Gå til innhold

Til dere som har fått barna til å gi fra seg smokken, jeg har noen spørsmål! :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, da synes vi tiden er inne for å slutte med smokk.

Vi er i gang med forberedelsene med vår sønn på 2,5 år.

Dette er hva vi gjør nå:

Vi har laget en kalender, hvor jeg har satt et smokk-klistremerke på den dagen hvor det skal skje. Vi krysser av for hver dag, og teller dagene til "den store dagen". Det er 23.juli, for da er vi i Dyreparken i Kristiansand, og planen er da at han skal gi den til Kaptein Sabeltann.

Vi snakker om det hver dag, og han er fullstendig enig i at Sabeltann skal få den.

Men så tenker jeg...

- Hva hvis han ikke vil gi den fra seg, når dagen har kommet?

- Hva gjorde dere etterpå?

- Ville barnet ha tilbake smokken, og hva gjorde dere da?

- Kvittet dere dere med alle smokkene, eller brukte dere en for å symbolisere alle sammen? :P

Takk hvis dere vil svare på dette!

Han er helt avhengig, og vi MÅ slutte nå denne sommeren, for det kommer en til, til nyttår :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke gjort så mye egentlig. Men vi så at hun fort godtok at hun ikke fikk ha den i barnehagen. Når hun kommer inn døra der må hun legge den i kurven. Så vi gjorde det samme hjemme. Når hun kommer inn må hun gi den fra seg. Hun har smokk om natten og i bilen. I løpet av de siste ukene har det blitt mindre og mindre behov. spør bare i bilen når vi kjører så lenge at hun er trøtt og vil sove. Og har de i sengen da.

Men skriv om det fungerte med den kalenderen:) For jeg aner ikke hvordan jeg skal bli kvitt den kjære nattsmokken.

Skrevet

kan dessverre ikke svare deg altså, men syns det var helt topp ide å bruke kalender! Vi skal også besøke kaptein sabeltann den 23 juli, og det er meningen at han skal gi de bort da...snakker stadig om det, men ikke noe tidsperspektiv, så lurt med kalender....det skal jeg prøve.

Skrevet

Vi planla å gi den bort til nissen på julekvelden, så han kunne ta den med til nisseungene, og mini var kjempeklar for dette. Da kvelden kom var alle så opptatte av alle pakkene at vi glemte helt å gi bort smokken. Trodde han skulle huske det ved sengetid, men da bare la han seg uten smokk, og sovnet. Og siden har han ikke spurt etter den. Han fortalte bestemoa si at nisseungene hadde fått smokken hans, så han lever i den troen selv om vi aldri fikk gitt den bort.

Skrevet

Her gjorde vi det ganske enkelt. En mnd ca etter lillesøster kom til verden, så fortalte jeg han en dag at i kveld skulle han legge seg uten smokken, siden han hadde blitt så stor og flink storebror. Å store gutter bruker jo ikke smokk.

Dette gikk kjempe fint, storebror la seg rett ned og sovnet. Var kvelder etter dette der han skrek litt etter smokken, men da spurte jeg bare han om han hadde glemt at han var stor gutt nå å ikke brukte smokk lengre. Sa det på en litt tulle måte, slik at han begynte å le, å så var smokken glemt :) Noen kvelder var det litt verre, å han skrek veldig. Men da satt vi kjøkkentimeren på å gikk inn til han ca. hver 5min. Å sa at smokken får du ikke, men visst du legger deg ned så kan vi synge en sang. Alt uten å slå på lyset eller no. Enkelte kvelder snakket vi om båtmotorer (pappaen som gjorde dette), å noen kvelder snakket vi om blomster (jeg som fant på det). Snakket med en monoton stille stemme, slik at han ble trett. Å avsluttet med at nå finnes det ikke flere båtmotorer/blomster å snakke om, så nå er det natt. Dette funket hver gang :P

Hadde noen smokker liggende i kjøkkenskapet, men det ble kastet etterhvert.

Skrevet

Vi skulle også gi den til sabeltann i juli...men for noen mnd siden - da hun ikke ville legge seg sa jeg at enten legger hun seg ellers kaster jeg smokken (det var litt i frustrasjon etter et par timer uten at hun ville legge seg..) da la hun seg, men 2 min etter kom hun ut igjen: jeg skal kaste smokken! Jeg spurte om hun var sikker og at hvis hun kastet den så hadde hun ingen smokk lenger og måtte sove uten. Det var greit - hun kastet den og har vært uten siden :D

Skrevet

Hei:-) Sjelden jeg er innom her nå, men dette må jeg bare svare på..:-) For det har gått så utrolig bra med vår "tutte-slutt" i sommer! Og jeg har grudd meg et halvt år til dette!

Jenta ble 3 år tidlig i juli, og et par uker før var vi i Dyreparken. Helt siden jul i fjor har vi snakket om at Sabeltann skulle få tutten i sommer. Da det nærmet seg bestemte vi oss for at han skulle få alle utenom en, den skulle hun få ha om natta til 3 -års dagen. Da skulle også den sendes til Kjuttavika.. Jeg var fast bestemt på at dette måtte gå, men siden hun har vært utrolig glad i smokken sin var jeg spent på reaksjonen.

I Dyreparken la hun gladelig hele posen (...) med tutter i den store kista (utrolig stilig foresten!!). Da vi kom hjem begynte hun å snakke om å sende den aller siste tutten avgårde, og det endte med at tre dager før tre-års dagen sluttet hun på eget intiativ:-) Og best av alt: det har ikke vært en ensete natt med gråting eller frustrajon. Hun har spurt etter den ved et par anledninger, men det ser ut som hun vet svaret på forhånd og liksom bare må "sjekke". Dette ble laaangt... Masse lykke til! det går visst ofte over all forventning dette med smokke-slutt:-)

Skrevet

Takk for svar, selv om det er lenge siden! ;)

Skrevet

Vi har stort sett gjordt det samme på begge våre barn, har en gutt på 3 og ei jente på 7 år. Vi har ett stort troll like bort ved her vi bor, så vi har forberedt dem litt med at store barn ikke bruker smokk, og at det snart er på tide å slutte. Så har vi sagt at trollet samler på smokker som store barn ikke trenger, og at de får en pakke når de leverer fra seg smokkene. Når det var jenta vår ga hun fra seg en smokk, og fikk pakke. Gutten vår ga fra seg en pose med mange smokker i. Og det gikk helt fint begge gangene. De spurte etter smokk noen netter etterpå begge to, og da forklarte vi at de er jo store nå og har sluttet med smokk, for den ga vi jo bort til trollet. Og da har de begge to syntes at dette har vært greit. Gutten vår bruker litt lenger tid på å sovne om nettene enn han gjorde før, men det var bare en tilvenningsperiode. Begge barna synes det var stor stas å gi bort smokkene å få pakke til gjengjeld. Og vi har passet på å gi dem noe de virkelig har ønsket seg slik at tapet ikke skulle føles så stort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...