Ate,mor til gutt nr3;-) Skrevet 10. juli 2010 #1 Skrevet 10. juli 2010 Vår sønn er nå litt over 3mnd....hvordan gjør dere det i forhold til legging og kveldsstell på deres? Vi sliter sånn med at han ikke vil ligge i sengen sin,han bare skriker,når vi løfter han opp stopper han....noen tips til hva vi kan gjøre? har vel sorsåvidt prøvd det meste men...
ida87_thea_andrine Skrevet 10. juli 2010 #2 Skrevet 10. juli 2010 Hei=) Huff, det er ikke lett.... min prinsesse er nå 2mnd gammel og hun sover kun i vognen og den må jeg rugge VELDIG hardt på for at hun skal sovne og det er slitsomt... Vil veldig gjerne at hun bare skal kunne legge seg ned og finne søvnen selv i sengen sin... tenkte jeg bare må være hard de neste ukene så går det sikkert, men det blir nok kjempe tøft!! Går jo kanskje an å snakke med helsestasjon og høre om de har noen råd... har du noen råd til meg?? Skal begynne å gi hun nan på kvelden da hun blir mere rolig og avslappet, tror ikke jeg har så mye melk på kvelden, men ellers så vet jeg ikke....
Amanter<3 1+venter tvillinger Skrevet 10. juli 2010 #3 Skrevet 10. juli 2010 Du seier at han roar seg når du løftar han opp, då tenker eg at han treng nærheita og det å bli byssa og holdt. 3 mnd er ikkje så mykje, og så små babyar har ikkje utvikla evna til å finne roa på eigen hand. Om han er urolig, må han få hjelp til å finne roa og søvnen. Hjelp det å bysse? ammer du? Kva med å bysse han i søvn, og legge han sovande ned i senga si? Eg tenker at du må finne ut kva som funker for han, og så prøve å halde på det i ein god periode, så det blir forutsigbart. Her i huset vart jenta amma i søvn til ho var rundt 8 mnd. Vi la oss i storsenga, og eg amma til ho sovna, og då lurte eg puppen ut, og lot henne ligge og sove. Funka fint for oss. Då ho vart meir mobil, måtte vi til med eiga seng (med høge kantar!), og det gjekk også greit, etter ein kort tilvenningsperiode. No ammer eg henne på sengekanten, og legg henne ned når ho nesten søv. Pappan må bysse. Dette funker for oss. Du må finne ut kva som funker for dykk! Eg hadde ikkje forventa at ein 2 eller 3 mnd gammal baby skal finne roa av seg sjølv! Nokon gjer det kanskje, men dei som ikkje gjer det, treng ikkje skrikekurar, dei treng å få behova sine sett og møtt. Det skaper tryggheit, og legg grunnlaget for at dei skal finne roa på eigen hand når dei er klare for (og store nok) til det. Eg vil forresten anbefale sovlillebaby.com, der har eg lært masse! Lykke til!
ma:) Skrevet 11. juli 2010 #4 Skrevet 11. juli 2010 Ikke så lett det der. Har ei på 4 uker som noen ganger sovner greit alene, men stort sett ikke. Ser at det som i alle fall må til for at det skal være aktuelt å sovne selv er at hun er mett og veldig trøtt. Faktisk lettere å få henne til å sove i egen seng etter at hun har spist på natta (i 5-tiden) enn når jeg mater henne ved elleve tolvtiden og legger meg selv.
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 11. juli 2010 #5 Skrevet 11. juli 2010 Mini er 3 mnd. Her er rutinene våre: kveldstell ca kl 1930-2030. Vasker,gir tran, bytter bleie og har på pysj. Så spiser han litt grøt,sviskemos og ei flaske med 160ml NAN. Så er det natta rundt 20-21:) Sover hele natta i egen seng, på eget rom:-) Vi har en liten engel skjønner jeg:) Lykke til:)
snurretassa Skrevet 12. juli 2010 #7 Skrevet 12. juli 2010 Hei, jeg vil bare si at på denne alderen er behovet for nærhet og kos fortsatt ofte veldig stort, også i innsovingssituasjonen. Vår har nettopp begynt å sove i egen seng, men det er rimelig tilfeldig om jeg må amme ham i søvn, legge ham ned veldig trøtt eller bære ham i meitaien for at han skal sovne. Anbefaler forresten å skaffe bæretøy, helt genialt for å få de små til å sovne. Mini her slukner da gjerne innen fem minutter, det kan jeg leve med. Vær litt fleksibel i begynnelsen, alt er foranderlig! Med førstemann var vi så redde for at han skulle få "dårlige vaner", så var veldig strikse med denne leggingen. Noe som førte til mye frustrasjon... Du har jo barn fra før, så dette vet du jo. Lykke til!
NostraStoria Skrevet 12. juli 2010 #8 Skrevet 12. juli 2010 Å lære småen at byssing er leggerutine, ja da tror jeg du gjør deg selv en bjørnetjeneste som forelder. Etterhvert vil babyen ha forventninger til det som skal skje og vil nekte å sove hvis du ikke bysser. Husk at ungen blir tyngre og tyngre. Nå vet ikke jeg hva du har prøvd, men hva med å gi h*n tutt og stryke på hodet eller magen/bryst mens du synger en rolig sang?
Overraskelsen Skrevet 13. juli 2010 #9 Skrevet 13. juli 2010 Jeg tror ikke man gjør seg selv en bjørnetjeneste som forelder med å svare på babyens utrykk for nærhetsbehov. Tvert imot. Jeg er så lei av å lese om mammaer som skal være "harde" og "stå i mot" når bittesmå babyer gråter og vil være inntil mammas kropp. Les på sovlillebaby.com, eller Gro Nylander for den saks skyld.
nina har ei lita jente Skrevet 19. juli 2010 #10 Skrevet 19. juli 2010 jenta vår er 5 mnd nå, og hun har bestandig blitt bysset til søvn, sovet i vår seng å blitt båret i sjal nnår hun skal sove om dagen. vi har akkurat begynt å legge henne i egen seng, å det har ikke vært nå stort problem, litt skriking når hun må legge seg bare... det jeg mener er, ikke stress så synsykt med sovingen å rutinene, det går som regel litt av seg selv... å når jenta vår var 3 mnd var jeg sikker på at hun kom til å ligge i senga vår til hun ble 18 år.. hehe
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 19. juli 2010 #11 Skrevet 19. juli 2010 Mini er 3,5mnd nå Heldigvis så skjønner mini at når det er natt så skal han sove... Og det skjønner han når jeg legger han i senga si. Steller han til kvelden rundt 1930, får tran og spiser grøt og melk. Så er det natta etter rapen:) Da sover han til 07-08 dagen etterpå <3
BikkjeBisk Skrevet 19. juli 2010 #12 Skrevet 19. juli 2010 Snuppa på 2 mnd har gode leggerutiner som funker for oss, men er jo ikke sikkert det funker for dere da.. Starter og bade henne kl 20.00 kler på nattdrakt/pysjamas etterpå og går inn på soverrommet vårt. Det er viktig at lyset er av slik at hun skjønner at nå er det kveld. Ammer henne til hun ikke vil ha mere og legger henne ned i sengen sin med smokken. Som oftest sovner hun etter få minutter, men det er jo noen ganger hun protesterer litt, men har valgt og ikke ta henne opp da. Gir henne bare smokken og gir tegn til at jeg er tilstede. Men det er jo også viktig og kunne høre forskjell på om det er vondt hun har eller om det bare er at hun vil opp. Har hun vondt i magen eller er redd tar jeg henne selvfølgelig opp for og trøste. Lykke til med gutten!
Gjest Skrevet 19. juli 2010 #13 Skrevet 19. juli 2010 Noen babyer har behov for masse nærkontakt for å falle i søvn. Trygghet inntil mamma og pappa, hvem sovner vel i ulage ? Hva som funker for en 3 mnd gammel baby, funker ikke nødvendigvis for andre. Kjempe flott og deilig å ha et barn som faller til ro av seg selv i sengen. Nesten ingen ting bedre. Men, det er ikke annbefalt å la et barn under 3 mnd roe seg selv ned i søvn. Jeg har hatt en av hver.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå