deg, har nå en flaskegutt på nesten 10 måneder.

Han har inntil nylig bare ville ha mat på natten og ikke på dagen, kunne spise opp til en halv liter om natten... MEN om dagen var det en helt annen vise, da var det full nekt på mat, spesielt fast føde ( han bare spyttet det ut igjen).

Vi ga da myye mindre mat om natten, nå får han maks 200 ml og spiser masse om dagen, problemet vår hadde jo vært at han spiste det han trengte på natten og hadde da ikke behov for mat om dagen.

Virker jo litt som om jenta di også spiser det hun trenger på natten og ikke om dagen, hun har kanskje snudd spisedøgnet sitt....?

Skrevet

Den tanken har også slått meg - at hun har snudd på spisedøgnet. Hun sover fremdeles mest på natten, ikke dagtid. Er redd for at det blir det neste. Er det ikke litt tidlig å nekte henne mat på natten? Hun trenger vel strengt talt ikke mat på natten da hun er så stor, men 4 mnd er vel litt tidlig å ikke få mat på natta?

Skrevet

Hm.. tenkte på det samme jeg og, må kanskje høre med helsesøster eller noe.

Men på en annen side er det jo endel barn som sover hele natten gjennom fra de er ganske små.

Hvor mye spiser hun på natten da?

Kjenner meg så utrolig godt igjen når det gjelder flaskenekt, har hatt mange perioder der han bare skrek da vi prøvde å gi ham mat, (har fått flaske siden han var 3 uker) men om natten var det heeelt greit å spise, gikk liksom mye bedre når han var trøtt.

Bare å spørre om du har noen fler flaskespørsmål, husker jeg savnet noen å snakke med da han var bitteliten:)

Skrevet

hmm, jeg sleit med det samme med de to elste å fant aldri ut av hvorfor de var slik. Men nå som jeg har fått nr 3 har jeg innsett at faste måltid har gitt resultater. (dette prøvde jeg aldri på de to andre) vekker nå den minste her å gir henne mat på akkurat samme tid +/- 15 min dette har jeg gjort fra hun var 1mnd å nektet å spise noe særlig. så nå får hun mat 9 - 12 - 15 -18 å er klar for senga kl 19. hvis hun våkner i hal 7 tiden på morgenen får hun en flaske da. å får da mat i gjen kl 9.

har du startet med fast føde? jeg starta med det når hun var 3,5mnd fordi hun drakk for mye mme.

mitt tips er iallefall faste måltid, trenger ikke de store anstengelsene for å teste dette ut :) lykke til.

Skrevet

Ligner veldig på hvordan jeg hadde det med sønnen min. En barnepleier mente at gutten trengte mat i form av fast føde. Han manglet da ca en uke på 4mnd alder etter termin. Jeg hadde tenkt å vente med grøt en stund til, men allerede etter den første lille porsjonen sov han mye bedre. Så her er vi tre uker senere og gutten spiser grøt til frokost og kvelds og litt gulrot midt på dagen. Han elsker mat og er generelt mer fornøyd. Legger han ca kl åtte, og han sover til ca halv seks. Da får han en flaske og sover ca en time til.

Skrevet

Har forsøkt faste tider, men ikke lett da det må gå minst 4 timer før hun i det hele tatt er interessert i mat og ikke bare gråter ved flasken. I dag har jeg økt til 200 ml per måltid og hun har spist kl 06, 10, 15 og 19. Hun har spist alt og uten at jeg har måttet gå med henne og synge for at hun skal spise. Har likevel bare sovet 2 x 1 time på dagen og la henne for natten for kun ett kvarter siden... og nå våknet hun nettopp igjen! Kanskje grøt er tingen? Tør liksom ikke begynne med det før jeg har snakket med helsesøster.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...