Gå til innhold

HVORFOR våkner gutten min FJØRTEN ganger hver natt fremdeles.. 9,5 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har ren bleie, har det passe varmt, er trygg og god, er mett (tror jeg?!), han sover to lurer på dagen (ca 1 time hver) står opp og legger seg til samme tid hver dag, har fått fem tenner.. EN natt i sitt liiv har han sovet hele natten. Han sov bedre som nyfødt enn han gjør i dag! Våkner annenhver time hele natt, noen ganger hver time, og noen ganger to ganger i timen. Noen ganger vil han bare rett ned og legge seg igjen, andre ganger er han LYS våken og er våken en time, andre ganger illskriker han. Andre ganger bare smågriner for seg selv.. JEG SKJØNNER INGEN TING! Pappan har tatt han hver dag i to uker, så vi har helt kuttet ut nattammingen, men det er like mye ståk.. Han har som regel ikke spist så mye om natten den siste tiden når jeg har tatt han heller... Noen råd????? Han har sovet noe bedre i perioder, men som regel ar det vært mes texas.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke så mye trøst kanskje, men noen barn er bare sånn.

Vi har det sånn enda vi, han er 18 mnd. Han har sovet natta gjennom 3 ganger, og det er i løpet av de siste 2 mnd. Han våkner gjerne 2-3 ganger hver natt. 3-4 netter i uka er han gjerne våken opptil 2 timer i strekk også.

Eneste jeg vet sikkert med min gutt er at han ikke liker å sove. Søvn har vært et mareritt siden han var 2,5 mnd. Først var det dagsovingen, fra 5 mnd nattsovingen også. Protesterer med alt han har i leggesituasjon hver bidige kveld, skriker og hyler i opptil en time. Dagsovingen har gått greit fra han var ca 12 mnd.

Vi har prøvd omtrent alle råd som finnes, men ingenting ser ut til å hjelpe. Så nå bare håper vi det kommer med alderen, og forhåpentlivis ikke så altfor mange år til.

Skrevet

har du prøvd å kutte ut eine luren på dagtid og la han heller få ein lengre lur sånn ca i 12 tida?

Skrevet

Hadde jeg bare visst det. Vår på snart 11 mnd er helt lik, faktisk helt, helt lik det du beskriver (bedre perioder, ulik reaksjon når hun våkner, ulikt hvor ofte hun våkner så ikke noe mønster). Bare at hun aldri har sovet en hel natt, og det er nesten 3 mnd siden hun ble helt avvent med nattmat. Vi har forsøkt absolutt alt føler vi. Manuellterapaut, osteopat, akupunktur og litt annet. Vi har endret soving på dagtid, sett på maten, prøvd ulike temperatur og lyshet/mørkhet på rommet osv. Nå sist også Phenamin på resept av legen, en medisin for allergi med tretthet som bivirkning som brukes for å hjelpe urolige babyer/barn å sove bedre. Hun sover bitte litt roligere på kvelden etter dette, de fleste kvelder, men like urolig om nettene.

Så har ikke noen råd å komme med dessverre, tror noen barn bare ER urolige en stund. Regner med dette vil gå seg til når hun blir litt eldre (rundt 1,5 år kanskje) og får dypere søvn. I mellomtiden er det selvsagt utrolig slitsomt, men man kan jo ikke tvinge dem til å sove bedre heller.

Skrevet

Kan legge til at i motsetning til babyen til hun over, så elsker vesla å sove. Hun stuper ned i sengen sin om kveldene og sovner for det meste veldig fort. På dagtid sovner hun hvor og når det måtte være og i mye bråk om så er.

Skrevet

Når legger han seg for kvelden? Kan han være overtrøtt? Overtrøtte barn finner som regel ikke roen gjennom natten.

Når er siste luren på dagen? Kanskje den er for sent eller for lang?

Har han eget rom? :)

Skrevet

Jeg vil også bare si at vår førstefødte var helt lik. Nå er hun straks 3 år og sover myyyye bedre men det er som oftest regelen snarere enn unntaket at vi må stå opp og se til henne ca 2 ganger pr natt (nå er det ofte fordi hun har vonde drømmer).

Jeg syntes vi også prøvde alt.

Nå i ettertid har det gått opp for oss at den eksemen hun hadde sikkert plaget henne mer enn vi forsto. Hun hadde perioder med ulike utslett, og vi ser nå at hun klør seg fortsatt. Så det kan jo være noe som er "galt" med gutten din, uten at det er så lett å se hva det kan være - som f.eks allergi eller andre plager.

Men trøsten er at det går over for de fleste.

Nå har vi jente nr 2, og hun sover godt. I motsetning til første jenta vår, som ble natt-avvent først ved 13 mnd sluttet hun her av seg selv rundt sin 9 -mnd "bursdag" og sover natten gjennom, må kanskje inn nå og da og gi enten litt vann eller tutt.

Skrevet

Louise & to søte små - Det du skriver om din eldste datter minner meg veldig om min eldste sønn. Han var også mye våken frem til han var 3,5 år, faktisk omtrent hver eneste natt. Det var liksom alltid noe. Først nattamming, så asmatisk bronkitt osv og etterhvert mareritt. Når vår gutt var ca 3,5 år og hadde masse mareritt (slik som din jente?), så kom vi over en artikkel i et blad det Jesper Juul tok tak i problemet. Dette da med et eldre barn, men likevel, vi prøvde rådene - og det funket! Sluttet nesten helt å ha mareritt etter dette.

Rådene var veldig enkle. Roe ned før kvleden, og så bruke en 10-20 minutter hver eneste kveld, gjerne på sengekanten, til å gjennomgå dagen med ham. Absolutt alt (spurte ut de ansatte i bhg ganske mye i denne perioden), gode opplevelser og mindre gode. Dette for å hjelpe ham å sortere og fordøye dagens inntrykk FØR han skulle sove. Mareritt antas jo som kjent å ofte komme av manglende bearbeidelse av dagens inntrykk. Det tok vel 1-2 uker før vi fikk full effekt av metoden, måtte sikkert bli vant til å bearbeide inntrykk på denne måten, men så var det nesten helt slutt på alle de vonde drømmene. Kan virkelig være verd et forsøk hos dere også :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...